آیا نوع کاغذ در بسته بندی مهم است؟

به نظر شما نوع بسته بندی یک محصول در فروش آن موثر است؟ نوع بسته بندی چه تاثیری در فروش محصولات دارد؟

آیا نوع کاغذ در بسته بندی مهم است؟

به گزارش ۸دی، در دنیای امروز تولیدکنندگان بزرگ محصولات شناخته شده کیفیت بسته بندی را حتی از یک فروشنده با تجربه در فروش محصولات خود موثرتر میدانند. با توجه به این موضوع سرمایه گذاری بیشتر برای بسته بندی با کیفیت و دقت درانتخاب نوع بسته بندی محصولات میتواند عامل بسیار مهمی در فروش هر چه بهتر و بیشتر محصولات ما باشد.  در گذشته مسئلهای که برای بسته بندی محصولات مورد اهمیت بود، نوع کاغذ مورد استفاده در بسته بندی و اشکال و طرحهایی که در حال حاضر با بروزترین دستگاههای چاپ خلق میشود، وجود نداشت. هنوز هم درچاپ و بسته بندی محصولات از انواع مختلف کاغذ استفاده میشود.

کاغذ های مورد استفاده درچاپ و بسته بندی

کاغذهایی که در چاپ و بسته بندی به کار میرود عبارتند از:

کاغذ روزنامه

کاغذ کرافت

کاغذ گلاسه

مقوای گلاسه

کاغذ تحریر

مقوای ایندر برد

مقوای بازیافتی

کاغذ گلاسه مات

کاغذ روزنامه

از ارزانترین کاغذها، کاغذ روزنامه است که بیشتر در کارهای هنری مورد استفاده قرار میگیردکاغذ روزنامه از تفالههای چوب ویا فیبرهای بازیافت شده به دست میآید و زمانی مورد مصرف قرار میگیرد که شما در نظر داشته باشید هدیهای را به صورت هنری بسته بندی کنید یا میتوانید برای ساختن ساکهای خرید ارزان از آنها استفاده نمایید.

کاغذ کرافت

از مقاومترین نوع کاغذها، کاغذهای کرافت هستند که از آنها برای تولید پاکت، ساکهای خرید کاغذی، بسته بندی محصولات، جعبه و کارتن استفاده میشود. این کاغذ را سه برند معتبر تولید میکنند که عبارتند از: Lee and meو  Asia paper  و Deahan  و کاغذهای کرافت تولید شده توسط این شرکتها بسیار با کیفیت هستند.

کاغذ و مقوای گلاسه

سطح آنها بسیار صاف است و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مورد استفاده قرار میگیرندزیرا این نوع کاغذ جوهر را به صورت یکنواخت جذب میکنند در چاپ بسیار پر کاربرد هستند. در ترکیبات کاغذ گلاسه از نشاسته نیز استفاده میشود که این همر باعث یکنواخت سازی سطح آن است و همچنین باعث ضد آب بودن آن میشود. کاغذ گلاسه دارای گرماژهای متفاوتی است، هر چه که گرماژ آن در سطح بالاتری باشد، کیفیت چاپ بر روی آن نیز بهتر می شود.

کاغذ تحریر

کاغذ تحریر در دو نوع با روکش (coated) و بدون روکش (uncoated) است که اکثرا از نوع بدون روکش آن در چاپ به کار رفته میشود. در هر دو طرف کاغذ تحریر میتوان چاپ انجام شود زیرا به علت تراکم بالای آن، جوهر چاپ به سمت دیگر آن نفوذ نمیکند. بیشترین کاربرد این کاغذ با توجه به نام آن در صنعت چاپ و تحریر است و از آن اکثرا برای چاپ سررسید و مجله استفاده میشود. معمولا این کاغذ را از کشورهای اندونزی، چین، مالزی و کره جنوبی وارد میکنند و معروفترین مارکهای آن در ایران میتوان برندهای موریم، شینهو و کرون را نام برد .

سطح کاغذ تحریر بسیار مناسب نوشتن با خودکار و یا مداد است. در کل کاغذهای تحریر با دقت بسیار بیشتری تولید میشود و قیمت آن نیز در مقایسه با کاغذهای چاپ گرانتر است. کاغذ در رنگهای متنوع و مخصوصا سفید تولید می شود و امکان داردکه دارای خط و نقش مشخصی باشد. نوع خمیر کاغذ تحریر کیفیت و رنگ آن را معین میکند.

انواع کاغذهای چاپ و تحریرکه از خمیر شیمیایی ساخته میشود ، تشکیل میشوند از انواع کاغذ ظریف پوشش دار و بدون پوشش که معمولا دارای مقدارکمی خمیر مکانیکی، و یا کاملا فاقد خمیر مکانیکی بوده و ۵ تا ۲۵ درصد نیز مواد پر کننده دارد.

کاغذ گلاسه مات

در سالهای اخیراستفاده از این نوع کاغذ بسیاررایج شده است. در سطح این کاغذ از خاک چینی استفاده میشود و سطح آن را پوشش می‌دهد که باعث صافی سطح و جذب بهتر جوهر میگردد، با توجه به نوع ساخت و با مشخصاتی که توسط تولید کننده بیان میشود، این کاغذ را با اسامی مات، ساتن، مخمل و یا ابریشم نام گذاری میکنند. نام گذاری در حقیقت به نوع بافت و پوشش کاغذ اشاره می‌کند.

کاغذ گلاسه مات از مقدار زیادی خاک چینی با کربنات کلسیم، در مرحله کاغذسازی درست میشود. کیفیت چاپ و میزان صاف بودن این کاغذ را مقدار مواد پوششی مصرف شده درتولید بدنه وپس از آن مرحله پرداخت کاغذ تعیین میکند. این کاغذ با وجود آنکه بسیار معروف است ولی مشکلاتی را در مرحله چاپ ایجاد میکند که این مسأله در با در نظر گرفتن ضعیف بودن آن طبیعی است. با اینکه کاغذ گلاسه مات در نگاه اول صاف و نرم به نظر میرسد ولی کاملا بر عکس در مقایسه با کاغذ گلاسه زبر و خشن است. به این علت، زمان چاپ و با قرار گرفتن دو برگ از آن بر روی یکدیگر خاصیت سایش و سمبادهای پیدا میکند که پس از خشک شدن مرکب بر روی آن موجب سایش و به وجود آمدن نشانه های اضافی و مالیده شدن مرکب بر روی کاغذ میشود.

برای چاپ بر روی کاغذ مات نیاز به مرکب با فرمول خاص داریم، با این حال که تنها راه کم کردن ریسک مالیده شدن مرکب، استفاده از ورنی مجدد در بخشهای چاپ شده است. مخصوصا در مواردی که کاغذ با تنپلات سنگین و یا تصاویر ترامه رنگی به چاپ رسیده باشد، مدلی کاغذ ورنی معمولی برای چاپ افست موجود است که مات است واز سطح مرکب برای چاپ مجافظت مینماید. از کاغذهای اندود شده (گلاسه براق و مات) برای چاپ انواع مختلف کارهای تجاری و با کیفیت بالا استفاده میشود که معمولا در آن ها از مقادیر زیادی تصاویر ترامه استفاده شده باشد، مانند چاپ بروشورها و کاتالوگ با گراماژ بین ۶۰ تا ۲۰۰ گرم در متر مربع.

مقوای ایندر برد

این مقوا کاملا سفید است و در صنعت چاپ بسیار پر کاربرد است. همچنین از این مقوا در بسته بندی محصولات بهداشتی و مواد غذایی، دارویی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به میزان نفوذ مواد درهوا در مقوا و خارج شدن مواد از آن، این مقوا درگروه مقواهای روان قرار گرفته است. چاپ بر روی مقوای ایندربرد بسیار ساده انجام میشود و جوهر چاپ خیلی نرم بر روی سطح مقوا مینشیند. یکی از دلایل پر کابرد بودن این مقوا در حمل و نقل مقاومت بسیار بالای آن است که باعث میشود حین حمل و نقل دچار مشکلی نشویم.

این مقوا از مواد بازیافتی به دست میآید، و در بسته بندی مواد شوینده و بهداشتی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.برای مثال در بسته بندی محصولاتی مانند دستمال کاغذ، پودر شوینده، جعبه خمیر دندان، جعبههای شیرینی و… از این مقوا استفاده میشود.

این موضوع بسیار مهم است که برای بسته بندی هر محصولی از چه نوع کاغذی استفاده شود و باید با توجه به محصول و ساختار آن، کاغذ مناسب برای بسته بندی را استفاده نمود. شما در هر صنعتی که در حال فعالیت هستید باید به این نکات توجه نمایید.

کاغذ بسته بندی

کاغذهای بسته بندی از خمیر چوب تشکیل میشوند و در کارخانههای تولید کاغذ ساخته میشوند. مواد اولیه آن معمولا از درختانی است که دارای بافتهای نرمتری نسبت به سایر درختان دارند. برای تولید کاغذ بسته بندی هدیه، از خمیر کاغذ سفید استفاده میشود، ولی درسایر کاغذها از از مادهای به نام کرافت در بسته بندی (که به عنوان کیسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی معروف است) که از خمیر مایه کاغذ جدا نمیشود مورد استفاده قرار میگیرد. مرکبی که برای چاپ کاغذهای بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرد از رنگ‌های طبیعی و مصنوعی درست می شود. تفاوت تولید این کاغذها، در طراحی آن‌ها و استفاده از نوع کاغذ و مرکب های متنوع است. کاخانه های بسته بندی کاغذ هدیه، کاغذ و جوهر را از فروشندگانی خریداری می‌کنند که در تولید با کیفیت بالای کاغذ بسته بندی مانند کاغذ کرافت سنگین و دستمال کاغذی تخصص دارند. سطوح نهایی برخی از کاغذهای بسته بندی مانند فویل‌ها، در طول فرآیند چاپ روی کاغذ تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

انتخاب نوع کاغذ

برای انتخاب از بین انواع متنوع کاغذهای موجود در بازار عامل اصلی برای رسیدن به هدف چاپ دیجیتال با کیفیت عالی است. باید نوع کاغذی مورد انتخاب شما باشد که به بهترین وجه مناسب برای دیدن مطالب دیدنی و متنی طرح و هنرهای ترسیمی شما باشد، باید با دقت انتخاب کنید و این انتخاب با توجه به نوع محصول مورد نظر برای چاپ تفاوت خواهد داشت. انتخاب از گروه بزرگی از انواع کاغذهای ارائه شده اصلا کار ساده ای نیست برای اینکه انواع کاغذ ها با خصوصیات بسیار متفاوتی تولید میشوند. کاغذها با توجه به نوع خود دارای وزن متفاوتی است که میزان شفافیت، ظاهر، ضخامت، سطحopaqueness ، استحکام و دوام آن را نشان میدهد.. کاغذها از فشرده سازی الیاف به دو صورت شیمیایی و مکانیکی درست میشوند.

اندازه زیاد فیبر چوب می‌تواند باعث افزایش ضخامت کاغذ شود. بعضی از کارخانه‌ها، برای اینکه استفاده از سلولز را به حداقل برسانند و به یک اثر زیبا و خاص برسند، به خمیر کاغذ مواد خاصی می افزایند. بنابراین واضح است که با توجه به نوع ساختار و ترکیب کاغذ، دو صفحه با وزن یکسان می‌توانند دارای ضخامت‌های مختلف باشند. این که آیا شما کارت ویزیت یا کتاب چاپ می‌کنید، یا یک صفحه نمایش تبلیغاتی یا بروشور تولید می‌کنید، هر محصول دارای وزن مخصوصی است. انتخاب کاغذ اشتباه برای چاپ های مختلف با طرح های گرافیکی مطمعنا در نوع چاپ اثر گذار است.

بسته بندی مقوایی

در بسته بندی محصولات مشاغل مختلف، باید اطمینان داشته باشید که از محصولات به خوبی نگهداری کیفیت آنها کاملا حفظ می‌شود. باید به طور قطع مطمئن شوید که محصولات دارای بسته بندی بدون نقص برای جلوگیری از هر گونه آسیبی هستند، همچنین موارد مختلف و مهم دیگری هستند که باید به آنها نیز توجه کنید. از جمله مقوایی که در بسته بندی محصولات از آن استفاده می شود باید دارای خصوصیاتی باشد که ممکن است که شامل سازگاری با محیط زیست، ظاهری زیبا، کاربردی بودن و سادگی در حمل و نقل باشد.

مقوا را باید با خلاقیت متناسب و گروه وسیعی از محصولات شکلها و سایزهای مختلف مطابقت داد. بسته بندی‌های مقوایی با استفاده از طرح‌های پیشرفته، می‌توانند بسیار پرکاربرد باشند. گاهی اوقات، مارک‌ها و برندها از بسته بندی مقوایی استفاده می‌کنند برای اینکه موجب افزایش عمر محصولاتشان میشود و این نشان دهنده هدر رفتن مقدار بسیار کمتری از محصولاتشان میشود. مثلا، برندهای مطرح لباس می‌توانند برای بسته بندی لباسها از بسته‌های مقوایی استفاده کنند و مصرف‌کنندگان  از بسته بندی لباس خریداری شده نیز میتوانند استفاده کنند.

بسته بندی با مقوا بسیار مرسوم و پر طرفدار است و دارای تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ وشکل بسته بندی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه بسته بندی با مقوا این واقعیت است که مقوا قابل بازیافت است که این امر برای مصرف‌کنندگان مزایای زیادی به همراه دارد. همچنین با توجه به اینکه مقوا بسیار سبک است باعث نمی شود که به وزن محصول اضافه شود.

در زمینه حمل ونقل نیز، مقوا از استحکام بالایی برخوردار است که آن را به بهترین کاغذ برای بسته بندیهای تجاری تبدیل کرده است. همچنین مقوا از نفوذ رطوبت در محصول جلوگیری می‌کند. این یک گزینه بسیار مهم و عالی است برای محصولاتی است که حمل و نقل آنها نیاز به زمان بیشتری دارد. در مقایسه با بسته بندی بسیاری از محصولات، مقوا گزینه‌ای عالی برای انواع محصولات و مشاغل است. همچنین از لحاظ اقتصادی مقوا در مقایسه با سایر بسته بندیها از قبیل پلاستیک بسیار ارزانتر است.

بسته بندی با مقوا در طرح های فانتزی نیز تولید میشود و مقواهایی فانتزی در بسته بندی بسیاری از محصولات که در آن زیبایی نقش مهمی را ایفا میکند، بهترین گزینه است.. مقوای ایندربرد دارای روکش سفید رنگ است و از آن برای بسته بندی دارو، مواد غذایی و… استفاده می شود. ایندربرد به دلیل رنگ سفید آن جایگزین مقواهای دیگر شده است و همچنین برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شود.

تهیه و تنظیم: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه