روزی که نعمت هایش را توان شمارش نیست/ ((دحو الارض)) را از دست ندهید

بنابر روایات در چنین روزی اولین خشکی های زمین از جایی که حالا خانه کعبه قرار دارد نمایان شده است. 

روزی که نعمت هایش را توان شمارش نیست/ ((دحو الارض)) را از دست ندهید

به گزارش ۸دی ((دحو الارض)) یکی از روزهای خاص تقویم اسلامی است.  بنابر روایات در چنین روزی اولین خشکی های زمین از جایی که حالا خانه کعبه قرار دارد نمایان شده است. 
قرآن کریم هم از این روز در آیه ۳۰ سوره نازعات: ((وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِکَ دَحَاهَا)) یاد کرده است.

 امام علی «ع» درباره این روز پر فضیلت فرموده اند: ((نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیست و پنجم ذی القعده بود کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده خواهد داشت)) 

برای آنها که به دنبال روزهای پرفضیلت برای روزه داری هستند یکی از بهترین فرصتها روز دحو الارض است.

یکی از بهترین اعمال در این روز زیارت امام رضا(ع) است همچنین دعای بسیار زیبایی هم ویژه این روز است که مضامین عمیق و دلنشینی دارد و در مفاتیح بیان شده است.
در بخشی از این دعا آمده است: ((ای کفایت کننده، ای وفادار، ای آنکه لطفش نهانی است، به لطفت به من لطف کن و به عفوت سعادتمندم گردان و به یاری ات تأییدم فرما و از ذکر کریمانه ات فراموشم مکن…)) 

خداوند زمین را به گونه ای گسترانید که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده گردد؛ گودال ها و سراشیبی های تند و خطرناک را با فرسایش کوه ها و خرد کردن سنگ ها و تبدیل به خاک پر شد و زمین مسطح و قابل زندگی شد.

روزی ها و نعمت های پروردگار در چنین روزی گسترش یافته است، نعمت هایی که توان شمارش آن را نداشته و کسی را یارای شکر آن نیست و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض بنگری، حیرت زده خواهی شد. از این جاست که انسان عارف و مراقب در برابر خیل نعمت های گوناگون، شکری بر خویشتن واجب می بیند.

از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید

زیارت امام رضا(ع) در این روز افضل اعمال مستحب و مؤکدترین آداب است روزه اش کفاره هفتاد سال است، هر کس این روز را روزه بدارد و شبش را سپری نماید برایش هر آنچه در زمین و آسمان است استغفار می نماید.

اعمال دحو الارض شامل شب زنده داری، روزه، غسل و  نماز مخصوصی است که تا پیش از ظهر شرعی باید بجا آورده شود؛ به شکلی که در هر رکعت پس از حمد، پنج مرتبه سوره شمس خوانده شود و پس از سلام بگوید: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ».

بار الها! همانگونه که در این روز خشکی های زمین را در دل امواج گستردی، از حرم دلم، زیبایی های فضایل را بگستران تا طغیان نفس سرکشم را مهار کند؛ چشمه های حکمت را از اعماق وجودم بجوشان و آرامشی را در سایه عبادت و اطاعت عطا کن که مرا از لرزش و اضطراب بازدارد. 

در این روز ارزشمند جامعه منتظر ظهور باید فرصت را غنیمت بشمارد باید ببینیم امام زمان (عج) در این روز چه انتظاری از ما دارند و همراهی خودمان با امام زمان (عج) را در عمل به واجبات و ترک محرمات نشان دهیم و در این روز‌ها عبادت خود را شبیه عبادت معشوقمان حضرت مهدی (عج) کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه