گزارشی تلخ از زمین‌های آبا و اجدادی سیاهکلی‌ها/ باغات فروخته‌شده چای سیاهکل در انتظار افزایش قیمت

در این گزارش با تعدادی از کشاورزان سیاهکلی که زمین خود را به‌ناچار فروخته‌اند و تعدادی از غیربومیانی از کلان‌شهرها که زمین‌های مردم سیاهکل را با قیمتی بسیار ناچیز خریداری کرده‌اند نیز مصاحبه شده است.

گزارشی تلخ از زمین‌های آبا و اجدادی سیاهکلی‌ها/ باغات فروخته‌شده چای سیاهکل در انتظار افزایش قیمت

به گزارش ۸دی، عدم‌حمایت مناسب دولت از کشاورزی، نبود امکانات مناسب در روستاها، پایین بودن ارزش چای و تحویل نگرفتن برگ سبز چای تولیدی کشاورزان و فقر و تنگدستی کشاورزان این خطه از استان گیلان باعث شده زمین‌های زراعی و به خصوص باغات چای بیشتر روستاهای کوهپایه‌ای سیاهکل با قیمتی بسیار نازل در همین چند سال گذشته تاکنون دست غیربومیان بیفتد و در انتظار گران‌تر شدن یا تبدیل به جنگل شخصی شده و یا در انتظار تغییر کاربری که چند سالی هست در غالب طرح‌های هادی روستایی زمین‌های باغی را

همانند مسکونی تبدیل به ویلا می‌کنند و راحت تغییر کاربری می‌دهند، باشند.
آری، همین باغات چای که روزی معیشت خانوارهای روستایی این منطقه از استان گیلان با آن می‌گذشت و او را بی‌نیاز از دست دراز کردن به سوی دستگاه‌های حمایتی دولتی به خصوص کمیته امداد می‌کرد، الآن چند سالی هست که به دست غیربومیان که بیشتر آن‌ها از کلان‌شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان و غیره آمده‌اند و بیشترشان هم دلال زمین هستند افتاده است.
بیشتر این زمین‌ها چه مسکونی و چه باغی با قیمتی بسیار پایین از ۱۰ سال گذشته تاکنون به دست غیربومیان دلال افتاده است و در انتظار تغییر کاربری به سر می‌برد.

آن باغ چای گذشته اکنون به هر چیزی شباهت دارد جز باغ چای و نهال‌های چای یا از ریشه سوزانده شده‌اند و یا تبدیل به جنگل شده‌اند.

بیشتر کشاورزان این منطقه با فروختن زمین‌های زراعی خود یا به شهر مهاجرت کرده و تبدیل به کارگر روزمزد شده‌اند و یا در داخل روستا به یک خوش‌نشین مثل غیربومیان تبدیل شده‌اند.

** طرح‌های هادی و تغییر کاربری زمین‌های باغی

وجود طرح‌های هادی روستایی که زمین‌های زراعی و باغی را با مسکونی تفکیک نمی‌کند باعث شده تغییر کاربری زمین‌های باغی به خصوص باغ چای در شهرستان سیاهکل همانند سایر جاهای گیلان با سرعت زیادی رو به افزایش باشد.

تعداد زیادی از مسئولین بومی که اعتقادی به آبادانی و عمران روستاها از طریق تولید ندارند و تنها راه رسیدن به پیشرفت را در ویلا سازی در روستاها می‌دانند، در پشت بسیاری از این تغییر کاربری‌های صاحبان قدرت هستند، درحالی‌که مدیران بسیاری از دستگاه‌ها در برابر آنها آسیب‌پذیرند و اگر مقاومت کنند قطعاً تعویض می‌شوند.

تولید درسیاهکل به زمین وابسته است، تولید چای در این منطقه می‌تواند به کاهش واردات چای و افزایش تولید چای باکیفیت کمک کن، وجود یک هزار و ۶۰۰ هکتار باغ چای فعال در شهرستان سیاهکل نشان می‌دهد که اگر حمایت درست از چای‌کاران شود حداقل چای مصرفی شهرستان را تأمین خواهد کرد و نیازی به واردات چای نخواهیم داشت.

**عدم‌حمایت دولت در ادوار گذشته از باغ چای و فقر؛ مهم‌ترین علت فروش

در ۱۰ سال گذشته تاکنون کشاورزان این منطقه که ۹۰ درصد از آنها چای‌کار بوده‌اند، باغ چای خود را با بهای بسیار بسیار اندک به غیربومیان که از کلان‌شهرها به شهرستان بکر سیاهکل مهاجرت کرده‌اند، فروخته‌اند.

با گفت‌وگویی که با چند تن از کشاورزان داشته‌ام و در ادامه این گزارش به آن خواهم پرداخت، دریافتم که همه آنها معتقدند فقر، عدم‌حمایت جدی دولت از باغات چای و نبود امکانات به ویژه آب، برق، گاز و راه مناسب در روستاها مهم‌ترین دلیل فروش زمین‌های کشاورزی آنها بوده است، همین زمین‌هایی که روزی معیشت خود، هرچند اندک، ولی با آن سر می‌کردند و به آن درآمد خوش بوده‌اند، اما اکنون بدون زمین و کاشانه در سرزمین بومی خود مانده‌اند.

رضا، کشاورزی ۶۰ ساله است که حدود ۲ و نیم هکتار از باغ چای خود را در سال ۹۰ به ۱۰۰ میلیون تومان فروخته و با همان پول فقط توانسته در شهر یک واحد خانه خریداری کند.

وی می‌گوید که از فروش زمین خود پشیمان است و مهم‌ترین دلیل فروش باغ چای خود را عدم‌حمایت دولت از خرید برگ سبز چای و نیاز مالی شدیدی که داشت می‌داند.

این کشاورز سیاهکلی معتقد است؛ نبود امکانات مناسب در روستای زادگاهش که حدود ۵۰ سال از عمر خود را در آنجا گذرانده، باعث فروش خانه و کاشانه و مهاجرت به شهر شده است.

کشاورز دیگری به نام غلامحسین که ۷۰ سال سن دارد و ساکن روستای سوتگوابر است، می‌گوید؛ حدود ۱۰ سال قبل باغ چای خود را با قیمتی بسیار اندک به یک تهرانی فروخته است.

وی می‌گوید به علت فقر و همچنین بیماری قلبی و نیاز مالی که به پول داشته زمین خود را فروخته و عملاً هیچ زمین کشاورزی‌ای برایش باقی نمانده است و فقط با سه رأس گاوی که دارد روزگار می‌گذراند.

این کشاورز سیاهکلی می‌گوید؛ درگذشته زمانی که چای را برای تحویل به کارخانه می‌بردیم از ما تحویل نمی‌گرفتند و اگر هم برگ سبز چای را تحویل می‌دادیم چندین ماه باید منتظر واریز پول آن می‌ماندیم و هیچ حمایتی از چای‌کار نمی‌شد و به همین علت مجبور شدم باغ چای را بفروشم.

غلامحسین معتقد است؛ اگر الآن پول داشته باشم حاضرم دوباره باغ چای خود را خریداری کنم و از این خوش‌نشین بودن در سرزمین بومی‌ام دربیایم، چراکه من با همین باغ چای بزرگ‌شده‌ام.

**فروش باغ با متری کمتر از قیمت یک بسته آدامس!

شیرزاد کشاورز دیگری است که باغ چای ۲ هزار متری خود را حدود ۷ سال قبل با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است، یعنی متری کمتر از قیمت یک بسته آدامس شیک در بازار!

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید؛ چای خریداری نداشت، الآن هم ندارد من پشیمان هستم، ولی چکار میشه کرد، دیگه فروختم تا همین ۲ سال قبل چای را به زور کارخانه‌ها تحویل می‌گرفتند.

این کشاورز سیاهکلی در رابطه با وضعیت شغلی فعلی خود گفت: من در حال حاضر نگهبان یک شیرازی که زمین‌های زراعی این منطقه را خریداری کرده است هستم و عملاً کار دیگری انجام نمی‌دهم.

و اما شنیدن صحبت‌های حسین ۴۰ ساله که تنها فرزند یک خانواده روستایی است.

وی می‌گوید: در سال ۸۷ حدود ۲ و نیم هکتار از زمین که بیشتر آن نیز باغ چای بوده را فقط با ۲۳ میلیون تومان فروخته است و با پول آن فقط توانسته در شهر یک مغازه بزند و چیزی برایش نمانده است.

این کشاورز سیاهکلی افزود: پدر و مادرم از باغمان همه نوع استفاده می‌کردند، در سال فقط علاوه بر چای حدود ۴ جعبه کرم ابریشم پرورش می‌دادند و درآمد خوبی داشتند و درختان میوه و مرکبات هم داشتیم، ضمن اینکه پرورش صنوبر هم کار می‌کردیم، اما الآن همه آن زمین‌ها با این قیمت از دستم درآمده و در انتظار گران‌تر شدن تبدیل به زمین بلااستفاده شده است.

حسن اذعان کرد: من پشیمان از فروش زمینم هستم، همین الآن زمین من بالای ۵ میلیارد تومان قیمتش هست ولی دیگر چیکار کنم پشیمانم ولی پشیمانی سودی ندارد

او که اعتقادی به کشاورزی نداشت و سود کم کشاورزی او را روانه شهر کرده در حال حاضر راننده تاکسی در شهر می‌باشد.

**پایین بود قیمت زمین در روستاها و خوش آب و هوای منطقه مهم‌ترین علت ورود غیربومیان

آب و هوای مناطق کوهپایه‌ای شهرستان سیاهکل بسیار منحصربه‌فرد است، طوری که در ایام گرم سال نیازی حتی به پنکه هم ندارد و البته منظره زیبا و جنگلی آن بماند.
همه این عوامل فوق و البته پایین بودن قیمت زمین باغی باعث شده دلالان زمین از کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان و شیراز وارد مناطق بکر و زیبایی روستایی درسیاهکل شوند و راحت با قیمتی بسیار نازل زمین با مستثنیات را از دست کشاورز دربیاورند و راحت تغییر کاربری داده و ویلا سازی کنند.

در اینجا صحبت‌های دو غیربومی خریدار زمین را می‌شنویم که معتقدند پایین بودن قیمت زمین و خوش آب و هوایی منطقه علت خرید آنها بوده است.

محمد مهندس ساخت‌وساز است و از شیراز به این منطقه آمده است و حدود ۱۰ هکتار از زمین که بیشتر آن باغ چای هستند را خریداری کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید که کل زمین‌ها را حدود ۵۰۰ میلیون تومان خریده است و تمام زمین‌های آن مستثنیات دارند و مجوز فنس هم گرفته و دور آنها را فنس و دیوار کشیده است و دنبال تغییر کاربری و فروش زمین خود هست.

این مهندس ساخت‌وساز می‌گوید؛ کشاورزان این مناطق قدر زمین خود را نمی‌دانند و راحت آن را از دست می‌دهند و معتقد است سرمایه‌گذاری در این مناطق بسیار پرسود هست و اگر همین زمین‌های باغی را با قیمت الآن نیز خریداری کنیم، ۱۰ سال دیگر صد برابر گران‌تر می‌شود.

مرد میان‌سالی که رئیس یک شرکت ساخت‌وساز در کرج می‌باشد و مسئول ساخت یک ویلا در محوطه باغ چای در روستای سه چکه هست می‌گوید که الآن حدود ۵ سال هست که کار ما رونق زیادی پیداکرده و حداقل ۶۰ ویلا در طول این ۵ سال در منطقه سیاهکل ساخته‌ایم.

وی می‌گوید که قیمت پایین زمین باعث خرید گسترده آن شده و اگر یک نگاهی در همین روستاها بیندازید؛ می‌بینید چقدر نمای روستاها با این ساخت سازها و ویلاهای سبک فرنگی تغییر کرده است.

علیرضا، مرد حدود ۶۰ ساله و ساکن کرج می‌باشد که حدود ۵ سال هست وارد روستای سوتگوابر شده و یک خانه روستایی به همراه زمین را با قیمت ۸۰ میلیون تومان خریداری کرده است.
وی، آب و هوای خنک منطقه و پایین بودن زمین را مهم‌ترین دلیل خرید خود می‌داند و فقط در تعطیلات از ویلای خود استفاده می‌کند.
او در گفت‌وگو با خبرنگار مامی‌گوید در شهر نیز سه واحد آپارتمان خریداری کرده‌ام، قیمت در شهرستان سیاهکل بسیار خوب است و راحت با ۲۰۰ میلیون تومان این سه واحد را در سال گذشته خریدم.

به هر حال اگر روند فروش زمین که در روستاهای سیاهکل به‌شدت رو به افزایش است، ادامه یابد و به دنبال آن تغییر کاربری و ویلا سازی ها گسترش یابد، در زمانی نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن باغات چای و نبود بومی در روستاها خواهیم بود، بنابراین لازم است دولت و دستگاه‌های مربوطه نظارت دقیقی در تغییر کاربری زمین‌ها داشته باشند.

اگر حمایت دقیق و مناسبی از کشاورزی و چای شود و اگر درست از چای حمایت می‌شد؛ الآن شاهد فروش باغات چای نبودیم و این نیازمند توجه بیشتر و کارآمدتر دولت و مسئولین مربوطه می‌باشد.

شهرستان سیاهکل با حدود ۴۷ هزار نفر جمعیت و دارای دو بخش مرکزی و دیلمان است که باغات چای در بخش کوهپایه‌ای مرکزی است و همچنین دارای یک هزار و ۶۰۰ هکتار باغ چای فعال و حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر چای‌کار می‌باشد که ۶۰ درصد از جمعیت آن روستایی هستند.

منبع: درسیاهکل

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه