تاکنون محبوبیت رئیس‌جمهور انقدر کم نبوده است/ مردم تغییر می‌خواهند

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه دولت فعلی با سطح بی‌سابقه‌ای از نارضایتی مواجه است، گفت: شاید هیچ رئیس‌جمهوری نباشد که تا قبل از تمام شدن دوره خود، تا این حد محبوبیتش کم شده باشد.

تاکنون محبوبیت رئیس‌جمهور انقدر کم نبوده است/ مردم تغییر می‌خواهند

به گزارش ۸دی، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف، در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تبریک آغاز سالگرد پیروزی انقلاب گفت: با توجه به انتخابات سال ۱۴۰۰ مهم‌ترین موضوع سیاسی که پیش‌رو داریم انتخابات است. بدون مقدمه وارد بحث انتخابات می‌شوم، تکیه و تأیید بر آسیب‌شناسی انتخابات دارم و بعضی نگرانی‌ها و آسیب‌هایی که انتخابات پیش رو با آن مواجه است را مطرح می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت زیادی دارد و آسیب‌شناسی آن نیز ضروری است اظهار کرد: انتخابات از آن جهت مهم است که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است. ما که همیشه با کشور و مسائل آن همراه بودیم هیچ‌وقت اوضاع اینقدر سخت نبوده است. این فشارهای اقتصادی خصوصاً بر دوش طبقات ضعیف، مردم را خواهان یک بهبود و تغییر کرده است. این فشارها ممکن است عده‌ای را مأیوس کند یا منجر به عدم شرکت در انتخابات شود، هم‌چنین کسانی هم که شرکت می‌کنند به حد زیادی خواهان دگرگونی باشند.

‎رئیس شورای ائتلاف فضای قوای مقننه و قضائیه را امیدوارکننده دانست و گفت: فاصله ۹۶ تا ۱۴۰۰ دو اتفاق و تحول رخ داده و فعالیت‌هایی در قوه قضائیه و مقننه سرعت گرفته است‌. هم‌چنین این دو قوه در مبارزه با فساد حضور بیشتری داشته‌اند که مایه امیدواری نیروهای انقلاب شده و یک دستاورد برای انقلاب است.

حدادعادل افزود: مجلس شورای اسلامی درسال ۹۹ مبدل به مجلس دیگری شده و جریانی که قوه مجریه در اختیار دارد باعث شده که مجلس را به کلی از دست بدهد.

وی در تشریح حساسیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در صحنه رقابت سیاسی اصولگرا یا انقلابی با اصلاح‌طلبان، طرف مقابل تمام توان را به کار گرفته که قوه مجریه را از دست ندهد. اکنون اینکه قوه مجریه از دست آن‌ها نیز خارج شود وجود دارد، پس انتخابات ۱۴۰۰ برای اصلاحات سرنوشت‌ساز است.

رئیس شورای ائتلاف با بیان اینکه دولت فعلی با سطح بی‌سابقه‌ای از نارضایتی مواجه است، اظهار کرد: دولت اکنون وضعیت خوبی ندارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم از وضعیت ناراضی‌اند. شاید هیچ رئیس‌جمهوری نباشد که تا قبل از تمام شدن دوره خود، تا این حد محبوبیتش کم شده باشد. مقداری از این فشارها و نابسامانی‌ها نتیجه سومدیریت در دولت است.

حدادعادل با بیان اینکه اکنون جبهه اصلاحات با چند دشواری مواجه است، ادامه داد: یکی از مشکلات‌شان از دست دادن محبوبیت در افکار عمومی است و این به اندازه ای است که آقایان در پیروزی و از انتخاب روحانی شاد بودند و چه اصطلاحاتی را برای خودشان ساختند.

وی افزود: اما امروز از روحانی تبری می‌جویند و می‌خواهند اثبات کنند که ما از او نیستیم و او هم از ما نیست؛ درحالی که جریان اصلاحات و اعتدال سرنشینان یک کشتی هستند و اکنون می‌خواهند رئیس‌جمهور را از کشتی بیرون بیاندازند.

حدادعادل ادامه داد: با پیروزی نیروهای انقلاب در مجلس همه فکر می‌کنند که پیروزی در انتخابات نیز میسر است. این سهل انگاشتن یک آسیب بزرگی است که فکر کنیم حتما پیروز هستیم، درحالی که این اطمینان وجود ندارد. جامعه ممکن است رفتارهایی از خود نشان دهد و دو هفته به انتخابات نتیجه تغییر کند.

وی به تشریح تجربیات مشابه پرداخت و گفت: ما این تجربه را سال ۷۶ داشتیم که در اسفند و فروردین مشخص بود ناطق نوری پیروز می‌شود؛ اما نزدیک انتخابات اوضاع عوض شد. این موضوع واقعیتی است و قوانین خودش را دارد و معلوم نیست همان چیزی که دلمان می‌خواهد بشود. ممکن است افکار عمومی عوض شود.

رئیس شورای ائتلاف گمانه‌زنی‌هایی درباره برجام مطرح کرد و اظهار داشت: من جایی مطرح کردم که با آمدن بایدن ممکن است یک گشایش اقتصادی ایجاد شود، دلار پایین بیاید و باز مانند گذشته برای گفتمان و مذاکره کار رسانه‌ای کنند؛ آن‌ها بر این فرض کار می‌کنند. آن زمان باران انتقادات بر سرمان فرود آمد و حضرات گفتند فلانی دوست دارد مردم در سختی باشند و از گشایش و رفاه ناراحتند.

حداد عادل افزود: در پایان دور اول که برجام تصویب شد قبل از انتخابات هر هفته هیئت‌هایی از آلمان و کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری می‌آمدند و مردم فکر کردند گشایش می‌شود و وقتی انتخابات تمام شد، اوباما کاری کرد که سیف گفت دستاورد برجام در کشور صفر بوده است.

رئیس شورای ائتلاف بر غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: به هیچ‌وجه نباید فرض کرد که پیروز می‌شویم. این دلخوشی باعث شده تعداد کسانی که از جبهه ما می‌آیند ۱۵ نفر باشند. نوعی سرگرمی شده که کسی را وسط می‌گذارند و بقیه را در عکس به عنوان کابینه می‌چینند. مشخص نیست پشت این پدیده چه کسی است.

‎وی تعدد کاندیداهای ریاست‌جمهوری را آسیب انتخابات برشمرد و تاکید کرد: یکی از اشکالات در انتخابات کثرت نامزدهاست، علاوه بر این کثرت متولی انتخابات مشکل دیگری است که با آن مواجهیم.

‎حداد عادل به بیان تجربیات انتخابات‌های گذشته پرداخت و اظهار کرد: ما در انتخابات مجلس پیشین چند درگیری داشتیم. در شورای ائتلاف که کار می‌کردیم، روحانیت مبارز با ما مشکل داشت، چند جلسه گذاشتیم و لیستی دادیم که در نهایت فهرست را تایید کردند. با دوستان پایداری به نتیجه نرسیدیم و به وقت اضافی رسید و با جراحی حل شد که شاهد بودیم ساعت نیمه شب یک سری حذف شدند و یک سری اضافه شدند؛ اما بازهم پنج شش نفری جداگانه لیست دادند و چون از لیست ما خارج شدند اکنون به ما فحش می‌دهند.

رئیس شورای ائتلاف در تبیین فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت مبارز می‌خواهد میزبانی کند، ما می‌گوییم یک تجربه موفقی به نام ائتلاف هست و این‌طور نمی‌شود.  به جد به دنبال حل این دوگانگی ها هستیم، گاهی امیدوار می‌شویم و گاهی خیر، اما موضوع را رها نکردیم.

وی با اشاره به اینکه کثرت و تعدد باید برطرف شود بیان کرد: پایداری‌ها هم داستان خود را دارند، فعلا مذاکراتی نکردیم و به بعد موکول کرده‌ایم. باید کاری کنیم که این کثرت نامزد و کثرت متولی یعنی پدر را حل کنیم.

‎حداد عادل در توضیح اهمیت حل اختلافات تاکید کرد: مسئله بعدی گفتمان است، جمع‌بندی این است که اگر نتوانیم اختلاف را حل کنیم به مشکل می‌خوریم. نارضایتی مردم از دولت به معنای تمایل به ما نیست. ممکن است مشکلات مردم با ما بحث اقتصادی نباشد، فکری باشد.

‎رئیس شورای ائتلاف ادامه داد: اگر با چند نامزد به عرصه انتخابات بیاییم، سبد رای تقسیم می‌شود و طرف مقابل با یک نفر می‌آید. انتخابات قبل هم روحانی آمد و مشخص بود جهانگیری برای کنار امدن آمده است. ما هم از این طرف قالیباف را کنار گذاشتیم تا یکی شویم؛ این بار هم ممکن است براثر کثرت لیست‌ها در دو انتخابات شکست بخوریم.

‎ وی با اشاره به اینکه ایجاد دوگانگی و تفرقه‌ها از شیوه‌های رقابت اصلاح‌طلبان است، تاکید کرد: باید روی موضوع گفتمان انتخاباتی حساس باشیم. معمولا طرف مقابل یک دوگانگی را ایجاد می‌کند، مثلا می‌گوید آینده کشور دو راه بیشتر ندارد یا مذاکره یا جنگ.

حداد عادل ادامه داد: آن‌ها این‌طور می‌گویند که می‌خواهند باید مذاکره و دیپلماسی باشد تا مردم سختی نکشند و ما می‌گوییم نباید اینطور باشد حتی اگر جنگ شود. اینجا بازی رسانه‌ای آنهاست که ما را شکست می‌دهد.

رئیس شورای ائتلاف با تاکید بر ضرورت ایجاد بصیرت و هوشمندی بیان کرد: در کنار وحدت نامزد نهایی، وحدت مدیریت و انتخاب گفتمان، ایجاد یک بصیرت در توده مردم ضرورت دارد. باتوجه به اقلیت‌ها و قومیت‌ها، شگرد حریف این است که گسل‌های امنیت ملی را تحریک می‌کنند، همانطور که سال ۹۶ رهبری تذکر دادند؛ این‌ها همه هوشمندی می‌خواهد، این‌ها چالش‌های ما هستند.

وی سیاه‌نمایی را از دیگر روش‌های رقابت اصلاح‌طلبان برشمرد و گفت: یکی از راهبردهای رقیب ما برای پیروزی انتخابات، سیاه‌نمایی برای مجلس است. از روز اول مجلس، نظریه‌پردازان اصلاحات می‌گویند ستاد انتخابات ما در مجلس است و اینطور می‌خواهند مجلس را ناکارآمد جلوه دهند تا مردم را دور کنند.

‎حداد عادل هجمه و حاشیه‌های اخیر علیه رئیس مجلس را ناروا دانست و افزود: حمله به سفر قالیباف به مسکو، هم ضربه‌ای به قالیباف بود هم به مجلس. سال‌هاست با ترفندهای رقیب آشنا هستیم؛ اما بی‌بصیرتی بعضی از ما، باعث بازی خوردنمان می‌شود.

‎رئیس شورای ائتلاف به شفاف‌سازی جزئیات سفر قالیباف به روسیه پرداخت و اظهار کرد: مخالفان حرفشان را از زبان ما می‌زنند. اصلا ملاقات کردن پوتین با قالیباف در برنامه نبود، چون در دستور برنامه‌های پوتین، ملاقات با روسای مجلس نیست. هیچ رئیس مجلسی نمی‌تواند با پوتین ملاقات کند، مثل رهبری که با هر سطحی ملاقات نمی‌کنند.

وی درباره پیغام مقام معظم رهبری به روسیه تصریح کرد: پیغام رهبری برای روسیه هم به بهانه ملاقات پوتین با قالیباف نبوده، به آن‌ها سر موضوعات مختلف مانند سوریه و مسائل اقتصادی و برجام نامه فرستاده‌اند.

‎حداد عادل خاطرنشان کرد: قانونی هم بود که می‌بایست ملاقات‌کننده با پوتین دو هفته در قرنطینه باشد. در ملاقات‌های مسکو، قالبیاف نمی‌توانست دو هفته قرنطینه باشد. لاریجانی هم رفته و ملاقاتی با پوتین نداشته است.

‎رئیس شورای ائتلاف در پایان با تاکید بر هوشیاری و هوشمندی در مقابل تخریب‌ها گفت: در موضوع عنابستانی و برخوردش با سرباز در خیابان و موضوع بودجه بازهم دست به تخریب مجلس زدند. باید مراقب این حاشیه‌سازی‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای باشیم.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه