اجرای شخم زمستانه در ۷۰ درصد از اراضی شالیکاری صومعه سرا

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا از اجرای شخم زمستانه در ۷۰ درصد از اراضی شالیکاری این شهرستان معادل ۲۰ هزار هکتار خبر داد.

به گزارش ۸دی، احمد پادیاب با بیان اینکه شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه‌خوار برنج می شود اظهار کرد: این کار سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می‌شود.

وی افزود: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا در ادامه با اعلام اینکه نیاز سالانه کود شیمیایی کشاورزان این شهرستان ۸۰۰۰ تن است اضافه کرد: تاکنون ۱۸۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده که تقاضا داریم کشاورزان با مراجعه به کارگزاران و مراکز توزیع، کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

پادیاب با بیان اینکه شهرستان صومعه سرا با داشتن ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری یکی از تولیدکنندگان برنج سفید مرغوب در سطح کشور است خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۴ هزار هکتار از این اراضی تجهیز و یکپارچه سازی شده که مهم ترین مزایای آن امکان ورود ماشین آلات کشاورزی در راستای کشت و برداشت مکانیزه به داخل اراضی شالیکاری است.

وی از نخستین خزانه گیری در مزرعه شالیکاری یکی از کشاورزان روستای سیاه درویشان بخش تولمات شهرستان صومعه سرا خبر داد و افزود: امسال ۲۰۰ تن بذر هاشمی، گیلانه و خزر بین کشاورزان توزیع شده، و ۱۳۰ کیلوگرم بذر رقم رش و انام نیز بصورت آزمایشی جهت سازگاری با اقلیم در سطح روستاهای این شهرستان کشت می شود.

وی از مهم ترین اهداف اجرای توزیع بذر شلتوک در بین کشاورزان صومعه سرا را افزایش تولید و افزایش درآمد آنان برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا همچنین با اشاره به اینکه لایروبی و نوسازی آبندان ها از مهم ترین برنامه های جهاد کشاورزی این شهرستان است گفت: در این راستا هم اکنون ۲۷۰ هکتار از آبندان های نقشه برداری و طراحی شده که عملیات لایروبی ۱۹۰ هکتار در ۳۱ روستای این شهرستان نیز در حال اجرا است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه