ایرانیان در رتبه ششم اعتیاد به موبایل

کشور ایران در تحقیق جدیدی که درباره کشورهایی با بیشترین میزان اعتیاد به موبایل منتشر شده، در رتبه ششم دنیا قرار است.

ایرانیان در رتبه ششم اعتیاد به موبایل

به گزارش ۸دی، هفته اخیر، دیلی‌میل با انتشار نتایج گزارش پژوهشی که توسط دانشگاه مک‌گیل کانادا انجام شده، رسانه‌ها را شگفت‌زده کرد. نتایج این پژوهش که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حدود ۳۴ هزار کاربر موبایل را در ۲۴ کشور دنیا مورد مطالعه قرار داده، در ژورنال «Computers in Human Behavior» منتشر شده است.

طی این مطالعه، کشورهای حاضر در پژوهش، بر اساس مقیاس اعتیاد به موبایل (Smartphone Addiction Scale) رده‌بندی شده‌اند. SAS پرکاربردترین معیار اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است که میزان اختلالات در زندگی روزمره به دلیل استفاده از تلفن هوشمند، از دست دادن کنترل و علائم گوشه‌گیری از اجتماع را بررسی می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال (میانگین سنی ۸/ ۲۸ سال) و بیشتر آنها نیز زن (۶۰ درصد) بودند. محققان برای استفاده چالش برانگیز از موبایل به هر کشور امتیازی بین ۱۰ تا ۶۰ دادند. در نهایت چین با کسب بیشترین امتیاز (۳۶)‌ صدرنشین این فهرست شد. برای اجرای این پروژه، ۸۱ پژوهشی که پیش‌تر براساس «مقیاس اعتیاد به موبایل» (SAS) ، میزان استفاده نوجوانان و جوانان از موبایل را بررسی کرده بودند نیز مدنظر قرار گرفتند.

یکی از نکات قابل توجه این فهرست، بالا بودن امتیاز کانادا و قرار گرفتن نام آن در رده هفتم جدول بیشترین اعتیاد به مصرف موبایل است. این درحالی است که این کشور در همسایگی آمریکا قرار دارد و انتظار می‌رفت که کاربران دو کشور رفتار نسبتا مشابهی در استفاده از گوشی‌های هوشمند داشته باشند. محققان در توجیه چنین اختلافی، به تفاوت در هنجارهای اجتماعی و انتظارات فرهنگی اشاره می‌کنند. آنها معتقدند احتمالا اهمیت فرهنگی در دسترس بودن مداوم افراد از طریق فضای مجازی و اینترنت در این کشور، دلیل اصلی بالا بودن نرخ اعتیاد کاربران کانادایی به موبایل‌های‌شان است. در کل این تحقیق نشان داد استفاده چالش برانگیز از موبایل هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است که احتمالاً پیامدهای روانشناختی در بر خواهد داشت.

آلمان و فرانسه با پایین‌ترین میزان استفاده از موبایل

چین، عربستان سعودی و مالزی بیشترین میزان استفاده از موبایل هوشمند را ثبت کرده اند. این در حالی است که طبق داده‌های به دست آمده، آلمان و فرانسه پایین‌ترین میزان استفاده از این دستگاه را دارند. در این رده بندی ایران در پله ششم، ترکیه رده ۸، انگلیس در رده ۱۶ و آمریکا در رده ۱۸ قرار دارد.

در بخشی از این تحقیق آمده است: ما یک تحلیل متا از استفاده چالش برانگیز موبایل انجام دادیم و روی جوانان تمرکز کردیم. استفاده چالش برانگیز از موبایل بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان افزایش یافت و اکنون پیش بینی می‌کنیم این روند همچنان ادامه یابد.

رده بندی کشورها در شاخص اعتیاد به موبایل 

در این تحقیق کشورهای مختلف در خصوص شاخص اعتیاد به موبایل به ترتیب زیر رده بندی شده‌اند؛

۱- چین ۲- عربستان سعودی ۳- مالزی ۴- برزیل ۵ – کره جنوبی

۶- ایران ۷- کانادا ۸- ترکیه ۹- مصر ۱۰- نپال

۱۱- ایتالیا ۱۲- استرالیا ۱۳- رژیم صهیونیستی ۱۴- صربستان ۱۵- ژاپن

۱۶- انگلیس ۱۷- هند ۱۸- آمریکا ۱۹- رومانی ۲۰- نیجریه

۲۱- بلژیک ۲۲- سوئیس ۲۳- فرانسه ۲۴- آلمان.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه