رئیس اتحادیه دامداران گیلان:

مشکلی برای خرید شیر در گیلان وجود ندارد/ کمبود نهاده های دامی

رئیس اتحادیه دامداران گیلان با بیان اینکه روزانه در استان ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر تولید می‌شود، گفت: نیاز استان به شیر بیش از ۱۲۰ تن است و به همین دلیل برای خرید شیر از دامداران هیچ مشکلی وجود ندارد اما شیرهایی خریداری می‌شود که استاندارد لازم را داشته باشند.

مشکلی برای خرید شیر در گیلان وجود ندارد/ کمبود نهاده های دامی

به گزارش ۸دی،عباس یوسفی  با بیان اینکه روزانه در استان ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر تولید می‌شود، گفت: نیاز استان به شیر بیش از ۱۲۰ تن است و به همین دلیل برای خرید شیر از دامداران هیچ مشکلی وجود ندارد، اما شیرهایی خریداری می‌شود که استاندارد لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر شیری که برای فروش آورده می‌شود، آیتم‌های لازم از نظر چربی و آب را نداشته باشد، قابل خریداری نیست و به دلیل بی‌کیفیت بودن برگشت داده می‌شوند، تصریح کرد: یکی از دلایل بی‌کیفیت شدن شیر این است که از آن سرشیر گرفته می‌شود و شیر چربی لازم برای به حد استاندار رسیدن را از دست می‌دهد.

یوسفی با بیان اینکه یکی از دلایل جمع شدن سرشیر بر روی شیر نگهداری آن در یخچال‌های خانگی است و این یخچال‌ها قابلیت نگهداری شیر را ندارند، افزود: شیر باید در یخچال هایی که قابلیت هم زدن شیر در آنها وجود دارد، نگهداری شود.

رئیس اتحادیه دامداران گیلان با بیان اینکه برخی از دامدارانی روزانه به مقدار کم شیر تولید می‌کنند و فاقد یخچال های هم زن شیر هستند، نمی‌توانند شیر تولید شده را با کیفیت لازم برای فروش عرضه کنند، ادامه داد: انتظار می‌رود سازمان‌های مربوطه کمک کنند تا این دامداران بتوانند چنین یخچال‌هایی را تهیه کنند و برای نگهداری شیر از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: صنعت دامپروری گیلان در بحث شیر باید قوی شود تا بتواند نیاز استان را تامین کند.

یوسفی یکی دیگر از مشکلات دامداران را کمبود نهادهای دامی عنوان کرد و گفت: قیمت نهاده‌ها بالا است و علیرغم اختصاص ارز دولتی، این نهاده ها با قیمت دو برابری به دست دامدار می‌رسد.

رئیس اتجادیه دامداران گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر لیتر شیر ۵۵۰۰ تومان است، گفت: اغلب دامداران گیلان، کشاورز- دامدار هستند و در کنار کشاورزی به دامداری می‌پردازند تا بتوانند هزینه‌های نگهداری از دام را تحمل کنند و در مجموع همواره برای تامین نقدینگی با مشکل مواجه هستند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه