مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان؛

شناسایی ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان/ موزه ملی ابریشم به زودی افتتاح می‌شود

حلاج‌پور شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی را در استان گیلان مورد اشاره قرار داد و گفت: موزه ملی ابریشم به زودی در استان گیلان افتتاح می‌شود .

شناسایی ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان/ موزه ملی ابریشم به زودی افتتاح می‌شود
به گزارش ۸دی،مسعود حلاج‌پور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه در یکی دو سال اخیر موزه‌های جدیدی در گیلان راه‌اندازی شده‌اند اظهار داشت: موزه ملی ابریشم در آینده نزدیک با همکاری اداره کل جهاد کشاورزی استان گیلان راه‌اندازی می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ اثر در استان را نشان‌دهنده قدمت تاریخی آن دانست و عنوان کرد: از این تعداد هزار و ۲۰۰ اثر در شش شاخصه مختلف ثبت ملی شده‌اند از طرفی در سال گذشته نیز با تلاش همه همکاران ۴۱ اثر را به تعداد آثار ثبت شده ملی گیلان اضافه کردیم.
حلاج‌پور ماسوله را از جمله آثاری که در فهرست ثبت موقت جهانی قرار دارد خواند و با تاکید بر اینکه طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی به زودی به گیلان سفر می‌کند تصریح کرد: رفع موانع ثبت جهانی شهر توریستی و تاریخی ماسوله به عنوان یک بافت زنده از جمله محورهایی است که در این سفر مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه کشورمان برای ثبت جهانی تنها یک سهمیه در یونسکو دارد ابراز داشت: سال گذشته ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را به عنوان یک میراث جهانی باارزش برای کشورمان داشتیم که استان گیلان سه سایت از ۱۲ سایت جنگل‌های هیرکانی را با ۲۰۰ میلیون سال قدمت در خود جای داده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از پیگیری برای ثبت کاروانسراهای قدیمی و تاریخی گیلان که یک نمونه از آن در شهرستان سیاهکل وجود دارد خبر داد و اضافه کرد: در نظر داریم موزه شیخ زاهد گیلان را نیز برای ثبت جهانی آماده کنیم که به این ترتیب شمار آثار در انتظار ثبت جهانی استان به چهار اثر افزایش پیدا می‌کند.
حلاج‌پور با بیان اینکه ۲۴ اثر کشورمان ثبت جهانی شده و جنگل‌های هیرکانی نخستین اثر میراث طبیعی ما در جمع آثار جهانی بوده است اذعان کرد: ظرفیت گیلان با توجه به وسعت سرزمینی آن که از حیث جغرافیای سیاسی استان وسیعی محسوب نمی‌شود اما با این حال چهارمین استان کشور از لحاظ آثار ملی ثبت شده است.
وی آثار ملی ثبت شده گیلان در بخش میراث معنوی ناملموس را ۸۰ اثر اعلام کرد و با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۳ اثر جدید استان ثبت ملی شدند افزود: ثبت جهانی آئین نوروز که متعلق به همه فارسی‌زبانان جهان است از جمله مواردی بوده که با جدیت توسط وزارت میراث‌فرهنگی پیگیری شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ثبت ملی پخت انواع نان‌های محلی گیلان، رشته خشکار و نظایر آن را هم به عنوان میراث ناملموس استان مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: گردشگران و توریست‌های خارجی معمولا مناطقی که بیشترین آثار ثبت شده ملی و جهانی را دارا باشند انتخاب می‌کنند و این موضوع نشان دهنده اهمیت ثبت آثار است.
حلاج‌پور کمبود اعتبارات را مهم‌ترین مانعی که در مسیر ثبت جهانی و ملی آثاری نظیر ماسوله وجود دارد اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته طبق لایحه‌ای که در دولت تدوین و توسط مجلس مصوب شد سهم اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی افزایش قابل توجهی داشت و امیدواریم اعتبارات ابلاغی ما در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه در گیلان از ۵۴۷ ساختمان ابنیه تاریخی ۲۲۱ اثر یعنی ۴۲ درصد آن متعلق به ۴۱ دستگاه‌ اعم از کشوری و لشکری است اظهار داشت: از این تعداد ۵۶ اثر متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی است که موزه میراث روستایی رشت جزو همین آثار محسوب می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان افتتاح نخستین موزه – پست – مدرسه جهان در شهرداری رشت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مقرر شد با همکاری که فرمانده سپاه قدس گیلان با میراث‌فرهنگی گیلان داشتند کاخ سردار امجد تالش را با همکاری سپاه به عنوان موزه باستان‌شناسی و دفاع مقدس راه‌اندازی کنیم.
حلاج‌پور با بیان اینکه موزه ملی ابریشم در آینده نزدیک با همکاری اداره کل جهاد کشاورزی استان راه‌اندازی می‌شود خاطرنشان کرد: همگرایی و وحدت فرابخشی می‌تواند از ابنیه تاریخی ما حفاظت کند و در سال‌های گذشته اتفاقات خوبی از این حیث در گیلان رخ نداد اما با مساعدت‌های استاندار به تدریج این مشکلات در حال رفع است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه