رکورد بی سابقه تولید پیله‌ابریشم در گیلان

بیش از ۲۷ هزار خانوار نوغاندار کشور، امسال، هزار و ۷۰۰ تن پیله‌تر برداشت کردند که در ۱۳ سال گذشته بی سابقه است.

رکورد بی سابقه تولید پیله‌ابریشم در گیلان

به گزارش ۸دی،رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه برداشت پیله‌تر کرم ابریشم از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اوخر تیر ادامه دارد، گفت: امسال با تولید هزار و ۷۰۰ تن پیله که تقریبا ۲ برابر سه سال گذشته است، رکورد ۱۳ سال گذشته شکسته شد.

گیلان قطب صنعت نوغانداری و توسعه توتستان‌ها به وسعت ایران
عدیل سروی با اشاره به تامین غذای این کرم‌های پر اِشت‌ها افزود: یک جعبه تخم نوغان حدود ۹۰۰ کیلوگرم برگ توت می‌خواهد که امسال ۶۲۲ هزار اصله نهال توت رایگان بین نوغانداران توزیع شده است.
وی وسعت نهالستان‌های توت را حدود ۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۰۰ هزار اصله نهال توت هم در حال تولید است و از امسال افزون بر گیلان در استان‌های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و همدان نیز نهال توت کشت شده است.
رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اعلام خبر افزایش ۵۹ درصدی تعداد نوغانداران در ۳ سال گذشته و استقبال همه استان‌ها از این صنعت افزود: بیش از ۲۷ هزار خانوار ایرانی بر روی نوغانداری به عنوان شغل جانبی حساب باز کرده اند و گیلان با ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار نوغاندار قطب این صنعت در کشور دارد.

دورهمی برداشت پیله زیر چتر شیوه نامه‌های بهداشتی
بردبار نوغاندار صومعه سرایی در حال خواندن آواز محلی با نشاط، به همراه خانواده و همسایه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محیط باز، در حال برداشت پیله که به زبان محلی به آن ” کج واچینی ” می‌گویند، است.
وی با بیان اینکه، این کرم‌های کوچک با تار‌های جان شان، نخ‌های تولید و اقتصاد را به هم می‌تنند، گفت: امسال کبک مان خروس می‌خواند و این دومین مرحله از کج واچینی است و مرحله اول هم برداشت کردیم.
بردبار با اشاره به اینکه از زمان گرفتن تخم نوغان تا پایان کار در مجموع ۴۵ روز طول می‌کشد گفت: در مرحله اول حدود ۶۰ میلیون تومان درآمد کسب کردم و این مرحله دوم است و در کنار کشاورزی و دامداری، کار بسیار مقرون به صرفه‌ای است و به اقتصاد خانوار هم بسیار کمک می‌کند.
سلطان، دیگر نوغاندار صومعه سرایی که امسال ۲ برابر بیشتر از پارسال تخم نوغان گرفته، می‌گوید: از دوران نوجوانی، نوغانداری می‌کنم و امسال به دلیل کیفیت و قیمت خوب ۲۵ جعبه نوغان گرفته ام و خدا را شکر خیلی راضی هستم.
مشهدی حسین، نوغاندار لنگرودی هم در حالی که پول فروش پیله هایش را در دست دارد می‌گوید: شکر خدا خیلی راضی ام، بازار پیله امسال خوب است و ۵ جعبه تخم نوغان داشتم و حدود ۱۸۰ کیلوم هم محصول تولید کردم.
علی ، نوغاندار جوان فومنی پیله‌های سفید را داخل سبد می‌ریزد و می‌گوید: این پیله‌ها، طلای سفیدند.
احمد  نوغاندار جوان فومنی هم که همین چند وقت پیش داماد شده، می‌گوید: این پیله‌ها قرار است، گره از کار من هم وا کند و امسال با پول این پیله ها، زندگی مشترکمان را زیر یک سقف آغاز خواهیم کرد.

صنعتی که می‌رود آرام آرام از پیله در بیاید
سید نبی هادی درو، رییس اداره توسعه نوغانداری گیلان با بیان اینکه گیلان با تولید یک سوم پیله‌تر کرم ابریشم کشور، قطب تولید نوغانداری محسوب می‌شود می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد پیله‌ها به صورت خام فروشی به شهرستان بایگ در خراسان رضوی فروخته می‌شود.
این در حالی است که روزگاری شرکت صنایع ابریشم گیلان یکی از بهترین و مجهز‌ترین کارخانه خاورمیانه بود، اما به دلیل خصوصی سازی سال‌ها در پیله‌ی تعطیلی فرو رفت.
مدیر عامل فعلی کارخانه ابریشم گیلان گفت: این کارخانه در سال ۱۳۶۰ در زمینی با وسعت ۱۸ هکتار در شهرستان صومعه سرا، با سرمایه گذاری ارزی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار و سرمایه ریالی ۲۴۰ میلیون ریال و با اشتغالزایی ۳۳۰ نفر کار خود را آغاز کرد.
درخشان آلیان دوست افزود: کارخانه ابریشم گیلان که با رشته خصوصی سازی از هم گسسته بود حالا پس از حدود ۱۰ سال با کمک مسئولان به چرخه تولید بازگشت و اکنون با ۲۵ درصد ظرفیت و اشتغال ۳۵ نفر در حال فعالیت است.
بامری مدیرعامل تعاونی مولی الموحدین به عنوان سهامدار این کارخانه هم گفت: تا کنون ۲ میلیارد تومان برای راه اندازی این کارخانه هزینه شده است و تا تکمیل کامل حدود ۵ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
حجت الاسلام حمزه خلیلی رییس کل دادگستری گیلان، ماه گذشته، در بازدید از این کارخانه در راستای مانع زدایی‌ها گفت: حالا که موانع را از پیش پای شما بر می‌داریم، امیدواریم این کارخانه دوباره به اوج خودش برسد.

روزنه‌هایی برای فرآوری پیله ابریشم
رییس اداره توسعه نوغانداری گیلان حمایت از مشاغل خانگی و به حرکت در آوردن چرخ کوچک خانوار را هم یک راهکار دیگر برای جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و گفت: ۵ دستگاه ابریشم کشی وارد کرده ایم و به عنوان تسهیلات در اختیار خانوار‌ها قرار داده ایم.
جعفری که با دریافت یکی از این دستگاه‌ها در خانه از پیله، نخ ابریشم تولید می‌کند، می‌گوید: الحمدالله امسال خیلی راضی کننده است.

تار خاموشی برتن دستگاه‌های ابریشم کشی
اما این تنها توان موجود صنعت ابریشم کشی گیلان نیست، اگرچه بخش خصوصی هم در حال تنیدن رشته‌های امید بر پیکره صنایع ابریشم استان است، اما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.
جواهری مدیر کارخانه ابریشم کشی در چمخاله لنگرود گفت: ۶ دستگاه ابریشم کشی داریم که فقط از ۲ دستگاه استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مان ۱۲۵ تُن نخ ابریشم طبیعی در سال است، افزود: در ۲ سال اخیر به دلیل نداشتن مواد اولیه، به طور میانگین از ۲۰ درصد ظرفیت کارخانه استفاده می‌کنند.

در نهایت
آمار‌ها می‌گوید: با وجود اینکه ایران رتبه هشتم صنعت نوغانداری دنیا را دارد، نیمی از ۵۵۰ تن نخ مورد نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی داخل با خروج حدود ۱۳ میلیون دلار ارز از خارج، وارد کشور می‌شود.
بی شک با رونق نوغانداری و باز شدن گره‌های صنعت ابریشم گیلان با ادامه مانع زدایی‌ها، می‌توان به خود اتکایی رسید و با تنیدن تار‌های تولید و اشتغال چرخ اقتصاد کشور را بیش از پیش به حرکت در آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه