رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان در گفتگو با ۸دی:

سازماندهی، آموزش و بکارگیری ۲۰۰۰ تیم سه نفره در اجرای طرح شهید سلیمانی/ هیچ منطقه ای در گیلان از غربالگری جا نخواهد ماند

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان با بیان اینکه آغاز طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی از یک آذرماه ۹۹ است، گفت: عملیات اجرایی این طرح از ۸آذرماه آغاز شد، این طرح به مدت ۴ماه ادامه خواهد داشت و تا پایان اسفند سال جاری ملت ایران در سراسر کشور با همکاری بسیج و جامعه پزشکی، تحت پوشش طرح غربالگری شهید سلیمانی قرار می گیرند و غربالگری می شوند.

سازماندهی، آموزش و بکارگیری ۲۰۰۰ تیم سه نفره در اجرای طرح شهید سلیمانی/ هیچ منطقه ای در گیلان از غربالگری جا نخواهد ماند

“سید ابراهیم پورعباس” رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به اجرای طرح غربالگری شهید “حاج قاسم سلیمانی” در گیلان هدف از اجرای این طرح را مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال به میزان ۹۰ درصد تا پایان طرح عنوان کرد.

وی با اشاره به تشکیل و فعال نمودن قرارگاه عملیاتی طرح شهید قاسم سلیمانی به فرماندهی سردار سپاه استان گیلان و دبیری سازمان بسیج جامعه پزشکی با برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرایی نمودن طرح، گفت: این طرح با استفاده از ظرفیت حداکثری مشارکت مردمی (بسیج) و دانشگاه علوم پزشکی و سایر ظرفیت های استان انجام می شود.

سازماندهی، آموزش و بکارگیری ۲۰۰۰ تیم سه نفره در ذیل پایگاه های مقاومت بسیج

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان در ادامه به برگزاری جلسه قرارگاه با حضور استاندار، فرمانداران، فرماندهان سپاه های استان، دانشگاه علوم پزشکی، اعضای ستاد استانی کرونا، مدیران شبکه های بهداشت و درمان، مدیران کانون های بسیج جامعه پزشکی و سایر دستگاههای دولتی مرتبط با طرح و تشریح کامل طرح برای اعضای جلسه اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی جلسات متعدد کمیته فنی و اجرایی با حضور معاون بهداشتی دانشگاه و سایر اعضای کمیته برگزار شده است و ۲۰۰۰ تیم سه نفره در قالب این طرح ذیل پایگاههای مقاومت محلات در سراسر استان سازماندهی، آموزش و بکارگیری می شوند.

پورعباس افزود: ۱۰۳ تیم مراقبت سلامت HC نیز در سراسر استان با توجه به جمعیت تحت پوشش استان به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک تیم مراقب سلامت سازماندهی شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سازمان گردشگری استان از طریق سازمان بسیج اردویی جهت استفاده از اماکن گردشگری و هتل ها برای قرنطینه غیر خانگی در سراسر استان و فراهم آوری امکانات و پشتیبانی با شکل گیری کمیته حمایت با مسئولیت بسیج سازندگی استان در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد ها و سازمان ها در اجرای طرح در استان گیلان دخیل هستند؟، گفت: سپاه استان با پای کار آوردن حداکثر ظرفیت و امکانات و حتی نیروی انسانی مورد نیاز، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سازمان بسیج جامعه پزشکی استان، استانداری، سازمان گردشگری استان، صدا و سیمای استان، خیرین استان، بسیج مردمی ذیل پایگاههای مقاومت محلات، سازمان بسیج اردویی، بسیج سازندگی، معاونت فرهنگی سپاه استان، معاونت سلامت و دفاع زیستی، هلال احمر و … از نهادها و سازمان های دخیل در اجرای این طرح هستند.

پورعباس با طرح این سؤال که اگر محلی در حاشیه شهر فاقد پایگاه یا مرکز بهداشت باشد، طرح چگونه انجام می شود؟، گفت: با عنایت به اینکه سپاه استان دارای نقشه چغرافیایی به تفکیک محلات در سراسر استان بوده و هر حوزه و پایگاه جمعیت مشخصی را تحت پوشش دارند، با فعال نمودن بیش از ۲۰۰۰ تیم در سطح محلات و برآورد میدانی که انجام شده هیچ محلی در استان گیلان وجود ندارد که تحت پوشش پایگاه بسیج یا خانه بهداشت نباشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان، ادامه داد: طرح غربالگری شهید سلیمانی از تاریخ ۹۹/۹/۲ به صورت آزمایشی در سطح مرکز استان و تعدادی از شهرستان ها اجرا و به صورت رسمی از تاریخ ۹۹/۹/۸ در سراسر استان با حضور همه ۲۰۰۰ تیم غربالگری محلات، طرح اجرایی شده است و انتظار می رود در فاز اول به مدت ۳ هفته تعداد کل ۸۵۰ هزار خانوار استان مورد غربالگری قرار گیرند.

وی افزود: تیم غربالگری روزانه با مراجعه به خانوارها اقدام به تکمیل فرم های مخصوص هر خانوار نموده، ضمن شناسایی افراد مشکوک و مبتلا در خانوار موارد را به تفکیک در فرم خانوار ثبت می نمایند. همزمان در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت توسط تیم شناسایی و حکم مسئولیتی که از قبل طراحی شده و شرح و وظایف ایشان درج شده در اختیارش قرار می گیرد.

پورعباس افزود: تیم های غربالگر لیست موارد مشکوک و مبتلا را به صورت لحظه ای در صورت داشتن علائم حاد و روزانه به مسئول سلامت پایگاه و حوزه مقاومت بسیج محله ارسال و در ادامه مسئول سلامت حوزه مقاومت مشخصات کامل با شماره تلفن فرد مشکوک را به مراکز جامع خدمات سلامت که مراقبین سلامت HC ( سطح ۲) مستقر هستند ارجاع نموده و سپس مراقبت های درمانی براساس دستورالعمل طرح به صورت حضوری و تلفنی پیگیری می شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان بیان کرد: لازم به ذکر است با تشخیص پزشک در سیر مراقبت جهت قرنطینه بیمار، در صورت فراهم بودن شرایط ایزوله در منزل قرنطینه می گردد و مراقبت های پرستاری توسط مراقبین تا حصول بهبودی صورت می گیرد و در غیر اینصورت بیمار طی هماهنگی با اورژانس ۱۱۵ و یا سایر روشهای انتقال با رعایت پروتکل بهداشت به هتل های پیش بینی شده در سطح شهرستان مربوطه جهت قرنطینه اعزام می گردد و تحت حمایت درمانی، معیشتی و مالی در صورت استحقاق زیر نظر کمینه حمایت با مسئولیت سازمان بسیج سازندگی قرار می گیرد و در حالت سوم اگر بیمار در منزل دارای علایم شدید کووید بود با دستور پزشک تیم مراقبت با اورژانس ۱۱۵ به یکی از بیمارستانهای استان اعزام و تحت درمان تکمیلی قرار می گیرد و پس از درمان و ترخیص از بیمارستان مجددا تحت نظر پزشک مربوط تیم مراقبت جهت گذراندن دوره نقاهت تا بهبودی کامل قرار می گیرد.

عملیات غربالگری سردار شهید سلیمانی تا پایان اسفند۹۹

پورعباس با بیان اینکه آغاز طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی از یک آذرماه ۹۹ است افزود: عملیات اجرایی این طرح از ۸آذرماه آغاز شد، این طرح به مدت ۴ماه ادامه خواهد داشت و تا پایان اسفند سال جاری ملت ایران در سراسر کشور با همکاری بسیج و جامعه پزشکی، تحت پوشش طرح غربالگری شهید سلیمانی قرار می گیرند و غربالگری می شوند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی گیلان تصریح کرد: طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی در واقع غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خانه ها، کنترل و راه های پیشگیری از عدم سرایت این ویروس به سایر افراد خانواده، شناسایی افراد مشکوک، شناسایی افراد با بیماری های زمینه ای است، با چنین اطلاعاتی میدانیم با چه خانواده ای مواجه هستیم و نیازمند چه اقدامات و مراقبت هایی هستند.

چهار ماه بصورت مداوم پیگیر وضعیت و حال مردم از طریق سفیران سلامت خانه ها می شویم

وی با بیان اینکه این طرح صرفا مختص به یک دوره زمانی کوتاه نیست افزود: در مرحله اول وضعیت همه مردم را بررسی میکنیم، توصیه های بهداشتی گفته میشود، افراد بیمار را شناسایی و تحت حمایت و درمان قرار میگیرند و با توجه به دوره انتقال کرونا طی ۴ماه آینده از طریق شماره تلفن هایی که از همه مردم گرفته میشود این پیگیری های ادامه خواهد داشت.

هیچ منطقه ای در استان از طرح غربالگری شهید سلیمانی جا نخواهد ماند

پورعباس با تاکید بر اینکه هیچ منطقه و حاشیه شهری از این طرح غربالگری جا نخواهند ماند افزود: اگر در حاشیه شهری، خانه بهداشت یا پایگاه مقاومت بسیج وجود نداشته باشد این منطقه تحت پوشش یک پایگاه مقاومت بسیج یا خانه بهداشت دیگری قرار میگیرد.

بسیج در کنار کادر بهداشت و درمان برای مقابله با وسعت و شدت کرونا

مسئول بسیج جامعه پزشکی گیلان درباره دلایل ورود بسیج در اجرای طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی گفت: در این اپیدمی همه گیر، سیستم شبکه بهداشت و درمانی با وجود اینکه تمام تلاش خود را می‌کند اما به علت وسعت، گسترش و شدت سرایت بیماری و عوارضی که به جا می گذارد با این تعداد از کارکنان بهداشت و درمان پاسخگوی شرایط فعلی نخواهد بود به همین دلیل بسیج وارد صحنه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم تنها جایی که به خوبی سازماندهی می شدند و می توانستند بصورت هدفمند به کادر بهداشت و درمان کمک کنند بسیج بود، بسیج در طول ۴۰ساله انقلاب در هر موقعیتی که ورود کرده است نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، پیش بینی می کنیم این بار هم در طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی سرافراز بیرون آید.

پورعباس با اشاره به روند سخت اجرای این طرح در سطح گیلان گفت: اجرای طرح غربالگری سردار شهید سلیمانی در سطح بومی حاصل جلسات متعدد، دقیق و سختی بود که بین دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و هلال احمر و نیز استاندار و فرمانداران شهرستان ها برگزار شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه