دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان در گفتگو با ۸دی:

هدف ما شبکه سازی و جبهه سازی است/ کار جمعی و تشکیلاتی در گیلان باید تقویت شود

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه هدف ما شبکه سازی و جبهه سازی است، گفت: تمام نیروهای انقلاب اسلامی استان در یک شبکه تعریف می شوند و با هم ارتباط می گیرند.

هدف ما شبکه سازی و جبهه سازی است/ کار جمعی و تشکیلاتی در گیلان باید تقویت شود

حجت الاسلام “مجتبی پوریوسفی” دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان با حضور در دفتر پایگاه خبری _ تحلیلی  ۸دی، گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سال ۸۹ در بنیاد خاتم الاوصیاء شکل گرفت.

وی افزود: خاتم به معنای جبهه فرهنگی یکی از اضلاع قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله و اضلاع دیگر آن شبکه افق، هنر و رسانه اوج، فضای مجازی سراج، بنیاد ملی خانواده است. یعنی این ۵ عنصر با هم قرارگاه قرب بقیه الله را تشکیل می دهند که نقش جبهه فرهنگی شبکه سازی، جبهه سازی، ساماندهی مجموعه ها و نهادهای مردمی را بر عهده دارد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان، افزود: جبهه فرهنگی ۱۵ کارگروه در زمینه های مختلف فرهنگی مانند تربیت، هیئت، کتاب، ادیان، تبلیغ و ۳ اتاق فرهنگی و کارگروه حجاب، خانواده و انقلاب اسلامی دارد.

در مقابل هجمه دشمن باید جبهه ساخت

حجت الاسلام پوریوسفی با بیان اینکه ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وظیفه دارد مجموعه های انقلابی را به گونه ای دور هم جمع کند که جبهه ای را در مقابل جبهه دشمن بسازد، گفت: در فرمان سال ۹۲ رهبر انقلاب آمده “خوشحالم شما را می بینم سالهاست منتظر شما بودم” بنابراین در مقابل هجمه دشمن باید جبهه ساخت، نمی شود تنهایی و مجموعه ای با دشمن مقابله کرد.

وی بیان کرد: مجموعه های فرهنگی در حین استقلال باید جریان فرهنگی بسازند و اگر کُنشی، مسئله ای و اتفاقی در انقلاب اسلامی می افتد، جریان ساز مجموعه های فرهنگی باشند و باعث هم افزایی و همفکری بیشتر شود که این اتفاق در این ۹ سال در سطح جبهه صورت گرفت، مجمع های فرهنگی خروجی هایی تشکیل دادند و هیئت ها با هم تشکیل و جامع ایمانی مشعر را ساختند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان افزود: ارتقاء، دعوت و توانمندی هدف اصلی است که با برگزاری دوره های اجتماعی، دعوت کردن از اساتید برجسته استانی و کشوری صورت می گیرد و به روش توانمند سازی این مسئله انجام می شود سالانه عملیات های مختلفی که در جبهه اتفاق می افتد مدل توانمند کردن مجموعه فرهنگی مسئله رسانه، اندیشه و روش های اجرای کار است.

وی گفت: هدف ما شبکه سازی و جبهه سازی است تمام نیروهای انقلاب اسلامی استان در یک شبکه تعریف می شوند و با هم ارتباط می گیرند که پیوست آنها در جبهه اتفاق می افتد که خدا را شکر این اتفاق افتاده و در ۱۶ شهرستان در حال تبادل نظر، اطلاعات و همکاری و همفکری هستند.

پوریوسفی بیان کرد: شبکه سازی و انتشار جریانات مهم ترین هدف ماست و اینکه شبکه همدیگر را بشناسند و برای ایده و خلاقیت از هم استفاده کنند که در این ۳ لایه جبهه فرهنگی تلاش می کنند هدف ساماندهی به روش توانمند سازی و شبکه سازی است.

وی ادامه داد: وظیفه کارگروه ها این است که در رشته های تخصصی خود بهترین های شهرستان ها را پیدا کنند مثل کانون تربیت، هیئت ها که در شیوع کرونا “موج هیئت تعطیل نیست” در استان با عملیات ضد عفونی معابر فراگیر شد.

دبیر جبهه انقلاب فرهنگی گیلان گفت: در سال ۹۲ یک رصد و شناسایی کلی نسبت به همه مجموعه های فرهنگی استان اتفاق افتاد و بعد پالایش و بروز رسانی در حال انجام است سامانه ای که همه تشکل ها  در آن معرفی شدند در شبکه تلفنی و حضوری که حدود ۳ هزار فعال فرهنگی در سال ۹۲ معرفی و شبکه سازی شدند یعنی هیچ گونه محدودیتی که باید یک فیلتر خاصی را رد کنند وجود نداشته و همه دعوت شدند تا در تمام جلسات، دوره ها، مسابقات بطور کلی دعوت شدند اما در حال حاضر با افرادی که لبیک گفتند در ارتباط هستیم، عملا نیروهای پایه کار انقلاب اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه کارگروه رسانه و هنر، اوج، خانه فرهنگ و انقلاب تأسیس و در حال فعالیت هستند، گفت: طیفی از بچه ها معمولا تمایل به کارهای هنری، رسانه ای دارند که فضا را برای آنها فراهم کردیم و عموما هیچ جمله ای برای اینکه شما در ظاهر با ما نیستید وجود ندارد چرا که جبهه رسالتش در کنار هم بودن و برای همه عموم افراد است.

حجت الاسلام پوریوسفی افزود: شبکه سازی زمان می برد خود جبهه فرهنگی هدفش عملا نیروهای کُنش گر و تراز انقلاب اسلامی است لذا نگاه جبهه به مربیان، سرحلقه ها، مدیران کانون ها و هیئت هاست، افراد عناصر تاثیرگذار فرهنگی که آنها را باید در جبهه کنار هم جمع و توانمند کنیم.

وی بیان کرد: عملا با خواص فرهنگی کار داریم که این رسالت ماست.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان با اشاره به نقاط قوت و ضعف جبه فرهنگی انقلاب گیلان، افزود: با توجه به تنوع در کارگروه ها این مسئله موجب ورود به جبهه می شود و این شبکه شناسایی شده و فعالان و عناصر فرهنگی استان مشخص اند.

کار جمعی و تشکیلاتی در گیلان باید تقویت شود

وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف جبهه این است که کار جمعی و تشکیلاتی سخت است و مجموعه ها آن را به جان نپذیرفتند و جمع کردن افراد و اینکه به عنوان یک مجمع در استان کار جمعی انجام دهند کار خیلی سختی است، و این کار باید تقویت شود، چالش جبهه از روز اول تا آخر همین است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان ادامه داد: یکی از چالش ها موضوعاتی است که در حال کار شدن تخصصی است در فضای عمومی کارهای تخصصی، بنیادی و ریشه ای هنوز ضرورت آن احساس نشده است.

حجت الاسلام پوریوسفی اظهارکرد: اقناع مجموعه ها یک کار سختی است و چالش بعدی عقب افتادن شهرستان ها نسبت به مرکز است، به شهرستان های دیگر کم توجهی و رها شده اند. شبکه، شبکه منقطعی است و شبکه ای که در شهرستان وصل است به مرکز  استان وصل نشده که در آینده باید این مسئله حل شود.

در جبهه فرهنگی بانوان خیلی دیده نشده اند و این ضعف است

وی افزود: در بحث جبهه فرهنگی بانوان خیلی دیده نشده اند و این ضعف در کشور وجود دارد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان در ادامه گفت: بدلیل اتفاقات اخیر در این روزها تجمعات و کنار هم نشستن ها امکانپذیر نیست و عملا از فضای مجازی بیشترین بهره را می گیریم. دوره های آموزشی خود را در قالب فضای مجازی ارائه و  در حال حاضر یک دوره رسانه، انیمیشن دو دوره برگزار شد و جلسه ستایش گران جوان استان نیز به شکل مجازی برگزار شد.

برنامه های جبهه فرهنگی انقلاب گیلان در ماه رمضان

وی با اشاره به ظرفیت های داغ مناجات در ماه رمضان، گفت: در ماه رمضان کلاس های قرآن، با دو مدل کار برگزاری ۳۰ جلسه قرآنی در فضای زیبای حسینیه هنر، مجموعه های فرهنگی، مساجد برگزار و بازنشر آن در فضای مجازی انجام می شود. دوم تولیدات و کلیپ های قرآنی و برگزاری نشست های تخصصی بین فعالین فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی است و عملا همه شهرستان کرسی تلاوت قران خود را راه اندازی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح مواسات برای تهیه ارزاق همه مجموعه ورود کردند مسئول کارگروه قرآن برای تهیه بسته های معیشتی را فعال کردند و این را جزء اهداف کلاس قرآن قرار دادند.

حجت الاسلام پور یوسفی در مسئله هیئت ها، گفت: با شعار “روضه ها برپاست” به جمع آوری کمک های مردمی برای این طرح مواسات و همدلی می پردازند و بستر فضای مجازی را برای آنها فراهم کردیم.

وی یکی دیگر از کارهایی که هیئت ها انجام‌می دهند را آشپزخانه مشترک تحت نظارت علوم پزشکی با رعایت موازین بهداشتی است که در یک طرح کشوری به نیازمندان سحری می رسانیم و شبی حدود ۳ هزار غذا برای نیازمندان تهیه می شود که فعلا در شهر رشت این کار را انجام می دهیم.

دبیر جبهه انقلاب فرهنگی گیلان تصریح کرد: ماه رمضان کلاس های مختلف بصورت مجازی برگزار می شود.

وی در خصوص ماه رمضان، افزود: هر کارگروه مخاطبین خاص خودش را دارد، این دوره ها هم باید حضوری برگزار می شد اما بدلیل شرایط بوجود آمده، در بستر فضای مجازی در حال اجراست که استقبال خوبی شده است و استقبال بانوان از آقایان در این دوره ها بیشتر بود.

وی ادامه داد: طرح مردمی محله، که ۳۰ محله در رشت و در هر شهرستان ۵ محله تقسیم بندی شده در آینده تمام عملیات ها در این همین بسترها پیاده خواهیم کرد، شب های قدر، روز قدس، عید فطر یا تولد امام حسن (ع) که سه عملیات را در این طرح مردمی محله طراحی کردیم.

وی در خصوص اجرای برنامه در نیمه رمضان، گفت: هیئت ها جمع شدند و تصمیم گرفتند کاروان های شادی را با موضوع سرود، شاداب سازی و بسته های معیشتی برگزار کردند.

حجت الاسلام پوریوسفی افزود: در شب های قدر اگر مجتمع هایی مثل مسکن مهر و… امکانش را داشته باشند وسط میدان منبر و امکانات صوتی ایجاد شده و مداح حاضر می شود مثل برنامه ای که نیمه شعبان در میادین اتفاق افتد و مردم از پنجره ها بهره بردند.

وی ادامه داد: در شب های قدر بسته های معیشتی را با هشتگ ثابت “به عشق مولا علی(ع)” طراحی کردیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان خاطرنشان کرد: در روز قدس طومارهایی آماده می شود تا مردم در محلات برای محکومیت استکبار جهانی امضاء کنند.

گام دوم انقلاب راهبرد ما است

وی در خصوص گام دوم انقلاب، گفت: گام دوم انقلاب یقینا یکی از راهبردهای سال ۹۹ است که در همه کارگروه ها جلوه ای از راهبرد گام دوم انقلاب دیده شود.

حجت الاسلام پوریوسفی افزود:  در مسئله تربیتی گام دوم انقلاب بین همه دانش آموزان استان گیلان با کمک اتحادیه انجمن اسلامی مستبقه ای برگزار و جوایز اهدا شد.

وی ادامه داد:  شاید گاهی مستقیما با کلمه گام دوم انقلاب کار نداشته باشیم اما نشست های تخصصی در اتاق انقلاب توسط مؤسسات پژوهش و تحقیق برگزار کردیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب گیلان خاطرنشان کرد: برای ما گام دوم انقلاب نقشه راه است که باید در میدان گام دوم خود را تطبیق دهیم و همچنان در حال بررسی و تحلیل و مطالعه گام دوم هستیم.

وی بیان کرد: این را هم بگویم جبهه سازی به مردم است. جبهه خودش هیچی نیست. دبیر جبهه بدون کارگروه ها و کانون ها هیچ جایگاهی ندارد. هویت جبهه به مجموعه هاست تقاضای من این است دوستان در استان یک نیم نگاهی به مجموعه های اطراف خود داشته باشند. در جنگ مقابل دشمن سنگری که در کنار من می جنگد برای من هم مهم باشد که اگر آن سنگر شکست بخورد من شکست خوردم و اگر در استان مجموعه فرهنگی شکست بخورد، کمبود یا ضعف داشته باشد ما هم آسیب می بینیم و باید همه با هم به آن مجموعه کمک و حمایت کنیم.

در مقابل دشمن به تنهایی نمی توانیم مقاومت و ایستادگی کنیم

حجت الاسلام پوریوسفی ادامه داد: در مقابل دشمن به تنهایی نمی توانیم مقاومت و ایستادگی کنیم رهبر انقلاب فرمانده این جبهه هستند و باید همه با هم در کنار رهبری مقابل دشمن بایستیم.

وی با بیان اینکه “سراج” در کنار ما از بازوان فضای رسانه ای جبهه انقلاب است، خاطرنشان کرد: کمیت تولید ما در فضای مجازی پایین است باید تولید را بالا ببریم و این جز برنامه های کارگروه رسانه جبهه است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
م.س
با سلام مهم‌ترین رسالت شما شناخت آسیب های مبتلابه استان است. شما در صحبت هایتان مسائل مهم استانی را که باید می گفتید را بیان نکردید. برادر عزیز!بدانید که مسائل اجتماعی جزیره وار نبوده بلکه زنجیر وار به یکدیگر مرتبط هستند‌.یک آسیب اجتماعی می تواند زمینه ساز چند آسیب و حتی انحراف و آنومی اجتماعی گردد.به عبارت دیگر مسائل اجتماعی نسبت به یکدیگر همپوشانی دارند.از این رو بهتر است نگاه فرایند محوری را جایگزین رویداد محوری کنید. چند مثال عرض می کنم . شما می دانید بحث مهاجرت ها به استان گیلان چه تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بر استان ما داشته و دارد؟ آیا از آمار مهاجرت های ۳ ساله اخیر با خبرید؟از تاراج زمین های استان چه؟ آیا از آمار خودکشی ها در استان با خبرید؟ آیا از آمار طلاق در استان مطلعید؟ آیا از آمار نزاع ها (فردی و جمعی) استان با خبرید؟ آیا آمار زنان و دختران فراری را مطالعه کرده اید؟ آیا از فاجعه بحران‌جنسی در جامعه با خبرید؟ برنامه شما در حوزه زیست و خرد جنسی برای نسل جوان چیست؟کلاس قرآن و منبر و روضه؟ توصیه می کنم حتماُ مقاله پژوهشی با عنوان\"رفتار های پر خطر در بین دانش آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران\" که توسط دکتر خسرو رشید به رشته تحریر در آمده را مطالعه کنید. شما تا زمانی که تحلیل درستی از چرایی این واقعیت های اجتماعی نداشته باشید معلوم است که هنوز میدان عمل خود را نشناخته اید. قبول فرمایید که مشکل امروز ما این‌ است که ما هنوز زبان گفتگو با این‌نسل را یاد نگرفته ایم و در این‌زمینه دارای جهل هستیم.البته نه جهل بسیط بلکه جهل مرکب و مقدس. من‌الله توفیق
در حاشیه