صلح با دشمن یا خسته کردن مردم؟/ وقتی رئیس جمهور متناقض حرف می زند!

تناقض گویی های رئیس جمهور  چیزی جدیدی نیست، شاید این روزها دیگر خیلی از کارشناسان هم اظهارات کوتاه و بلند ایشان را جدی نمی گیرند اما باید تحلیل شود روحانی با اینگونه اظهارات به دنبال چه چیزی است؟

صلح با دشمن یا خسته کردن مردم؟/ وقتی رئیس جمهور متناقض حرف می زند!

به گزارش ۸دی، حضور محمد باقر قالیباف در بیمارستان امام خمینی (ره) و دیدار با کادر درمان این بیمارستان، با واکنش عجیب و غریب روحانی مواجه شد.

واکنشی که از لغو جلسه سران قوا شروع شد تا حرف های عجیب و غریب که واکنش‌های متفاوتی هم به دنبال داشت. اما داستان روحانی با نظام و مردم ادامه دارد وی  از یک طرف با رها کردن بازار و فشار حداکثری به آحاد مردم، از مردم می خواهد هرچه فحش دارند نثار “واشنگتن دی سی” کنند و از آن طرف به مردم توصیه می کند با دشمنان یعنی همان “واشنگتن دی سی” صلح کنند.

البته اینگونه تناقض گویی از جناب رئیس جمهور  چیزی جدیدی نیست، شاید این روزها دیگر خیلی از کارشناسان اظهارات کوتاه و بلند ایشان را جدی نمی گیرند اما باید تحلیل شود روحانی با اینگونه اظهارات به دنبال چه چیزی است؟

این اظهارات را  از چند وجه می شود تحلیل کرد:

وجه اول اینکه روحانی پشت حرف هایش هیچ استراتژی نیست و صرفا  هرچه به ذهنش می رسد بر زبان جاری می کند برای همین است که او یک روز بر علیه “واشنگتن دی سی” اعلام موضع می کند و روز دیگر خواهان صلح است.

در واقع این تحلیل نتیجه بررسی رفتار روحانی در چند ساله اخیر در حوزه داخلی و خارجی است.

برای ارائه وجه دوم تحلیل باید به جنگ هیبرتی اشاره کرد کارشناسان جنگ روانی به این نتیجه رسیده اند که در جنگ هیبرتی باید قدرت اصلی یک نظام که علل اصلی مشروعیت آن نظام است را به نحوی دست خوشِ آسیب کرد.

در دکترین قدرت نرم جمهوری اسلامی “مردم ” نقش اساسی دارند، یعنی مردم حامی اصلی نظام هستند برای همین دشمن تلاش می کند مردم را از نظام به نوعی خسته و دلزده کند، پس همه این فشارها باید به مردم بیاید و به نوعی هم از لحاظ مالی و اقتصادی در مضیقه باشند و از طرف دیگر از لحاظ روحی و روانی هم باید در بدترین حالت خود قرار بگیرند.

آنچه از شواهد و قرائن به ذهن، تبادل می شود این است که مردم روز به روز در حال ناامید شدن هستند و آنطور که به نظر می رسد عملکرد دولت در ناامید کردن مردم نقش محوری دارد.

امنیت شغلی، امنیت مالی، امنیت روحی و روانی و… باید توسط دولت برای افراد جامعه تأمین شود حال سؤال این است با اینگونه موضع گیری های جناب رئیس جمهور می خواهد  کدام امنیت را در کشور ایجاد کند؟

وجه سوم تحلیل بر مبنی نظریه( j ) است، ابتدا شاید به کارگیری این قاعده نعل به نعل مطاقبت به وضعیت کشور نکند اما می توان از نظریه “جی دیویس” کمک گرفت. دانشمندان علم سیاست معتقد هستند یک کشور زمانی به هرج و مرج و آشوب دچار می شود که  یک دولت  نتواند میزان خواسته های مردم خود را عملی کند. با این شرط که ابتدا میزان خواسته های مردم را زیاد کرده باشد.

در روزهای ابتدایی دولت روحانی همگان شاهد بودند که این دولت همه اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی آب خوردن مردم را در گرو برجام می دانست، با تحمیل برجام به مردم، شاید همگان انتظار داشتند که سیب و گلابی برجام به دستشان برسد اما واقعیت آن شد که کشور روز به روز در عرصه سیاست های خود شکست خورد.

با این وضعیت داخلی کشور و اگر نظریه (j) صحیح باشد باید گفت برخی ها خواسته و نخواسته کشور را به سمت هرج و  مرج سوق می دهند و تناقض گویی روحانی هم ممکن است این قضیه را تشدید کند.

وجه سوم تحلیل را باید اینگونه آغاز کرد وقتی مرجع عالیقدر تشیع مرحوم میرزای شیرازی حکم به عدم استعمال دخانیات داد و تمامی مردم حتی دربار ناصر الدین شاه از این حکم و فتوا تبعیت کردند و عامل شکست قرارداد تبعه انگلیسی شد، با رسیدن این خبر به میرزا، در تاریخ آمده است که میرزا به شدت گریه می کرد. وقتی علت را جویا شدند، متوجه شدند که میرزا نگران ان بود که دشمنان قدرت شیعه که همان تبعیت مردم از فتوای یک مرجع بود را فهمیده اند و حتما برای نابودی آن دسیسه خواهند کرد.

شاید در ایتدای قرن ۲۰ کسی فکر نمی کرد که یک طلبه بتواند علاوه بر آمریکا و انگلیس و… کمر رژیم شاهنشایی را بشکند و  حکومتی را پایه گذاری کند که در اولین گام به همه عالم نشان دهد که می شود بدون تکیه به غرب و شرق کسب عزت کرد و روی پای خود ایستاد.

آری امام خمینی که هنوز در ابتدای راه پایه‌گذاری حکومت الهی خویش بود، ۸ سال با تمام دنیا جنگید و حتی یک وجب خاک کشور را به آنان نداد و آحاد ملت به عشق لبخندش جانشان را تقدیم می کردند.

حال دشمن می خواهد مردمی که عاشقانه برای لبخند یک طلبه جان می دادند، مأیوس شوند به همین خاطر به نظر می رسد اینگونه موضع گیری ها و رفتار ها خواسته وناخواسته مردم را از اصولی که سال ها برای باقی ماندنش،خون داده اند مأیوس کند و دشمنان را به هدفشان می رساند.

وجه آخر تحلیل را هم باید اینگونه گفت این روزهای آخر دولت تدبیر و امید باید در جواب حرف های امثال روحانی لبخند زد و  گفت: بله… بله حق باشماست! و از گرانی، بیکاری، دلار ۳۰هزار تومانی و پراید ۱۰۰میلیونی پرسید. هرچند  روحانی و دار و دسته اصلاحطلبش نشان داده‌اند که درختی  هستندکه هرگز میوه نخواهند داد پس امید به گشایش در چند ماه باقی مانده سال نیز سادگی است!

نویسنده: میثم گوهرپور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه