عوامل مهاجرت مردم املش

پیرترین شهرستان کشور، لقبی است که به دلیل مهاجرت مردمان املش به آن داده اند.

عوامل مهاجرت مردم املش

به گزارش ۸دی به نقل از املش ما ، طی دو روز گذشته موضوعاتی(از قبیل انتقال حوزه امتحانی کنکور وحوزه تصحیح اوراق امتحانات نهایی از املش به رودسر)  در فضای مجازی مورد بحث و توجه قرار گرفت که دلیل آن را مدیر اداره مربوطه املش ، مهاجرت مردم به شهرستان های دیگر  اعلام کرد.

 

پیرترین شهرستان استان گیلان و کشور، لقبی است که به دلیل مهاجرت مردمان املش به آن داده اند، اما اگر کالبدشکافی در این موضوع صورت گیرد یکی از دلایل آن سوءمدیریت نمایندگان عالی دولت در شهرستان املش و عدم دفاع به موقع از خواسته های مردمان در سالهای پس از شهرستان شدن آن بوده است.

 

شهرستان شدن املش با اینکه زیرساخت هایش آماده نبودند ، خیانتی بزرگ بود بر محرومیت_بخشی بیشتر آن ، بخشی که از همه لحاظ جزو بخش های محروم کشور شمرده می شد یکباره بخاطر برخی مسائل سیاسی(انتخابات) نه مطالعاتی شهرستان می شود و داستان غم انگیز مهاجرت ها آغاز …

 

املش در سالی که شهرستان لقب گرفت بالغ بر ۵۵هزار جمعیت داشت ولی پس از ۲۰سال، امروز به ۴۳هزار نفر تقلیل یافته است و این امروز صحه ای شد بر دلیل سوء استفاده برخی ها برای رسیدن به امیال سیاسی خود!

 

مردمانی که روزگاری به عنوان بزرگترین و پردرامدترین کشاورزان چایکار کشور شناخته می شدند ، یکباره با وجود همه بی امکاناتی ها ، شهرستان مستقلی گردیدند و قرار شد مشکلات شان را مدیرانی حل کنند که تجربه اولشان بود.

 

به گواه صاحب نظران اقتصادی ، مسئولین اجرایی شهرستان تنها مقصران مهاجرت اهالی به شهرستان های همجوار یا استان های دیگر نیستند، بلکه خود مردم نیز در این امر دخیل بوده  و گوشه ای از تقصیرات بر دوش آنان سنگینی می کند.

 

آنها معتقدند حضور بیش از ۸۵ درصدی کسبه غیربومی بازار هفتگی املش و تامین مایحتاج مردم از شهر همجوارشان در لنگرود عامل مهمی است که اقتصاد املش را به حال بد امروز دچار کرده و حتی دیگر مُسکن ها نیز جواب نمی دهد، چرا که مردمان املش هر آنچه در شهرشان درآمد می کنند دو دستی تقدیم لنگرودی ها کرده و باعث رونق گرفتن سه بازار هفتگی شان و اقتصاد متحول آن شهرستان شده اند.

 

بسته شدن درب خروج پول و اقتصاد از املش ، یکی از راهکار های مهمی است که برخی فعالان اقتصادی آن را ارائه کرده اند ، آنها معتقدند در سال بیش از ده ها میلیاردتومان درآمد مردم املش به کسبه غیربومی بازارهای هفتگی و شهرهای همجوار انتقال می یابد.

 

تعطیلی چندین بانک و موسسه مالی اعتباری در سالهای اخیر دلیل استدلال فعالان اقتصادی است که نه برجام توانست مرهمی بر آنها نهد و نه ATFTها …

 

عدم سکونت نمایندگان عالی دولت در شهرستان و لمس مشکلات مردم از نزدیک و گرفتن مشاوره هایی بی خاصیت در رفع مشکلات ، دلیل  دیگری است که کنشگران اجتماعی بر آن استناد می کنند.

 

و اما سخن آخر؛ با همه دلایلی که در این یادداشت به آن اشاره شد و نشد ، اگر بخواهیم راهکاری برای رفع مشکل املش تاریخی پیدا کنیم ،رجوع به همان تاریخ بزرگ املش است  و این یعنی آنکه مردمان خونگرم املش باید کاری کنند تا این منطقه دوباره محل آمد و شد بزرگان دنیا شود

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه