رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان مطرح کرد:

شایعترین علت مسمومیت در گیلان، مصرف بیش از اندازه دارو‌ها

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت، مصرف بیش از اندازه داروهاست گفت: حدود ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد که ممکن است با خوردن، تنفس، تزریق و جذب پوستی ایجاد می‌شود.

شایعترین علت مسمومیت در گیلان، مصرف بیش از اندازه دارو‌ها

به گزارش ۸دی،پیمان اسدی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت، مصرف بیش از اندازه داروهاست، اظهارداشت: حدود ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد که ممکن است با خوردن، تنفس، تزریق و جذب پوستی ایجاد می‌شود.
وی برای پیشگیری از هر نوع مسمومیت از شهروندان خواست: حتما محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی – بهداشتی را از کودکان دور نگهدارند، بر مصرف دارو در کودکان و سالمندان نظارت دقیق شود، از نگهداری گل‌ها و گیاهان سمی درمنزل خودداری شود، هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌ها پنجره‌ها باز شود تا هوا به خوبی جریان داشته باشد، از مخلوط کردن مواد شیمیایی (جوهرنمک و جرم گیر) با فرآورده‌های سفیدکننده خودداری شود و ظروف حاوی مواد شیمیایی را در کنار مواد غذایی قرار ندهند.
وی گفت: در صورتی که شهروندان با فرد مسموم مواجه شوند بهترین اقدام تماس با اورژانس ۱۱۵ و یا انتقال بیمار به مرکز درمانی است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان گفت: تا زمانی رسیدن همکاران اورژانس، اگر فرد مسموم کاهش سطح هوشیاری دارد، از راه خوراکی چیزی به او ندهید و درصورتی که بر اثر استنشاق گاز‌های سمی مسموم شده دروپنجره‌ها را باز کنید و فرد را به سرعت از محیط خارج کنید.
اسدی با بیان اینکه در مسمومیت‌های پوستی باید پوست بیمار را با آب فراوان و با فشار شست و شو دهید، گفت: در صورت وقوع مسمومیت گوارشی یکی از راه‌های موثر تحریک به استفراغ برای تخلیه سم است و برای این کار بهتر است به بیمار آب ولرم داده شود.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان تاکید کرد که درصورتی که فرد مسموم با مواد نفتی و مواد سوزاننده مانند اسید یا قلیا مسموم شده به هیچ عنوان نباید وی را به استفراغ تحریک کرد.
دکتر پیمان اسدی گفت: در مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) مصرف آب و یا شیر ممنوع است، زیرا باعث جذب بیشتر سم می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه