کرونا عملکرد ضعیف شهرداری رشت را عیان کرد/ وقتی ضعف عملکردها به هیئت های مذهبی نسبت داده می شود

زینب فلک دوست، رئیس سازمان سیما، منظر شهرداری رشت با بیان اینکه میزان فعالیت های شهرداری برای سیاهپوش کردن سطح شهر تفاوت چندانی با سال گذشته نکرده است، می گوید: علت دیده نشدن فعالیت های شهرداری، فعال نبودن هیئت ها است! هر چند می توان این طور نیز نتیجه گرفت که شهرداری فعالیت هایش را در پشت فعالیت های هیئت ها بیش از آنچه بود جلوه می داد اما این حداقل انتظار از این نهاد مسئول است که قبل از محرم نشست های ویژه ای با مسئولان هیئت ها برگزار می کرد تا کار به اینجایی که رسیده است نمی رسید.

کرونا عملکرد ضعیف شهرداری رشت را عیان کرد/ وقتی ضعف عملکردها به هیئت های مذهبی نسبت داده می شود

به گزارش ۸دی، حرکت های خودجوش مردمی در ماه محرم مثال زدنی است. از برگزاری مراسم و پرداخت بدون چشم داشت هزینه ها گرفته تا سیاهپوش کردن کوچه و خیابان ها و همه و همه را مردم بدون دریافت اجرت المثلی انجام می دهند. مردم برای انجام این کار هم منتظر دستور مسئولان نمی دانند بلکه خودشان را مسئول در این رابطه می دانند و کارشان را هم به نحو احسن انجام می دهند.
امسال به دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی، فعالیت بسیاری از هیئت ها محدود شد و در نتیجه سازمان سیما، منظرشهرداری متناسب با ماه محرم در شهرها با ضعف مواجه بود اما در بسیاری از شهرها این کار به خوبی انجام شد.

بر خلاف برخی دیگر از شهرها که به بهانه بیماری کرونا، حتی سیاهوش کردن خیابان ها را هم به خوبی انجام ندادند و همین موضوع باعث شد صدای بسیاری از مردم و فعالان فرهنگی در این زمینه بلند شود.

در همین خصوص اما مسئولان شهرداری در گفتگو با رسانه ها، آماری از فعالیت های خود در زمینه برپایی خیمه های عزای سید الشهدا (ع) و سیاهپوش کردن سطح شهر و توزیع پرچم ها ارایه کردند.

حمیدرضا محمدی، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری رشت در همین خصوص به خبرنگار ۸دی می گوید: مسئول زیباسازی بصری و دیداری شهر سازمان سیما، منظر وفضای سبز است اما ما هم در کنار این سازمان در بحث سیاهپوش کردن شهر فعالیت می کنیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهر تاکنون بیش از ۵۰۰۰ پرچم در سطح هیئت ها، حسینیه ها و مساجد محلات شهر توزیع کرده است. علاوه بر این تعدادی بیش از ۲۵ بیلبورد سطح شهر با بنرهای ۱۸ متری ویژه محرم پوشانده شده است.

این اقدامات قابل تحسین است اما نمی توان گفت در سطح شهر رشت این اقدامات ملموس است. یکی از مهم ترین خروجی های مراسم ابا عبدالله (ع) باید ظهور و بروز نکوداشت ایام شهادت امام حسین (ع) باشد و از ظاهر شهر عزادار بودن قابل درک باشد و اگر کسی از دل تاریخ در همین برهه زمانی از ماشین زمان پیاده شود به خوبی متوجه شود این شهر عزیزی را از دست داده است که در غم فقدان او آن چنان عزادار است که تمام شهر را سیاهپوش کرده است.

درست است که شهرداری با امکانات محدود خود امکان تحقق این ایده آل را ندارد اما انتظارات حداقلی از شهرداری رشت در همین راستا تحقق پیدا نکرده است.

میادین اصلی شهر شاهد مثال این ادعای ماست. میدان مصلی شهر رشت یکی از چند میدان اصلی این شهر است اما آیا این روزها با دیدن این میدان می توانید متوجه شوید که وارد ماه محرم شده ایم؟! همچنین است دیگر میادین سطح شهر…

زینب فلک دوست، رئیس سازمان سیما، منظر شهرداری رشت هم در واکنش به انتقادها درباره کم کاری شهرداری برای سیاهپوش کردن سطح شهر گفت: ما همه آن چیزی را که در انبارها برای سیاهپوش کردن سطح شهر داشته ایم را استفاده کرده ایم.

وی به صورت تلویحی می گوید: میزان فعالیت های شهرداری برای سیاهپوش کردن سطح شهر تفاوت چندانی با سال گذشته نکرده است.

فلک دوست عملا توپ را در زمین بچه هیئتی ها می اندازد و می گوید: علت دیده نشدن فعالیت های شهرداری، فعال نبودن هیئت ها است. هر چند می توان این طور نیز نتیجه گرفت که شهرداری فعالیت هایش را در پشت فعالیت های هیئت ها بیش از آنچه بود جلوه می داد اما این حداقل انتظار از این نهاد مسئول بود که قبل از محرم نشست های ویژه ای با مسئولان هیئت ها برگزار می کرد تا کار به اینجایی که رسیده است نمی رسید. این در حالی است که اکنون روز چهارم محرم است اما ما همچنان باید درباره سیاهپوش شدن یا نشدن شهر با مسئولان گفتگو کنیم و شهر هنوز رخت سیاه به تن نکرده است.

سرهنگ دوم پاسدار کامیار مهدی پور، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه قدس گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی با ابراز گلایه‌مندی از کم‌کاری‌های صورت گرفته شده برای سیاه‌پوش کردن سطح شهر رشت از سوی شهرداری اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت ابا عبدالله الحسین (ع)، این انتظار از شهرداری بود که در مبحث سیاه‌پوش کردن اقدامات مناسب را انجام دهد.

وی افزود: هویت سازمان‌هایی مثل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سازمان سیما، منظر شهرداری بزرگداشت مناسبت‌هایی مثل محرم و صفر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه قدس گیلان گفت: متأسفانه بسیاری از معابر اصلی و میدان‌ها را می‌توانستیم با پارچه سیاه‌پوش کنیم اما مسئولان شهرداری حتی از نصب پارچه های مشکی در میدان های اصلی هم دریغ کرده اند.

وی با بیان اینکه دبیری برنامه‌های مناسبت‌ها با سازمان تبلیغات اسلامی است و سپاه هم یکی از اعضای این ستاد است اظهار کرد: نپرداختن به مناسبت‌ها را قبل از این هم دیده بودیم اما فکر نمی‌کردیم مسئولان فرهنگی در شهرداری درباره محرم هم همین کار را انجام دهند. حتی مسئولان تبلیغات اسلامی استان هم درباره میزان فضاسازی در سطح شهر همین گلایه‌مندی را از مسئولان شهرداری دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه قدس گیلان تأکید کرد: مسئولان شهرداری واقعاً درباره موضوع محرم کوتاهی کردند و حتی در میدان‌های اصلی از ساده‌ترین تبلیغات بصری هم دریغ کرده‌اند و به بنر و اسپیس‌ها اکتفا کرده‌اند اما این ابزار چندان به چشم نمی‌آید و باید بیشتر از پارچه‌های سیاه و مشکی استفاده می‌شد اما متأسفانه این ابزار کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مهدی پور در پایان گفت: تلاش ما این است که چهره شهر چنان باشد که وقتی یک فرد مسافر از دیگر نقاط کشور به اینجا ورود می‌کند ما را نسبت به محرم بی‌تفاوت نبیند و وجه دیگر مطالبه گری ما این است که چهره شهر را از وضعیتی که در حال حاضر است تغییر دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه