عبدالباری عطوان: ایران و چین برندگان تحولات آمریکا

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که تحولات اخیری که دونالد ترامپ در آمریکا موجب شد فروپاشی ایالات متحده را تسریع می کند و در این حالت ایران و چین برندگان این تحولات و کشورهای عربی بازندگان آن خواهند بود.

عبدالباری عطوان: ایران و چین برندگان تحولات آمریکا

به گزارش ۸دی،«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در فایل خود در شبکه «یوتیوب» گفت: اکنون طاووس قلدری به نام «دونالد ترامپ» در حال سقوط است. آمریکا به شکل شرم آوری در حال فروپاشی است و نبرد ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کار ترامپ و «کوشنر» داماد و مشاور وی به زندان منتهی خواهد شد. این درس سیاسی بزرگی است. همه کسانی که همراه ترامپ بودند از او کناره‌گیری می‌کنند. گاو، سقوط کرده و قصاب‌های چاقو به دست در اطراف وی حلقه زده‌اند. حیات سیاسی او پایان یافته است.

به اعتقاد عطوان از این به بعد ترامپ حیات جنایی خود را در زندان ادامه خواهد داد. او در سال ۲۰۲۴ هم نمی تواند به قدرت بازگردد. او عظمت آمریکا را هم ویران کرده و از حالا شمار معکوس آمریکا به سوی فروپاشی و تجزیه آغاز شده و این کشور در لبه پرتگاه تجزیه قرار گرفته است؛ همانطوری که پیش از این شوروی سابق تجزیه شد.

این کارشناس برجسته جهان عرب اظهار داشت اکنون شکاف بسیار بزرگی در آمریکا وجود دارد. بایدن هم کار خود را در شرایطی آغاز خواهد کرد که آمریکا خیلی ضعیف است و با شکاف‌های غیر عادی روبرو است. ایالت‌هایی که به ترامپ رای دادند تلاش خواهند کرد دولت دموکرات آمریکا را ناتوان سازند. آنها نژادپرستان تمام عیاری هستند. بایدن هم رئیس جمهوری ضعیف است. او نخواهد توانست آمریکا را متحد سازد. حزب جمهوریخواه تجزیه شده است و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. ریاست جمهوری ترامپ روند دموکراسی آمریکا را به طور کلی ویران کرده است.

 عطوان: زمان دستیابی ایران به سلاح هسته ای فرا رسید

به نظر می‌رسد ایران نخستین برنده این تحولات است. عبدالباری عطوان تصریح کرد دیگر ترامپ نخواهد توانست ایران را هدف قرار دهد. اکنون ترامپ در وضعیت شرم‌آوری به سر می‌برد. ایران در واقعیت بزرگترین برنده این شرایط خواهد بود. دور از ذهن نیست که ایران از این مرحله که آمریکا گرفتار شکاف‌های بسیاری است استفاده کند و به سلاح هسته‌ای دست یابد.

چین هم دومین برنده تحولات آمریکا است. همه تحریم‌ها و تهدیدها علیه چین به پایان رسیده است. هیچ کدام از تهدیدها و تحریم‌ها سبب تسلیم چین نشد. این کشور در برابر ترامپ مقاومت کرد. او اگرچه ویروس کرونا را ویروس چینی نامگذاری کرد اما این سخنان ترامپ پوچ و توخالی بود. چینی‌ها هیچ توجهی به ترامپ نکردند و به همه اقدامات وی فقط پاسخ اقتصادی دادند و برای پیشرفت اقتصاد خود تلاش کردند.

چین طی چند سال آینده زمام امور جهان را از دست آمریکا خارج خواهد کرد. سقوط ترامپ با این وضعیت ننگین و ضعف بایدن، رهبری چین را در جهان را تقویت خواهد کرد.

 اکنون بایدن نمی‌تواند اولویت را به ایران و چین و روسیه بدهد. اکنون اولویت بایدن آن است که جلوی ویرانی ایالت متحده آمریکا را بگیرد. همه دشمنان آمریکا و ترامپ تشنه سقوط وی به این شکل نکبت‌بار بودند.

 سوریه هم توانست در برابر آمریکا مقاومت کند. «کیم جون اون» رهبر کره شمالی هم در برابر ترامپ تسلیم نشد. او هیچ ترسی به خود راه نداد زیرا دارای سلاح هسته‌ای است. کیم ۲ بار ترامپ را تحقیر و به او اهانت کرد. دشمنان آمریکا زمام امور را از دست ترامپ خارج خواهند کرد.

بازندگان تحولات آمریکا هم کشورهای عربی محور سنی همپیمان ترامپ هستند که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد ترامپ گذاشتند و به طور کامل در برابر خواسته‌های ترامپ تسلیم شدند. این کشورها در ادامه سرفرود آوردن‌ها به عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل پرداختند.

این تحلیلگر جهان عرب تصریح کرد: در حالی که ترامپ با دیوانگی خود نتوانست ایران، چین و کره شمالی را بترساند اما عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را بر کشورهای عربی تحمیل کرد. در هر صورت ترامپ کمتر از ۲ هفته دیگر کاخ سفید را ترک خواهد. هزینه تسلیم بیشتر از هزینه مقاومت است و این یک اصل و قاعده طلایی است. مایه خوشحالی است که این طاووس طلایی حکام عرب  در حال رفتن و آمریکا در حال ضعیف شدن است. اکنون ما باید بر خود تکیه کنیم. روزگار خیر و خوشی خواهد رسید و طرح عربی و اسلامی بار دیگر از سرگرفته خواهد شد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه