عضو هیأت علمی پژوهشکده "علوم انسانی و مطالعات فرهنگی" مطرح کرد:

بدعهدی برخی دولتمردان عامل عقب ماندگی کشور/ توجیهات شرعی در وادادگی فعال از قرارداد ترکمنچای تا برجام

“مظفر نامدار” عضو هیأت علمی پژوهشکده “علوم انسانی و مطالعات فرهنگی” در سلسله کارگاه بازخوانی ابعاد جریان وادادگی ملی در تاریخ معاصر ایران، گفت: تئوریزه کردن تاریخی، تئوریزه کردن روانشناختی مثل اسطوره سازی از دشمن نظیر ابرقدرت ساختن از امریکا که در واقع وادادگی عوامانه است، ایجاد تردید نسبت به حل مشکلات داخلی بدون کمک از خارج کشور، تزریق ترس و دلهره در جامعه، ایجاد تردید در توانایی کشور، مغلطه مذاکره که در تمام دولت ها وجود داشت و رفراندوم از دیگر انواع وادادگی های فعال است.

بدعهدی برخی دولتمردان عامل عقب ماندگی کشور/ توجیهات شرعی در وادادگی فعال از قرارداد ترکمنچای تا برجام

به گزارش خبرنگار هشت دی، “مظفر نامدار” عضو هیأت علمی “پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی” در سلسله کارگاه بازخوانی ابعاد جریان وادادگی ملی در تاریخ معاصر ایران با عنوان “از لولهنگ تا واکسن” که در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شد، در تعریف وادادگی اظهار کرد: وادادگی به کسی یا جریانی گفته می شود که علاوه بر عقب نشینی، در میدان مبارزه همه چیز را به دشمن تسلیم و تقدیم می کند.

بدعهدی برخی دولتمردان عامل عقب ماندگی کشور

نامدار درباره عوامل عقب افتادگی های کشور در تاریخ معاصر گفت: درگیری های هویتی اوایل انقلاب، جنگ تحمیلی، تحریم های همه جانبه و بدعهدی برخی دولتمردان در طول سالیان باعث عقب ماندگی کشور شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره گونه های وادادگی در تاریخ معاصر ایران، بیان کرد: یک نوع وادادگی منفعل است که منجر به بدعهدی، پیمان شکنی و…می شود، این افراد، گروه ها و شخصیت های کشوری در کنار وادادگی بدنبال منافع شخصی خود می روند، رفتار خود را توجیه نمی کنند و جامعه از ناحیه این افراد آسیب جدی نخواهد دید.

تاوان سنگین جامعه از توجیه واداده های فعال

وی در تشریح گروه و افراد واداده فعال در تاریخ ایران بویژه در دوران معاصر گفت: این افراد تا پیش از وادادگی و خروج خود از اعتقادات، در انجام اعمال و القای آرمان های خود از هیچ حرکتی کوتاهی نمی کردند اما پس از وادادگی خود دست به توجیه می زنند و اگر در جامعه مقابل این افراد نایستیم باید تاوان سنگینی دهیم.

درست کردن غالب های جامعه پسند و فریبنده تئوریزه وادادگی های فعال

نامدار با بیان اینکه درست کردن غالب های جامعه پسند و فریبنده از جمله تئوریزه کردن های وادادگی فعال است افزود: عموما واداده های فعال وادادگی خود را تئوریزه می کنند، این گروه باعث می شوند از رویش ها کم و به ریزش ها افروده شود.

توجیهات شرعی در وادادگی فعال از قرارداد ترکمنچای تا برجام

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از توجیهات شرعی بعنوان خطرناک ترین و پیچیده ترین نمونه وادادگی نام برد و ادامه داد: این نوع توجیه از قرارداد ترکمنچای تا در برجام این روزها کاملا مشهود است.

استدلال دفع افسد به فاسد در نظام مشروطه

این استاد دانشگاه جریان مشروطه را نمونه کاملی از استدلال دفع افسد به فاسد یاد کرد و افزود: اولین اقدام نظام مشروطه سلطنتی، ثبت سلطنت بصورت مدام العمر به نام خانواده قاجار در قانون اساسی است.

نامدار با بیان اینکه تغییر و تبدیل باطن غرب پرستی با ظاهری شرعی و اسلامی توسط مرحوم نائینی در خصوص مشروطه انجام شد و تا امروز ادامه دارد اضافه کرد: مغلطه شبیه سازی و سنجش عالمان دینی با یکدیگر مدلی از وادادگی در حوزه دین است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: بر مبنای دین شخصیت ها با یکدیگر مقایسه نمی شوند بلکه با متون، قواعد و استدلال های قرآن و سیره انبیاء الهی مقایسه می شوند که سازمان مجاهدین، جنبش آزادی خواه و…از این دسته وادادگی ها هستند و شبیه سازی حوادث امروز به برخی رخدادهای تاریخی نوعی دیگر از شبیه سازی دینی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تئوریزه کردن شبه علمی به نوعی از وادادگی فعال یاد کرد و افزود: تولیدات علمی غرب بدور از مذهب و اخلاقیات است در صورتیکه در ایران مذهب تولید کننده و رقبای ایران مصرف کننده هستند.

ترس و اسطوره سازی از دشمن، وادادگی عوام فریبانه در جامعه است

وی در پایان خاطرنشان کرد: تئوریزه کردن تاریخی، تئوریزه کردن روانشناختی مثل اسطوره سازی از دشمن نظیر ابرقدرت ساختن از امریکا که در واقع وادادگی عوامانه است، ایجاد تردید نسبت به حل مشکلات داخلی بدون کمک از خارج کشور، تزریق ترس و دلهره در جامعه، ایجاد تردید در توانایی کشور، مغلطه مذاکره که در تمام دولت ها وجود داشت و رفراندوم از دیگر انواع وادادگی های فعال است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه