شهردار رشت:

نرخ جریمه تخلف برای ساختمان های بدون سند بسیار پایین است

شهردار رشت در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه ساخت و سازهای املاک نسقی از دیگر مشکلات شهرها به ویژه رشت است گفت: نرخ جریمه تخلف برای ساختمان های بدون سند هم بسیار پایین است.

نرخ جریمه تخلف برای ساختمان های بدون سند بسیار پایین است
به گزارش ۸دی ناصر حاج محمدی شهردار رشت پیش از ظهر امروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان که با کار ویژه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز برگزار شد اظهار کرد: بالا بودن سودی که متخلفان ساخت و ساز بدست می آورند در مقایسه با نرخ جریمه تخلف عامل اصلی تداوم ساخت و سازهای غیر مجاز شده است.
حاج محمدی با بیان اینکه ساخت و سازهای املاک نسقی از دیگر مشکلات شهرها به ویژه رشت است گفت: نرخ جریمه تخلف برای ساختمان های بدون سند هم بسیار پایین است.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد در زمان کنونی ۹۰ پروانه  از ۱۰۰ پروانه ساخت و سازی که  در گیلان صادر می شود به تخلف می انجامد.
شهردار رشت در پایان تاکید کرد: برای حل مشکل ساخت و سازهای غیر مجاز باید این جرم از حقوقی به کیفری تبدیل شود تا کسی که سازنده متخلف ساختمان است مجازات شود نه صاحبان آینده آن.
علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان هم  با اشاره به اینکه قرار نیست شهرداری به بهانه گذران امور جاری به  در آمد حاصل از جریمه متخلفان ساخت و ساز در کمسیون صد متکی باشد گفت : تا زمانی که ۳۰ درصد درآمد شهرداری ها از کمسیون ماده ۱۰۰ است شهرداری ها ناگزیر اند از تخلف چشم پوشی کنند.
اکبری مقدم  افزود:  قبل از اینکه تخلفی در ساخت و ساز صورت بگیرد باید جلوی آن گرفته شود چون برای تخریب ساختمان هم از بیت المال هزینه می شود و هم بخش خصوصی ضرر می کند که این قابل اغماض نیست .
وی تصریح کرد : رای حل مشکل در مرحله اول باید نظارت ها بر ساخت و سازها افزایش یابد و در مرحله بعدی اعضای کمسیون ماده ۱۰۰ ساختمان هایی را که برخلاف اصول ساخته می شود تایید نکنند.
سیفالله مسرور، بازرس کل گیلان هم با بیان اینکه فقط آسیب شناسی ساخت و سازها کافی نیست گفت : همه ما  میدانیم مشکل چیست ، آن چیزی که مهم است اقدام عملی است که پا ما در این زمینه می لنگد .
مسرور افزود: ناظران ساخت و ساز به جای اینکه نگاه فنی داشته باشند بیشتر  نگاه سیاسی دارند و این پای خیلی از متخلفان را به بحث ساخت و ساز باز می کند که نتیجه آن ساخت و سازهای ناموزون و بدون ایمنی در شهر ها است.
وی با بیان اینکه  برخلاف آمارهایی ارائه شده ۷۰ درصد درآمد شهرداری ها از کمسیون ماده ۱۰۰ است از شورای پیشگیری از وقوع جرم خواست تا ۲ اقدام اساسی انجام دهند اول اینکه شهرداری ها باید به فکر درآمد جایگزین در آمد کمسیون ۱۰۰ باشند تا دلیلی برای تخلف به بهانه تامین مالی شهرداری نباشد و دوم اینکه از همان ابتدا جلوی ساخت و ساز غیر مجاز گرفته شود.
مهدی فلاح میری دادستان انقلاب و عمومی مرکز استان هم گفت : باید شهرداری ها متخلفان را به دستگاه قضا معرفی کنند تا به تخلفات رسیدگی شو
فلاح میری افزود: اگر مدیران شهرداری ها تخلفات ساخت و ساز را گزارش نکنند دادستان بعنوان مدعی العموم با آنها برخورد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه نبود نظارت در ساخت و ساز بهترین فرصت برای سودجویان است    گفت : برای جلوگیری از فعالیت این افراد باید کمیته های تخصصی تشکیل شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
با سلام . شهرداری رشت از اول که ساخت و سازهای نسقی شروع شد باید جلوی این ساخت و سازها را می گرفت و اجازه ی سوء استفاده به یک سری سازندهای سود جو را نمی داد ند ولی حالا که نصف شهر ساخت و ساز غیر قانونی شده باید جلوی این کار گرفته شودو متاسفانه شهرداری رشت خیلی دیر جلوی این کار را گرفته . حالا که عده ای مردم بیچاره که بخاطر ناتوانی در خرید خانه سندی از روی ناچاری حاضر به خرید خانه های نسقی یا قولنامه ای شدند حالا باید منتظر تخریب خانه ی خود شوند و چندر قاض سرمایه ای را هم که داشتن از دست بدهند. شهرداری رشت باید قبول کند که در این امر کوتاهی از خود شهرداری بوده که به موقع جلوی این ساخت و سازهای غیر قانونی را نگرفته و اجازه داده شهر رشت بعنوان یک شهر نسقی ساز معروف شود و حالا هم اگر بخواهد همه ی ساختمانهای نسقی رو تخریب نماید . باید نصف شهر تخریب شود چرا که تا کوچه های پشت استانداری شهر رشت هم نسقی ساز هستند . به نظر من نوش دارو بعد از مرگ سهراب به هیچ دردی نمی خورد مگر اینکه از این به بعد جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز گرفته شود و واسه نسقی های ساخته شده هم پروانه ی ساخت یا سند داده شود و این امر هم در صورتی امکان پذیر است که جریمه ی ماده 100 خلافی این نوع ساختمانها سنگین نباشد چون افردای که ساختمانهای نسقی را خریداری کردن از قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت جریمه های سنگین را ندارند . چون اگر توان مالی داشتن از ابتدا به ساکن سراغ خانه های سندی گرانقیمت می رفتند . و به خانه های نسقی تن در نمی دادن. . با تشکر
ناشناس در پاسخ به
باسلام لطفاً این آب و برق رابه خانه های بدون پروانه نسقی بدهیدماچه گناهی کردیم که این خانه راخریدیم تمام داراییمان رادادیم بدون خانه شدیم ومستاجریم یاخلافش راهم ازسازنده اش بگیریدخواهش میکنم رسیدگی کنید
ناشناس در پاسخ به
بسیار عالی و‌محکمه پسند بود
در حاشیه