عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

فرار دختران و زنان در گیلان ۳برابر میانگین کشوری است/ ۸۹درصد جوانان استان با ۳ معضل ازدواج‌، مسکن و شغل درگیر هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه ۶۰درصد علت فرار دختران، خود خانواده ها هستند، گفت: طبق آمار سال ۹۵ فرار دختران و زنان در گیلان ۳برابر میانگین کشور است و این استان جزء ۵ استان اول کشور در این‌ موضوع است.

فرار دختران و زنان در گیلان ۳برابر میانگین کشوری است/ ۸۹درصد جوانان استان با ۳ معضل ازدواج‌، مسکن و شغل درگیر هستند

به گزارش خبرنگار ۸دی، “رضا علیزاده” در  نشست بررسی “وضعیت فرار دختران و زنان از منزل در گیلان” که در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد با بیان اینکه ۶۰درصد علت فرار دختران، خود خانواده ها هستند ابراز کرد: طبق آمار سال ۹۵ فرار دختران و زنان در گیلان ۳برابر میانگین کشور است و گیلان جزء ۵ استان اول کشور در این‌ موضوع است.

وی تصریح‌ کرد: گیلان در طلاق، کاهش ازدواج، کاهش بعد خانوار، سالمندی جمعیت، خودکشی، فرار دختران، اعتیاد، پرونده های خشونت و درگیری جز ۵ استان اول کشور یا دارای رتبه های بالایی هستند.

 

** خشونت اقتصادی و آشفتگی فرهنگی از مسائل سرکوب خانواده در گیلان است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه شعار اهمیت خانواده را با سیاست های نادرست سرکوب می کنیم خاطر نشان‌کرد: خشونت اقتصادی و آشفتگی فرهنگی از مسائل سرکوب خانواده در گیلان است.

علیزاده با اشاره به آمار فاجعه بار اقتصاد گیلان تصریح کرد: ۸۹درصد جوانان گیلان با ۳معضل اساسی ازدواج‌، مسکن و شغل درگیر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد تدوین اطلس آسیب های اجتماعی استان گیلان از سوی دانشگاه گیلان ارائه شده ادامه داد: اطلس آسیب های اجتماعی کمک می‌کند که به صورت زنده تمام داده های محله و نقاط رصد و اولیت بندی شود تا ارائه خدمات موازی نباشند.

 “قویدل” کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه در سازمان بهزیستی از سال ۸۷ در ۵ شهرستان رشت، انزلی، تالش، لاهیجان و فومن مرکز اورژانش اجتماعی راه اندازی شد اظهار کرد: این مرکز ضمن پیگیری آسیب ها، مراکز نگهداری دختران و زنان در معرض آسیب هم دارند.

قویدل با بیان اینکه از سال ۹۴ تا ۹۷ در ۱۱شهرستان باقیمانده هم این مراکز با جذب نیروهای روانشناس و مددکار راه اندازی شد، بیان کرد: این مراکز موارد خاصه کودک آزاری، همسر آزاری، زنان آسیب دیده، زنان در معرض آسیب، دختران فراری یا خودکشی را پیگیری می‌کنند.

کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه در شهرستان رشت نیز هر روزه یا زنان آسیب دیده مواجه هستیم افزود: اگر به اسکان نیاز باشد اسکان و خدمات روانشناختی و مددکاری این زنان اجرا می شود که ۲۴ساعته در کل استان فعال است.

 

** در ۱۵شهرستان گیلان به جزء سیاهکل مرکز اورژانس اجتماعی وجود دارد

وی افزود: در ۱۵شهرستان بجز سیاهکل مرکز اورژانس اجتماعی وجود دارد که تعدادآن ها کم است، اما تحت هیچ شرایطی درماندگی بانوان و دختران را بی پاسخ نمی‌گذارد.

قویدل با اشاره به اینکه خاصه کار ما کودک‌آزاری، خشونت خانوادگی یا آسیب های زنان است و به جد پیگیری می شوند خاطرنشان کرد: پیچیده تر شدن روابط اجتماعی، صنعتی شدن کشورها، سست شدن روابط عاطفی خانواده، شکاف بین نسلی، بیکاری، فقر، افزایش بی رویه مهاجرت از روستا به شهر و مسئله معضل و آسیب پدیده عجیب حاشیه نشینی واقعیت های عجیب اجتماعی در جامعه هستند.

کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان در رابطه با فرار فرزندان از خانه ابراز کرد: موضوع دختران و زنان فراری را از یک بعد نمی توان مطرح کرد، اما بسیاری از فرارها در استان از یک شهرستان به شهرستان دیگری است.

وی مسائلی چون نابسامانی خانوادگی، رتبه بالای طلاق به ویژه در استان گیلان، فقدان کنترل فرزندان، اعتیاد والدین، اختلاف دختران با اعضای خانواده، کنترل شدید و تبعیض را از جمله عوامل فرار از منزل دانست و گفت: اصرار به ازدواج، منع از ازدواج با فرد مورد علاقه، عدم مهارت ارتباط و فقدان مسائل اجتماعی، داشتن ناپدری و نامادری، رابطه نامشروع و ترس از برملا شدن، شخصیت خودشیفته و نمایشی نیز علت فرار فرزندان از مامن امن خانواده است.

قویدل جلب توجه را یکی از انگیزه های فرار خواند و تصریح کرد: برخی از افراد تلاش می کنند تا با این کار خود را مطرح کنند.

 

** والدین ارتباط خود را با فرزندان افزایش دهند

کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۱۱سال پای صحبت های زنان آسیب دیده، دختران فراری، و کودکان آزار دیده نشسته ام ادامه داد: فرار دارای پیامد های جدی فردی، خانوادگی و اجتماعی جدی است؛ پس از فرار آسیب بی‌سرپناهی، قرارگرفتن در جمع افراد معتاد، بروز اختلالات، پیشنهادات ارتباطات جنسی، ابتلا به بیماری های مختلف نظیر ایدز یا هپاتیت وجود دارد.

وی پیامدهای خانوادگی فرار را لطمه به حیثیت و آبروی خانواده ها معرفی کرد و گفت: به والدین توصیه می‌کنیم ارتباط خود را با فرزندان افزایش دهند، به وضعیت روانی فرزند اول، دوم یا سوم متفاوت توجه کنند، تهدید فرزندان به فرار از خانه را جدی بگیرند، مسیر گفت وگوی دوطرفه را باز بگذارند، وقت کافی برای آن ها بگذارند، محیط منزل را امن و سراسر از آرامش کنند و بکوشند تا تبعیض به هیچ عنوان اتفاق نیفتد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه