معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان خبر داد:

پاسداشت «ایرج نوبخت» در روز سوم اکران فیلم های فجر در رشت

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان گفت: به پاس زحمات مرحوم «ایرج نوبخت»، چهره فرهنگی و فرهیخته اکران سومین روز همزمانی فیلم های جشنواره فجر در رشت به وی تقدیم می شود.

پاسداشت «ایرج نوبخت» در روز سوم اکران فیلم های فجر در رشت

به گزارش ۸دی،سید امیر مصباح با اشاره به درگذشت «ایرج نوبخت» نویسنده و مترجم پیشکسوت در روزهای گذشته، اظهار کرد: مرحوم نوبخت یکی از اعضای شورای فیلم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گذشته بوده است.

وی افزود: همچنین این پیشکسوت عرصه ترجمه و نویسندگی در دوره کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز فعالیت کرده است.

مصباح پاسداشت یاد و خاطره پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر را یک حرکت فرهنگی و ارزشمند برشمرد و ادامه داد: با توجه به برگزاری همزمانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ستاد برگزاری این جشنواره در استان در نظر دارد عوائد معنوی یک روز از اکران‌ها را به پاسداشت تلاش‌ها و زحمات این هنرمند و چهره فرهیخته به وی تقدیم کند.

وی با اشاره به نمایش دو فیلم «مهمان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» نرگس آبیار در روز سوم اکران‌ها، گفت: امیدواریم با این اقدام فرهنگی گوشه‌ای از زحمات این چهره فرهیخته در زمان حضور و فعالیت در استان گیلان را جبران کنیم.

لازم به ذکر است؛ «ایرج نوبخت» متولد سال ۱۳۱۱ در تبریز و دارای دکترای تاریخ هنر از دانشگاه استانبول بود که در کارنامه فعالیت وی همکاری با نشریاتی مانند «فردوسی» «خوشه» و «کتاب جمعه» به چشم می‌خورد.

از جمله مهم‌ترین ترجمه‌های منتشر شده از ایرج نوبخت می‌توان به «تاریخ عثمانی: از تشکیل دولت عثمانی تا فتح استانبول» اثر اسماعیل حقی اوزون چارشی‌لی، «مناظر انسانی سرزمین من»، «داستانک‌ها»، «سرود نوشندگان آفتاب» و «خون سخن نمی‌گوید» جملگی از ناظم حکمت، «من یک درختم» و «خانه خاموش» هر دو از اورهان پاموک، «بگذار خارستان بسوزد» و «شاهین آناوارزا» هر دو از یاشار کمال و «داستان‌هایی از یک جیب و از جیب دیگر» نام برد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه