“هدانا”؛ روایتی متفاوت از فعالیت های پزشکی و فرهنگی دختران گیلانی/ آمده ایم تا در کنار مادران شهرمان باشیم + تصاویر

“هدانا”؛ نام گروهی جهادی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که علم و آگاهی خود را بی دریغ از دانشگاه به سطح جامعه آورده و رسالتشان آگاهی بخشی در حوزه های مختلف با هدف توانمندسازی بانوان و مادران شهر است.

“هدانا”؛ روایتی متفاوت از فعالیت های پزشکی و فرهنگی دختران گیلانی/ آمده ایم تا در کنار مادران شهرمان باشیم + تصاویر

به گزارش ۸دی، “هدانا”؛ نام گروهی جهادی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که علم و آگاهی خود را بی دریغ از دانشگاه به سطح جامعه آورده و رسالتشان آگاهی بخشی در حوزه های مختلف با هدف توانمندسازی بانوان و مادران شهر است.

در گفتگویی که خبرنگار ۸دی با “ندا اسدالله زاده” مسؤل گروه جهادی “هدانا” انجام داده با اهم فعالیت های ساختاری این گروه بیشتر آشنا می شوید:

** عمده فعالیت های ما در حوزه بهداشت و درمان، فرهنگی و کمک به نیازمندان است

ندا اسدالله زاده در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به فعالیت های گروه جهادی هدانا، اظهار کرد: گروه جهادی ما با نام “هدانا” از سال ۱۳۹۶فعالیت خود را آغاز کرده است و افرادی که با ما شروع به کارکردند دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که در زمینه های مختلف فعالیت هایمان را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت های ما در حوزه بهداشت و درمان، فرهنگی، امور خیریه و کمک به نیازمندان است، گفت: در حوزه های فرهنگی برای مردم شهر فعالیت می کنیم و از دانسته ها و علوم خود در جامعه استفاده می کنبم و با این هدف کارمان را شروع کردیم.

مسؤل گروه جهادی “هدانا” با تأکید بر اینکه در حال حاضر ما یک گروه ۱۳نفره هستیم، افزود: اعضای گروه از رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، مهندسین بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای هستند و بقیه دانشجویان از گروه های انسانی و رشته های فنی مهندسی هستند که علاقه دارند و در امور فرهنگی و در حوزه پشتیبانی به ما کمک می کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت های ما در حوزه سواد سلامت است، اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت بر روی این موضوع بسیار تأکید دارد و در اکثر کشور ها هم به این مقوله پرداخته می شود.

اسدالله زاده تصریح کرد: گروه هدف ما بانوان و کودکان هستند چون گروه ما همه بانوان هستند و در زمینه های مختلف به دنبال توانمند سازی بانوان هستیم.

مسؤل گروه جهادی “هدانا” با بیان اینکه از امور بهداشتی مختص بانوان تا کودکان و امور روانشناسی و مشاوره را با تلاش مضاعف دنبال می کنیم، گفت: تلاش می کنیم آگاهیشان را در زمینه فرزند پروری، بهداشت زنان، مسایل تربیتی و زناشویی را ارتقا دهیم و خانواده ای سالم و مؤثر درجامعه داشته باشیم تا در بحث بهداشت خانواده به سطحی از توانمندی برسند.

 

** در اماکن عمومی مانند مساجد و پارک ها با مردم ارتباط برقرار می کنیم/ کارگاه های برگزارشده مورد استقبال بانوان قرار گرفته است

وی باتأکید بر اینکه بازخورد مادران در این راستا خیلی خوب بوده است، اضافه کرد: ما در مساجد، اماکن عمومی از قبیل پارک ها که با عموم مردم و کف جامعه در ارتباط بودیم این کارها ها را سعی کردیم برگزار کنیم.

اسدالله زاده با بیان اینکه کارگاه های برگزارشده مورد استقبال بانوان قرار گرفته است، ادامه داد: در قالب کارگاه های تخصصی در زمینه بهداشت بانوان هم کار می کنیم و درباره بانوان به شکل تخصصی به طور مثال در بحث غربال گری و سلامت بانوان اطلاعات می دهیم نقش طب سنتی هم در راستای بهداشت خانواده بازگو می کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در جامعه با مراجعین خیلی زیادی به بیمارستان ها مواجه ایم، تصریح کرد: آموزش بهداشت ما سطح پایینی دارد و باری بر روی سیستم بهداشت و درمان در بیمارستان ها است و این مسئله در حوزه درمان از ما انرژی می گیرد.

اسدالله زاده با بیان اینکه با جا انداختن مسایل آموزش بهداشت در جامعه خیلی از این نا آگاهی ها از بین می رود، اضافه کرد: به طور مثال بستری های مکرری در بحث فاویسم در بیمارستان هفده شهریور رشت داریم و الان در فصلی هستیم که با این بیماری درگیریم و این یکی از علت هایش عدم آگاهی های کافی مادران این کودکان است.

** علمی که آموخته ایم را از دانشگاه به سطح جامعه می آوریم

مسؤل گروه جهادی “هدانا” با تأکید براینکه با افزایش آگاهی حضور این حجم افراد در بیمارستان ها بابت این بیماری ها کمتر می شود و هزینه هایی که به سیستم بهداشت و درمان و خانواده ها وارد می شود پایبن می آید، افزود: این موضوع را از رسالت گروه مان دانستیم که این علمی که داریم را از دانشگاه به سطح جامعه بیاوریم.

وی افزود: مردم در مواجه با این مباحث مخصوصا وقتی متوجه می شوند هدف ما پول و مسایل مالی نیست، راحت این اطلاعات را دریافت می کنند و مورد توجه شان قرار می گیرد.

اسدالله زاده با بیان اینکه جلسات ما اول به شکل ارائه محتوای برنامه های ما است و بعد به شکل پرسش و پاسخ ورود می کنیم، تصریح کرد: کارگاه کمک های اولیه را در پنج جلسه برگزار می کنیم و در مساجدی که با ما کار می کنند این برنامه ها را ارایه می دهیم و نوبت به نوبت این کلاس ها برگزار می شود؛ سوختگی، مسمومیت، شکستگی ها و دیگر موارد را در این جلسات آموزش می دهیم تا در صورت نیاز به مصدومین خدمات بدهند و  بعد به مراکز درمانی اعزام کنند و از اقدامات اشتباه پیشگیری کنند.

** افتتاح فعالیت های گروه جهادی “هدانا” در پارک بانوان رشت

وی با بیان اینکه در آغاز دهه کرامت افتتاحیه فعالیت های ما در پارک ها کلید خورد و با تمام اعضا در پارک بانوان رشت حضور یافتیم، گفت: تمام برنامه ها را در اجرا به اماکن عمومی متمرکز کردیم.

 

 

مسؤل گروه جهادی “هدانا” ادامه داد: در این برنامه جشنی مختص کودکان برگزار شد و برنامه هایی از جمله نقاشی و داستان گویی با محوریت مسایل ارزشی داشتیم و با بچه ها در رابطه با مفهوم ارزشی طرح های نقاشی مانند زیارت، دعا، نماز و نگاه ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) به جایگاه دختر گفت و گو شد و جوایزی مانند کتاب به کودکان هدیه داده شد.

 

** استقبال مادران از کارگاه “هویت بخشی به دختران” در پارک بانوان رشت

وی افزود: در کنار این جشن یک کارگاهی هم برای بانوان با عنوان “هویت بخشی به دختران از کودکی تا نوجوانی” برگزار کردیم تا مشکلات هویتی گه دختران ما دارند را برایشان تشریح کنیم.

اسدالله زاده با بیان اینکه هفته ای یک جلسه در پارک بانوان در باره مهارت های کمک های اولیه، مشاوره، مهارت های زناشویی، توزیع بورشورهای بیماری های مختلف و مسایل دیگر تبادل نظر با بانوان خواهیم داشت و خانم ها هم در این رابطه ارتباط خوبی برقرار می کنند.

 

** با برقراری ارتباط درست دیوارهای کاذبی که دشمن ایجاد کرده از بین می رود

وی با تأکید بر اینکه مصمم هستیم این ارتباط را بیشتر کنیم، در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله خیلی مهم است اینکه وقتی مردم علم طرف مقابل را می بینند بی توجه به تفاوت های ظاهری و اعتقادی ارتباط برقرار می کنند و دیوارهای کاذبی را که دشمن تعریف می کند از بین می رود.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه