مدیر پروژه راه‌آهن رشت به بندرانزلی خبرداد؛

تعلل محیط‌ زیست در صدور مجوزات و عدم تامین مصالح مشکل اساسی پروژه راه‌آهن رشت به انزلی

مردی تعلل محیط‌ زیست در صدور مجوزات و عدم تامین مصالح مواجه را دو مشکل اساسی پروژه راه‌آهن رشت به انزلی اعلام کرد و گفت: اگر روند همین‌طور ادامه یابد این پروژه مهر ماه و بعد از پایان کار دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد.

تعلل محیط‌ زیست در صدور مجوزات و عدم تامین مصالح مشکل اساسی پروژه راه‌آهن رشت به انزلی

به گزارش ۸دی،علی اکبر مردی با بیان اینکه اجرای پروژه راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی از سال ۸۵ شروع شده است اظهارکرد: قسمت نخست این پروژه که قطعه قزوین به رشت بود اسفند سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و بعد از آن در سال ۹۸ قسمت دوم آن که از رشت تا انزلی بود در اولویت پروژه‌های عمرانی کشور قرار گرفت.

مدیر پروژه راه‌آهن رشت به بندرانزلی با تاکید بر اینکه تاکنون تلاش‌های زیادی برای اجرای به موقع پروژه راه‌آهن رشت به بندرانزلی انجام شده است تصریح کرد: متاسفانه کارها و پروژه‌هایی که در گیلان انجام می‌شود چند مشکل اساسی دارد که بحث آزادسازی مسیر یا همان تملک اراضی و رفع معارضین از جمله این موانع مهم به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در وجب به وجب مسیر ۳۷ کیلومتری راه‌آهن رشت به بندرانزلی باید تملک اراضی انجام می‌شد تامین مصالح را دومین مشکل بزرگ اجرای پروژه‌های عمرانی گیلان از جمله همین طرح اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تقریبا ۹۸ درصد از مسیر این پروژه تملک شده و ۲ درصد باقیمانده در حال انجام است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور از نیاز حدود سه میلیون متر مکعب خاک برای پیشبرد عملیات عمرانی پروژه راه‌آهن رشت – انزلی سخن گفت و اذعان کرد: به علت فقر معادنی که در گیلان وجود دارد امکان تامین این مصالح وجود نداشت و تنها معدنی که در اختیار پروژه راه‌آهن رشت- انزلی قرار گرفت سد شفارود بود که از شهریور ۹۹ در اختیار ما قرار گرفت.

مدیر پروژه راه‌آهن رشت به بندرانزلی با بیان اینکه از ابتدای امسال مکاتبات زیادی با ارگان‌های مختلف و مسئولان گیلان برای حل معضل تامین مصالح مرغوب‌تر این پروژه از سد منجیل و سد سنگر انجام شده است ابراز داشت: متاسفانه روند اداری این کار و فرآیند صدور مجوزها آنقدر طول کشید که تقریبا اواخر دی ماه ۹۹ نخستین مجوز برای ما جهت برداشت مصالح از سد سنگر صادر شد.

مردی با تاکید بر اینکه هم‌اینک نیز برای ادامه اجرای پروژه راه‌آهن رشت به انزلی درگیر تامین مصالح هستیم گفت: این پروژه در حال حاضر و در مجموع حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از طرفی برای اینکه کمترین مصالح را در طرح استفاده کنیم در برخی نقاط خط پروژه و ارتفاع پروژه را پائین آوردیم تا حجم مصرف مصالح کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه با یکسری اقدامات نیاز پروژه به مصالح از سه میلیون متر مکعب به ۲ میلیون متر مکعب یعنی حدود یک سوم رسانده شده است یادآور شد: سازمان محیط زیست به ما اجازه نداد پروژه راه‌آهن را از پیربازار به سمت انزلی ببریم و برای همین مجبور شدیم طبق مصوبه‌ای که هیئت دولت داد پروژه را به سمت منطقه آزاد تغییر مسیر دهیم.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور از همکاری بسیار کمرنگ محیط‌زیست نسبت به سایر دستگاه‌ها برای اجرای قطعه ریلی رشت به بندرانزلی خبر داد و اضافه کرد: ما تا به امروز تمام کارها و اقداماتی را که محیط‌زیست می‌خواست را انجام داده‌ایم حتی در یک قسمت که شالیزاری بوده و محیط زیست مدعی آن بود مجبور شدیم حدود ۸۰۰ متر پل احداث کنیم.

مدیر پروژه راه‌آهن رشت به بندرانزلی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن رشت به انزلی هیچ مشکل مالی ندارد و تمام اعتبارات آن با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شده است افزود: از سال قبل تا کنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده‌ایم که یکصد میلیارد آن فقط به همین امر تملک زمین‌های مسیر اختصاص یافت.

مردی بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن رشت به انزلی در دولت دوازدهم در صورت حل دو مشکل تامین مصالح و صدور مجوزات لازم را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: اگر این دو مانع حل و فصل نشود و پروژه با همین روندی که هم‌اکنون در حال اجرا است ادامه پیدا کند احتمالا پایان عملیات اجرایی آن تا مهرماه امسال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه اگر مصالح تامین شود تا اواسط مرداد راه‌آهن به کاسپین می‌رسد خاطرنشان کرد: البته فاز پیربازار تا اواخر تیرماه امسال حتما به اتمام می‌رسد اما برای ادامه عملیات اجرایی پروژه تا بندرانزلی و منطقه آزاد نیازمند این هستیم که مشکلات ما که تامین مصالح و صدور مجوزات مهم‌ترین آن است به نوعی حل و فصل شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه