بلاتکلیفی مردم در پی امروز و فردا کردن مسئولان برای اعلام رنگ‌بندی شهر‌ها

فقط چند روز تا عید نوروز باقی مانده است، اما مسئولان همچنان برای اعلام رنگ‌بندی شهر‌ها و محدودیت‌های سفر‌ها امروز و فردا می‌کنند.

بلاتکلیفی مردم در پی امروز و فردا کردن مسئولان برای اعلام رنگ‌بندی شهر‌ها

به گزارش ۸دی، فقط چند روز تا پایان سال ۹۹ و آغاز سال جدید باقی مانده است و یکی از دغدغه‌های مردم در این روز‌ها برنامه ریزی برای سفر‌های نوروزی است. با توجه به اوج گیری کرونا و همچنین گسترش ویروس جهش یافته در ۲۸ استان کشور، مسئولان مربوطه قطعا محدودیت‌هایی را به ویژه برای سفر‌های نوروزی در نظر خواهند گرفت.

افراد همچنان منتظر اطلاع از آخرین وضعیت محدودیت‌ها و رنگ بندی شهر‌ها برای سفر‌های نوروزی هستند، اما تا این لحظه که تنها کمتر از یک هفته تا آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی باقی مانده، مردم در بی خبری و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در چند هفته اخیر مسئولان مربوطه بحث‌های زیادی بر سر تصمیم گیری برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ویژه سفر‌های نوروزی داشته اند و در نهاد‌های مختلف صحبت‌های متفاوتی به میان آمده و گا‌ها شاهد اختلاف نظر‌هایی در این زمینه بوده ایم که نتیجه گیری نهایی را تا کنون به تعویق انداخته است.

به طور مثال، مسئولان تا کنون بر شکننده بودن شرایط و رعایت بیش از پیش فاصله گذاری اجتماعی و مهم تر از آن خودداری از سفر‌های غیرضروری، سخن می‌گفته اند، اما چند هفته پیش حرف‌هایی در مورد سفر‌های ایمن و به اصطلاح سبز با رعایت تمام و کمال شیوه نامه‌های بهداشتی به میان آمده است.

با گذشت چند هفته از این مجادلات و اظهار نظر‌ها و با توجه به نزدیک شدن به سال جدید هنوز جزئیات دقیقی مبنی بر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر‌های نوروزی و رنگ بندی شهر‌ها و استان‌ها اعلام نشده است و صرفا مباحثی در مورد کلیات ممنوعیت سفر به استان‌های قرمز و نارنجی مطرح شده که به یک نتیجه گیری واضح و مشخص نیازمند است.

بر اساس اعلام رئیس جمهور، سفر به شهر‌هایی که قرمز و نارنجی هستند ممنوع است و در عین حال اگر سفری انجام گرفت نباید در شهر‌های قرمز و نارنجی باشد و بقیه مکان ها لازم است تا با مراعات صد درصد رعایت شیوه نامه‌ها صورت بگیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در ستاد ملی کرونا، سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهر‌ها که وضعیت زرد و آبی دارند با رعایت شیوه نامه‌های بسیار سخت گیرانه می‌توانند سفر‌های ضروری را انجام دهند. باز هم تاکید داریم مردم از سفر‌ها اجتناب کرده و به مسافرت‌های غیر ضروری نروند. همچنین مسافرت با هر وسیله نقلیه‌ای از شهر‌های قرمز نیازمند تست منفی کروناست و ورود پلاک‌های غیربومی به شهر‌های قرمز ممنوع است.

اما جز این موارد، مطرح شدن جزییاتی مبنی بر چگونگی سفر به استان‌های قرمز و نارنجی و تعیین تکلیف خودرو‌های شخصی و چگونگی مسافرت به استان‌های مسافر پذیر و چگونگی سفر به استان‌ها آبی و زرد و از آن مهم تر رنگ بندی کلی شهر‌ها کاملا مبهم است و صرفا شاهد حرف‌های کلی و رایزنی‌های بی نتیجه در مورد این موضوعات هستیم.

یکی از مهمترین موارد مبهمی که هنوز تصمیم گری قطعی برای آن مشخص نشده است رنگ بندی شهرها برای سفرهای نوروزی است که با اختلاف نظرهای مسئولان مربوطه مواجه شده و اعلام دقیقش مدام به تعویق می افتد.

 علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هفته پیش گفته بود: اگر قرار است سفری انجام شود رنگ بندی نهایی شهر‌های کشور برای انجام سفر‌های احتمالی ۲۵ اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد.

اما  ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز یعنی ۲۲ اسفند اعلام کرد: فردا صبح شهر‌های قرمز و نارنجی که سفر به آن‌ها تا آخر تعطیلات ممنوع است اعلام می‌شود و اگر در هفته پیش رو شهری قرمز و نارنجی شد به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

این در حالی است که امروز ۲۳ اسفند رنگ بندی شهرها اعلام نشده و رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا صرفا به بیان کلیات محدودیت های سفرهای نوروزی که قبلا نیز اعلام شده بود پرداخت و هیچ اشاره‌ای به رنگ بندی شهر‌ها و وضعیت و شرایط اعمال محدودیت‌ها نکرد.

با تمام این تفاسیر و با توجه به اهمیت و تاثیر بسیار زیاد هر نوع جابه جایی درون شهری و برون شهری بر افزایش انتقال ویروس جهش یافته و از سوی دیگر تاکید مسئولان بر شکننده بودن شرایط نسبتا پایداری که در چند ماه اخیر شاهد آن بوده ایم؛ مسافرت رفتن یا نرفتن و چگونگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم منتظرند تا تکلیفشان مشخص شود در حالیکه تصمیم گیری برای اعلام آخرین وضعیت و محدودیت ها هنوز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

از مسئولان مربوطه توقع می‌رود که در اولین فرصت به نتیجه گیری و جمع بندی برسند و تکلیف این وضعیت مبهم رنگ بندی شهر‌ها و محدودیت‌های سفر‌های نوروزی را روشن کنند و بیشتر از این مردم را منتظر و مردد و بلاتکلیف نگذراند تا افراد بتوانند برای حفظ سلامت خود و دیگران بهترین تصمیم را در مناسب‌ترین زمان اتخاذ کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه