نماینده مردم تالش در مجلس:

بی‌توجهی بودجه به اعتبارات مدیریت بحران/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار مجلس است

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به اعتبارات مدیریت بحران توجهی نشده است گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفته است.

بی‌توجهی بودجه به اعتبارات مدیریت بحران/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار مجلس است
به گزارش ۸دی،«حسن محمدیاری» شامگاه‌ پنج‌شنبه  در جلسه بررسی اهمیت اصلاحات بودجه ۱۴۰۰  اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه ساختار کلی بودجه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسیده است منابع و مصارف بودجه را ۲ هزار و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: ماده واحده دارای ۹ تبصره بود که با اصلاحاتی مواجه و خواسته‌های نمایندگان مجلس تامین شد.

محمدیاری پیش‌بینی منابع عمومی بودجه به مقدار ۸۵۴ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بر اساس اصلاحیه موجود مصارف بودجه هم ۸۵۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد اصلاحات اساسی در آن اعمال شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای در ابتدا ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است تصریح کرد: این رقم در اصلاحیه دولت با حدود ۱۵ درصد افزایش ۶۵۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد از طرفی اعتبارات استانی بودجه هم که ۵۵۵ هزار میلیارد تومان بود حدود ۱۰ درصد رشد پیدا کرد.

وی افزایش اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بودجه ۱۴۰۰ به مقدار ۱۵ درصد را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در بحث اصلاحات موضوع نرخ ارز هم پیش‌بینی شده است اذعان کرد: یکی از دغدغه‌های ما و چیزی که مردم از آن نگرانند این است که بالاخره تکلیف کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و امثال این‌ها چه می‌شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس از واردات اقلام اساسی با نرخ ارز ترجیهی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در بودجه به دولت این اختیار داده شده که هررچه قدر جلوتر رفتیم چنانچه شرایط اقتصادی اقضاء کند به تدریج بیایند این ارز ترجیهی را حذف کنند و منابع حاصل از آن را برای پروژه‌های عمرانی در اختیار عامه مردم بگذارند.

محمدیاری تصویب ساختار بودجه را یک گام به جلو ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه اگر بودجه ۱۴۰۰ تصویب نمی‌شد موضوعات مهمی مانند حقوق کارمندان بلاتکلیف رها می‌شد اظهار داشت: با تصویب ساختار بودجه افزایش حقوق ۲۵ درصدی کارمندان که از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه هستند اجرایی می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی به جهت اختلاف حقوق دریافتیشان با سایر بازنشستگان و روند اجرای همسان‌سازی حقوق و دستمزد هم مطالبی بیان داشت و افزود: متاسفانه در بحث همسان‌سازی و اختلافی که وجود داشت دولت خیلی  اهتمام ویژه‌‌ای برای حل آن نداشت و مجلس این موضوع را به کمیسیون تلفیق واگذار کرد.

وی از وجود یک اختلاف فاحش و بی‌عدالتی در بحث پرداخت‌ها سخن گفت و با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مامور ایجاد سازوکاری برای تغییر این روند شد عنوان کرد: با تماسی که با نمایندگان کمیسیون تلفیق داشتم و اطلاعاتی که در اختیارمان هست موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزء اولویت‌ها است و امیدواریم بتوانیم شاهد عدالت منصفانه در این زمینه باشیم.

محمدیاری بررسی موضوع سازماندهی و جذب نیروهای انسانی در دستگاه‌های مختلف توسط مجلس را هم متذکر شد و تصریح کرد: این موضوع از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار داشت و در قانون جدید پیش‌بینی شده که همه کسانی که تحت عناوین مختلف اشتغال به کار دارند مطابق قانون یا باید پیمانی و یا رسمی بشوند.

وی با بیان اینکه طبق قانون در مشاغل حاکمیتی هم نیروها ابتدا باید به شکل رسمی جذب شده و بعد از آزمون با آنان، قرارداد سه ساله، پنج‌ساله و نهایتا دائمی منعقد می‌شود ابراز داشت: در مشاغل غیرحاکمیتی هم نیروها باید به صورت پیمانی تبدیل وضعیت بشوند و بدون شک با اجرای این قانون همه در یک حاشیه امنیت شغلی قرار می‌گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قانون ساماندهی نیروهای شاغل در دستگاه‌ها به زودی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد اضافه کرد: آنچیزی که هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده تلفیقی از همان لایحه دولت و طرحی است که نمایندگان مجلس سابقا ایده آن را مطرح کرده بودند.

وی کم‌توجهی به بحران‌ها را در بودجه ۱۴۰۰ مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه متاسفانه اعتبارات خوبی پیش‌بینی نشده است یادآور شد: به طور مثال منطقه تالش، رضوانشهر و ماسال همواره آبستن حوادث و مشکلات است که سیل طغیانگر اخیر با بر جای گذاشتن چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها مصداق بارز آن بود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس اختصاص یک بودجه ملی برای توانمندساختن زیرساخت‌ها و جلوگیری از وقوع بحران‌ها را لازم و ضروری خواند و افزود: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای مواجهه با بحران‌ها پیش‌بینی نشده از طرفی نمایندگان و خود من هم مرتبا در سطح استانی و ملی پیگیر قضیه بودیم و سعی می‌کنیم در خلال بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادات لازم را مطرح کنیم تا منابع لحاظ شود.

محمدیاری روند ساخت سد شفارود و نگرانی کارگران این پروژه را هم مورد بررسی قرار داد و گفت: سد ملی شفارود شاهرگ حیاتی و آبی غرب استان گیلان است جزو اولویت‌های ما قرار دارد از طرفی طبق پیش‌بینی‌ها قرار شده که در تیر ماه ۱۴۰۰ این سد آبگیری بشود اما اخیرا در مورد تامین مصالح و سیمان پروژه شاهد مشکلاتی هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مطرح کردن پروژه سد شفارود در جلسه اخیرش با رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن گفت و خاطرنشان کرد: مردم از ما انتظار دارند زیرا وقتی یک استاندار یا نماینده می‌آید و در تلویزیون قولی به آنان می‌دهد اگر آن وعده محقق نشود مردم هم بی‌اعتماد می‌شوند از طرفی تمام تلاش ما این است که سد شفارود در همان تاریخ برج چهارم ۱۴۰۰ آبگیری شود.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه