وقتی نماد صدور انقلاب در «سرزمین آزادی!» بدون تفهیم اتهام بازداشت می‌شود

تاریخ آمریکا پر از آزار و اذیت و شکنجه و سواستفاده از سیاه‌پوست‌هاست. همیشه ممکن است سیاهان به خاطر این ظلم‌های تاریخی اعتراض کنند. راحت‌ترین روش برای کنترل آنها، زندانی کردن یا کشتن‌شان بوده که به تجارت تبدیل شده است.

وقتی نماد صدور انقلاب در «سرزمین آزادی!» بدون تفهیم اتهام بازداشت می‌شود

به گزارش ۸دی، اکنون که سال ۱۳۹۷ با همه فراز و نشیب هایش و با تمام تلخ‌ها و شیرینی هایش به اتمام رسیده، فرصت مناسبی است تا یک بار دیگر نگاهی اجمالی به مهم‌ترین حوادث این سال داشته باشیم. بدین منظور همکاران ما در خبرگزاری دانشجو با انتخاب تعدادی از این حوادث و نگارش گزارشی پیرامون سعی داشتند تا یک بازخوانی جذاب و البته عبرت آموز از این وقایع به مخاطب ارائه دهند. پس تا پایان تعطیلات با ما در این سلسله گزارش‌ها همراه باشید تا تقویم تاریخ را با هم ورق بزنیم…

مرضیه هاشمى خبرنگار، مستندساز و گوینده اخبار آمریکایی-ایرانی و مجری پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
او در ۲۲ سالگی هنگامیکه دانشجوی خبرنگاری بود در آمریکا و پس از دوسال تحقیق مسلمان شد و با حجاب در دانشگاه حضور یافت. مرضیه هاشمی در سال ۱۳۶۷ و در اوج جنگ عراق علیه ایران همراه دو فرزندش به ایران سفر کرد
او در روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی» در واشنگتن دی‌سی منتقل شد.
قاضی در اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرد هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» نامیده می‌شود، بازداشت شده است.
«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی کلیدی برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهاد‌های امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند و یا با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند وی را بازداشت کنند. در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.
کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آن‌ها استفاده کرده است.

آزاد شدن مرضیه هاشمى از زندان
طبق اعلام شبکه خبری پرس تی‌وی، خانم مرضیه هاشمی پس از آزادی از زندان، هم‌اکنون در کنار خانواده‌اش در واشنگتن به سر می‌برد. او برای دیدن برادرش که به بیماری سرطان مبتلاست به آمریکا سفر کرده بود، که بدون هیچ اتهامی در فرودگاه بازداشت شد.
با این اوصاف، دولت امریکا تاکنون زیر بار فشار‌ها و خواسته‌ها نرفته است و از سوی دیگر با عدم تفهیم اتهام مشخص به خبرنگار پرس تی‌وی، مستمرا در حال نقض قوانین موضوعه خود در زمینه حقوق بازداشتی‌ها و زندانیان است.
این نشان می‌دهد که بازداشت او کاملا سیاسی، خصمانه و تلافی جویانه است و دولت ترامپ، با یک زن مسلمان و بی گناه به عنوان یک مجرم خطرناک برخورد می‌کند و به این ترتیب، بدیهی‌ترین اصول و قواعد حقوق اولیه افراد به ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را بی شرمانه زیر پا می‌گذارد و باید بدانیم که وقتى آمریکا به هم وطن خود رحم نمى کند، چطور ممکن است به ملت ایران رحم کند.

بزرگترین ناقصان حقوق بشر
مرضیه هاشمی در کشوری تحت بازداشت بدون تفهیم اتهام مشخص قرار می‌گیرد که به «سرزمین آزادی» مشهور است و به خود حق می‌دهد تا به دیگر کشور‌ها «آزادی» صادر کند، برای دیگران مانیفست‌های حقوق بشری تعریف نماید و با وقاحت، از قانون و عدالت و امنیت فردی سخن بگوید!
هاشمی هزینه انتخاب‌های آزاد خود را می‌پردازد. اینکه به عنوان یک تبعه امریکا اسلام آورده و به ایران مهاجرت کرده است و برای یک شبکه تلویزیونی بین المللی، کار می‌کند.
این در حالی است که حتی در عقب افتاده‌ترین کشور‌ها و جوامع و نظام‌ها و رژیم‌های حقوقی و قضایی هم این موارد، جرم نیست و کسی نمی‌تواند افراد را به دلیل انتخاب‌های آزاد، از حقوق انسانی شان محروم کند و با آن‌ها به مثابه مجرمان خطرناک برخورد نماید.
با این حال به گفته سازمان‌های حقوق بشری و شورای حقوق بشر سازمان ملل، امریکا از بزرگ‌ترین ناقصان حقوق بشر در سطح جهانی محسوب میشود.
امریکا با کارنامه‌ای تاریک در مسایل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به مردم کشورش و افکار عمومی جهان حقوق بشر را در سایر کشور‌ها زیر سوال میبرد.
همچنین وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود به جای اشاره به موارد اشکار نقص گسترده حقوق انسانی شهروندان امریکایی به ویژه رنگین پوستان، به اتهام زنی درباره وضعیت حقوق بشر در کشور‌هایی که با واشنگتن تضاد منافع دارد اختصاص میابد.

بازداشت غیرقانونى و تبدیل آن به تجارت
کارشناسان حقوقی می‌گویند بازداشت این مجری پرس‌تی‌وی طبق تفاسیر جنجالی و احیاناً «غیرقانونی» مطرح‌شده از اختیارات اعطاشده به نهاد‌های امنیتی صورت گرفته است. یک رسانه آمریکایی به‌نقل از یک مقام این کشور گفته که دستگیری وی به‌عنوان برگ چانه‌زنی علیه ایران صورت گرفته است.
هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر کرده بود، روز یکشنبه در فرودگاه «سنت‌لوئیس لمبرت» بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند.
زندان در آمریکا تبدیل به نوعی تجارت شده است. زیرا بیشتر زندان‌ها خصوصی شده‌اند و هر چقدر بیشتر زندانی داشته باشند، درآمد بیشتری هم کسب می‌کنند. زندان‌ها هم برای پول درآوردن باید همیشه پر باشند و هم به این طریق می‌توانند سیاهان را کنترل کنند.
راستش را بخواهید از سیاه پوست‌ها می‌ترسند. چون، تاریخ آمریکا پر از آزار و اذیت و شکنجه و سواستفاده از سیاه‌پوست‌هاست. به همین دلیل همیشه ممکن است سیاهان به خاطر این ظلم‌های تاریخی اعتراض کنند. راحت‌ترین روش هم برای کنترل سیاهان، زندانی کردن یا کشتن آن هاست.

عدم نشان دادن واقعیت
به هر حال، رسانه‌ها در آمریکا همسو با دولت عمل می‌کنند. آن‌ها تنها تصویری که از اعتراض سیاهان نمایش می‌دهند، خشونت و وحشی گری است. مثلا تصویر آسیب زدن سیاه پوست‌ها به خودرو‌ها و ساختمان‌ها را پخش می‌کنند. این درحالی است که معترض‌ها در مقابل خود پلیس، گروه‌هایی را برای محافظت از اموال عمومی تشکیل داده‌اند. اما رسانه‌های آمریکایی این واقعیت را کاملا برعکس نشان می‌دهند. ضمن اینکه همه افرادی که فعالیت اجتماعی انجام می‌دهند می‌دانند که در همه جنبش‌ها، نفوذی وجود دارد.

کلام آخر
اما باید بدانیم که مرضیه هاشمى با تمام اتفاقات، کسی بود که با انقلاب اسلامی ایران حیات مجدد یافت و سرنوشت، دین، اسم، پوشش، مکان زندگی و کار او با الهام از انقلاب تغییر کرد و چهل سال نیز با همین انقلاب بزرگ شده لذا فرزند، نماد و نمونه صدور انقلاب اسلامی در عصر حاضر است و دعوای دولت آمریکا تنها با مرضیه هاشمی و شبکه پرس تی وی نیست بلکه دعوایی چهل ساله در عرصه‌های مختلف به دلیل اقتدار و اخلاص و پایداری ملت ایران و جبهه مقاومت در منطقه است که در تمامی مقاطع امریکا را با شکست مواجه کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه