استاد اقتصاد دانشگاه گیلان در گفتگو با 8دی:

روابط بین الملل به چند کشور خاص خلاصه نمی شود/ خیلی از پتانسیل های داخلی بلااستفاده مانده!

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه این جمله که می گوید ما بلد نیستیم بدون سیاست خارجی اقتصاد را درست کنیم چندان درست نیست، گفت: اگر پتانسیل های درونی که خیلی از آنها شناسایی و بلااستفاده مانده را بکار بگیریم گام های زیادی می توانیم در جهت رشد و توسعه اقتصادی برداریم،

روابط بین الملل به چند کشور خاص خلاصه نمی شود/ خیلی از پتانسیل های داخلی بلااستفاده مانده!

سید رضا میرعسکری در گفت وگو با خبرنگار ۸دی، در رابطه با اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه “من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم”، اظهار کرد: این جمله که می گوید ما بلد نیستیم بدون سیاست خارجی اقتصاد را درست کنیم چندان درست نیست و نیاز به توضیح دارد.

** فضای کسب وکار داخلی چندان ربطی به سیاست خارجی ندارد

وی با بیان اینکه سیاست خارجی خلاصه در آمریکا و اروپا نمی شود، بیش از ۲۰۰کشور در دنیا داریم، گفت: فضای کسب وکار داخلی که چندان ربطی به سیاست خارجی ندارد، یک فعالیت اقتصادی از اخذ مجوز تا شکل گرفتن با مراحل مختلف و با هزینه های زیاد همراه است که از این نظر رتبه ما در سال ۲۰۲۰ در دنیا از بین ۱۹۰ کشور مورد بررسی ۱۲۷ است و این ها را باید درست کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان تأکید کرد: باید باتوجه به ظرفیت های روزمینی و زیر زمینی و داشته های داخل کشور جهت حل مشکلات اقتصادی توجه شود اینکه انتظار داشته باشیم دیگران برای ما شغل ایجاد کنند و امنیت اقتصادی و توسعه ایجاد کنند اینطور نیست.

** خیلی از پتانسیل های داخلی بلااستفاده مانده!

میر عسکری با اشاره به اینکه اگر پتانسیل های درونی که خیلی از آنها شناسایی و بلااستفاده مانده را بکار بگیریم گام های زیادی می توانیم در جهت رشد و توسعه اقتصادی برداریم، تصریح کرد: یکی از گره های اصلی مشکلات اقتصادی ما در حوزه سیستم بانکی است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در اجلاس های مختلف عنوان داشتند که بانک ها بنگاه داری را کنار بگذارند، اضافه کرد: با انجماد دارایی ها، منابع پولی بانک ها محدود می شود که در عمل باید اقداماتی مثل کاهش شعب بانکی صورت گیرد این در حالی است که رشد بی رویه بانک های خصوصی باعث شده نظام اقتصادی ما کاملابانک محور شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تأکید کرد: از پتانسیل بازار سرمایه وحوزه بیمه و دیگر عناصر بخش های مالی استفاده نکردیم و ظرفیت های فراوان کشاورزی، صنعت و خدمات در حوزه های گردشگری، آموزش عالی، بهداشت و درمان خیلی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: رشد مقالات علمی و ثبت اختراعات ما خیلی زیاد است ولی این میزان رشد علمی در بخش صنعت خودش را نشان نمی دهد و در صادرات محصولات دانش بنیان به همان نسبت نبوده است و بخش عمده این گره ها و مشکلات به سوء مدیریت در داخل کشور بر می گردد.

** در دنیا بیش از ۵۷ کشور اسلامی و بیش از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد داریم که به ایران اعتماد دارند

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران بحث بازار مشترک بین کشور های اسلامی را جزء محور های اصلی خود قرار دادند، افزود: ما بیش از ۵۷ کشور اسلامی در دنیا داریم و بیش از ۱۲۰کشور عضو جنبش عدم تعهد هستند که در سالیان قبل با دبیری ایران، اجلاس آن در ایران برگزار شد.

میر عسکری ادامه داد: هر کدام از این کشور ها نیازمندی هایی دارند خیلی از این کشور ها به ایران به عنوان کشوری پیشتاز در بین کشور های اسلامی و در حال مبارزه با استکبار جهانی با سردمداری امریکا، اعتماد دارند و می شناسند.

وی تأکید کرد: اگر ما از پتانسیل های این کشور ها استفاده کنیم نیازی به مثلا فرانسه با وجود بحران های داخلی که دارد  یا آمریکا نداریم که رییس جمهورش در مرز استیضاح قرار دارد و خودشان در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی مشکل دارند.

** روابط بین الملل به چند کشور خاص خلاصه نمی شود

میر عسکری با اشاره به اینکه روابط بین الملل به چند کشور خاص خلاصه نمی شود، تصریح کرد: در این رابطه از ظرفیت کشور های همسایه و اسلامی و جنبش عدم تعهد و کشور های حاشیه خزر و خلیج فارس و آسیای میانه و اوراسیا و پیمان شانگ های می توانیم استفاده کنیم.

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه تجربه کشور طی ۴۰سال عمر انقلاب را باید در شرایط فعلی استفاده کنیم، اضافه کرد: به ویژه بعد از تشدید تحریم ها وخروج از برجام دوباره باید این تجربه ها مورد توجه قرار گیرد.

** لزوم کاهش سهم دلار از حجم مبادلات جهانی با بها دادن به پول ملی دو کشور در مبادلات

میر عسکری با تأکید براینکه تجارت با کشورها باید بر اساس پول ملی دوکشور باشد، اظهار کرد: باید سعی شود با مشارکت بقیه کشورها، سهم دلار از حجم مبادلات جهانی کاهش یابد، اگر این سهم کاهش پیدا کند این تحریم ها بی تأثیر می شود و خیلی از کشور ها مثل روسیه تحریم است که بااین رفتار آسیب پذیری ما کاهش پیدا می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه