هشت دی گزارش می دهد:

آغاز روزشمار بهره برداری از خط ریلی رشت-کاسپین؛ مهم‌ترین طرح جهش تولید در گیلان + فیلم

اجرای طرح ملی راه آهن رشت – کاسپین که از آن به عنوان یک پروژه جهش تولید یاد می‌شود، علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است که می توان آن را گوشه ای از دستاوردهای انقلاب در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت بار در کشور نامید.

آغاز روزشمار بهره برداری از خط ریلی رشت-کاسپین؛ مهم‌ترین طرح جهش تولید در گیلان + فیلم

به گزارش هشت دی، طرح ملی راه آهن رشت – کاسپین که از آن به عنوان یک پروژه جهش تولید یاد می‌شود در قالب دو قطعه و به طول ۳۵ کیلومتر تعریف شده است و قرار است خلیج فارس را به دریای خزر در بندر کاسپین متصل کند. پروژه ای که با اجرای آن تحولی عظیم در حوزه ترانزیت بار در کشور رخ می‌دهد.

با اتمام این طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می‌شود. ارزش و اهمیت این طرح ملی از آن جهت است که موجب افزایش سهم کشورمان در حوزه ترانزیت بارهای فراوانی که از کشورهای شمالی ایران به سمت خلیج فارس باید انتقال داده خواهد شد می‌شود و ترانزیت را از منطقه شمالی و عبور از مزرهای آبی به شبکه ریلی کشور تامین می‌کند.

وعده مسئولان درباره تکمیل خط ریلی رشت- کاسپین تا بهار ۱۴۰۰

محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اسفند سال گذشته در جریان بازدید از این پروژه ملی با اشاره به افتتاح آن در بهار ۱۴۰۰ گفت: اتصال راه آهن سراسری به این بندر مهم نیازمند نظارت دستگاه قضایی است و بایستی برای رفع موانع حقوقی و اجرای هر چه سریعتر این پروژه اهتمام شود.

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز از مسئولان منطقه آزاد انزلی خواست که راه آهن رشت به کاسپین را در زمان تعیین شده تکمیل کنند و تصریح کرد: این پروژه باید در دولت تدبیر و امید تکمیل شود.

طولانی شدن فرآیند اخذ مجوز از سازمان محیط زیست

البته ناگفته نماند که نوبخت در ابتدا زمان بهره برداری از این پروژه ملی را تا پایان سال ۹۹ اعلام کرده بود که به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد و طبق اظهارات عباس خطیبی – معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، طولانی شدن اخذ مجوز از سازمان محیط زیست یکی از عوامل مهم این تاخیر است.

طرح رشت-کاسپین خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

زارع استاندار گیلان از بهره برداری راه آهن رشت – کاسپین تا “خردادماه سال ۱۴۰۰” خبر داد و بیان کرد: این پروژه برای اتمام به بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ البته این پروژه با مشکلاتی از حیث شرایط اقلیمی و جغرافیایی و تملیک اراضی و تامین مصالح مواجه است، اما عمده این مشکلات در سال جاری رفع شده و تثبیت بستر صورت گرفته است. در ادامه این پروژه، راه آهن رشت – آستارا قرار دارد که با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) وارد همکاری شدیم و بخش هایی از آن پیش رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رییس کل دادگستری استان گیلان چند روز پیش ‌در بازدید از پروژه احداث راه آهن رشت – انزلی ضمن تاکید بر تسریع عملیات ساخت این خط ریلی اظهار کرد: عقب ماندگی از برنامه با افزایش شیفت‌های کاری و تیم‌های عملیاتی جبران و گزارش آن به دستگاه قضایی ارایه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بودجه لازم جهت تکمیل این طرح ملی تامین شده و هیچ عذری برای تاخیر در آن پذیرفته نیست افزود: مصالح مورد نیاز این پروژه نیز تامین شده و دست‌اندرکاران در صورت برخورد با مشکلات و موانع اداری، آن را گزارش دهند تا از سوی دستگاه ها در اسرع زمان مورد پیگیری قرار گیرد.

گفتنی است که اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است که می توان آن را گوشه ای از دستاوردهای انقلاب در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت بار در کشور نامید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه