رضا سراج: بیانیه گام دوم پیشگیری از یک انحراف در مسیر انقلاب است/ جریان انقلابی باید رویکرد اجتماعی داشته باشد

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی با بیان اینکه جریان انقلابی باید رویکرد اجتماعی داشته باشد، گفت: مردم اگر این امید و ادارک برای شان ایجاد بشود که بتوانند به نیروی انقلابی اعتماد و اتکا کنند ما از این موانع و از این دامی که دشمن برای مردم چیده عبور کنیم و در فضای انتخابات می‌توانیم آن دوربرگردان سیاسی را رقم بزنیم.

رضا سراج: بیانیه گام دوم پیشگیری از یک انحراف در مسیر انقلاب است/ جریان انقلابی باید رویکرد اجتماعی داشته باشد

به گزارش خبرنگار ۸دی، رضا سراج  کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی در همایش “فتنه ۹۸، توهم یا واقعیت؟!” در کانون بسیج جوانان رشت، اظهار کرد: خدا را شاکرم بار دیگر در جمع دوستان قدیمی‌ام در گیلان حضور دارم.

وی با اشاره به دوران مدیریت سرهنگ عباس بایرامی در بسیج دانشجویی گیلان، اظهار کرد: دوران حضور آقای بایرامی، بسیج دانشجویی استان به یکی از پیشروترین تشکل‌های دانشجویی در کل کشور تبدیل شد.

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی در ادامه در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: این بیانیه نیازمند چند اقدام است. اقدام اول تحلیل متنی بیانیه است که جوانان مخاطب این بیانیه باید کارگروهی تشکیل بدهند و در خصوص تحلیل متنی این بیانیه کار کنند.

سراج افزود: اقدام دوم که باید انجام شود تحلیل فرا متنی است و اقدام سومی که جوانان باید انجام دهند این است که این بیانیه نیازمند یک برنامه برای ایجاد شدن است.

وی گفت: باید جوانان ما پیوست‌های لازم در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، بین‌الملل، منطقه و… تهیه کنند و برای تحقق گام دوم انقلاب این پیوست را ارائه دهند و مطالبه کنند و در این رابطه به نظر من بسیج دانشجویی و بسیج اساتید بیش از سایر اقشار بسیج باید تلاش کنند.

سراج  در تحلیل فرا متنی بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: این بیانیه در بخش نخست ارائه یک کارنامه درخشان از عملکرد نسل اول و دوم انقلاب را در چهل‌سالگی آن ارائه می‌دهد و کارنامه‌ای از دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب به تصویر کشیده شده است که در این تصویر تثبیت انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی و عملکرد افتخارآفرین و تجربه تاریخی سیاسی نسل اول و دوم انقلاب بیان‌شده است.

وی در بخش دیگری از این بیانیه که در تحلیل فرا متنی باید به آن اشاره کرد مخاطب این بیانیه است، افزود: مخاطب این بیانیه نسل سوم و چهارم است که باید گام دوم را او بردارد.

سراج با بیان اینکه رهبر انقلاب چند نکته را می‌خواهد به نسل سوم و چهارم اعلام کند و می‌گوید شما لازم نیست برای این آینده درخشان کاری را از صفر شروع کنید یک مسیر پر از تجربه و افتخار تا الآن طی شده است و شما باید از این به بعد این راه را به عهده بگیرید.

** بیانیه گام دوم انقلاب پیشگیری از یک انحراف در طی کردن مسیر انقلاب است

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی بیان کرد: این نکته از این‌ جهت حائز اهمیت است که این نسل اگر بخواهد خود را بی‌نیاز از تجربه چهل‌ساله کند قطعاً آغاز یک انحراف خواهد بود به تعبیر من بیانیه گام دوم انقلاب پیشگیری از یک انحراف در طی کردن مسیر انقلاب است.

وی با بیان اینکه نسل سوم و چهارم باید خودش را در امتداد نسل اول و دوم ببیند، بیان کرد: انقلاب یک تجربه گران‌قدر تاریخی دارد نسل پرافتخار اول و دوم هستند که این انقلاب را تا اینجا آورده‌اند و نسل سوم و چهارم باید مراقب باشند زیرا ممکن است دیگران بخواهند این گذشته را تخطئه کنند، این گذشته را سیاه جلوه بدهند حتی مواخذه و محاکمه کنند که این‌ها می‌تواند سرآغاز انحراف باشد.

سراج افزود: نسل سوم و چهارم بیش از هر چیزی باید امید به آینده داشته باشد. انسانی که امید داشته باشد نشاط خواهد داشت و انرژی‌اش بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم همگان را دعوت می‌کند به مقاومت؛ نظریه مقاومت در حوزه‌های مختلف در منظومه فکری رهبر انقلاب کاملاً شکل‌گرفته است و در این رابطه به‌احتمال‌زیاد استراتژی ۱۰ ساله تعیین می‌شود.

 

 

** تحلیلی از رخدادهای سیاسی ـ اجتماعی سال ۹۸

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی در بخش دوم سخنانش به موضوع رخدادهای سیاسی ـ اجتماعی سال ۹۸ اشاره کرد و با طرح این سوال که آیا ما در سال ۹۸ تحرکات خاصی را خواهیم داشت؟ یا شرایط روند عادی دارد؟!، گفت: دشمن برنامه جامع راهبردی برای نرمال شدن ایران داشت که در این برنامه ۳ قسمت را تعریف کرد.

وی بی‌ثبات‌سازی کشورهای همسایه و تجزیه کشورهای مقاومت، ایجاد ناتوی عربی با محوریت رژیم صهیونیستی و عربستان، امید به ایجاد جریان غرب‌گرا در کشور و ایجاد تغییر با برجام های هفتگانه از ویژگی های این برنامه دانست و گفت: اما این اتفاق نیفتاد این نقشه بزرگ به‌هم‌ریخته است و آمریکایی‌ها در قسمت اول و دوم شکست خوردند و در قسمت سوم در حال شکست خوردن هستند.

سراج افزود: ارزیابی غربی‌ها این است که در انتخابات ۹۸ مردم ایران از این فرصت استفاده می کنند و از یک دوربرگردان سیاسی ـ اجتماعی استفاده می‌کنند و از جریان غرب‌گرا اعراض خواهند کرد که این به معنای شکست کامل آمریکایی‌ها خواهد بود لذا آمریکایی‌ها فرصت زیادی برای جلوگیری از این شکست در بخش سوم برنامه‌شان ایجاد می کنند.

وی افزود: نظام سلطه با فعال شدن گسل‌های سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی می‌خواهند این شکست را به تأخیر بیندازند که این گسل امنیتی را از الآن شروع کرده‌اند تا بار دیگر جریان غرب‌گرا را به بازیگری در مسیر مذاکره مجدد تبدیل کنند و از طریق فشار اجتماعی محاسبات نظام را تغییر بدهند و نظام اجازه مذاکره مجدد را بدهد و در مذاکره مجدد به قول ترامپ ایران باید تسلیم شود.

** گسل سیاسی چگونه فعال می‌شود و تمهیدات آمریکا در این رابطه چیست؟!

 

سراج در پاسخ به این سوال که گسل سیاسی چگونه فعال می‌شود و تمهیدات آمریکا در این رابطه چیست؟!، گفت: غرب‌گرایان در ایران می‌دانند که مسئول وضع موجود هستند ایده تبادل با آمریکا شکست‌خورده و  آن‌هایی که به آمریکا اعتماد کردند سیلی اعتماد به آمریکا را خوردند و خوب می‌دانند اگر دست روی دست بگذارند مردم با اعراض از مسئولین وضع موجود یعنی جریان غرب‌گرا با یک دوربرگردان سیاسی رویکرد دیگری خواهند داشت لذا این‌ها باید به سمت جلو فرار کنندو قبل از زمان پاسخگویی باید طلبکارانه شرایط را به سمت مقصر تراشی و شرطی‌سازی مجدد جامعه سوق دهند.

وی افزود: آن ها ابتدا علائم ناکامی را به‌صورت غیرحقیقی به مردم معرفی کنند مثلاً می‌گویند در روزهای مذاکره ـ از پشت به ما خنجر زدند ـ  پس مقصرتراشی گام اول است، بعد از آن شرطی‌سازی مجدد جامعه می‌آید مثلاً اگر FATF را نپذیریم دلار افزایش می‌یابد یا نمی توانیم نفت بفروشیم. این گسل سیاسی است که پیشران این گسل، اصلاح‌طلبان هستند که مسئولان را تحریک می‌کنند که بروند از رهبری مقابله کنند برای مذاکره مجدد، شاید نامه‌ای که از وزرا به رهبری نوشتند برای همین بود که دولت را در این چاله بیندازند.

سراج ادامه داد: بدون تردید این گسل سیاسی فعال می‌شود چون غرب‌گرایان چاره‌ای جز این ندارند یا باید بپذیرند که ایده مرکزی‌شان شکست‌خورده و مسئولیت این شکست را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند و این یعنی وداع با صحنه سیاسی برای مدت طولانی، که برایشان خوشایند نیست لذا به سمت ایجاد گسل سیاسی می‌روند.

 

** ایجاد گسل اجتماعی با ناکارآمدی و کارشکنی

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی تصریح کرد: فعال شدن این گسل ممکن است یک مقدار دوگانگی برای مذاکره مجدد ایجاد کند عناصر اصلاح‌طلب بازیگران اصلی آن هستند و رسانه‌ها به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی ابزار آن. اما گسل اجتماعی چگونه ایجاد می‌شود؟! با ناکارآمدی و بعضاً کارشکنی؛ در حوزه اقتصادی شرایط را طوری فراهم می‌کنند که اعتراضات اجتماعی شکل بگیرد و اعتراضات اجتماعی مردم را به‌صورت معترض نسبت به وضع موجود به صحنه بکشانند.

وی افزود: روند کار نشان می‌دهد که این گسل هم فعال می‌شود و گسل سیاسی سعی می‌کند سوار بر گسل اجتماعی شود برای مذاکره مجدد و توافق نهایی با آمریکا؛ آمریکایی‌ها هم در این زمینه با خروج از برجام شرایط را فراهم کردند تا ما را بیندازند در دست‌انداز مذاکره با اروپا و اروپایی‌ها هم شرایط را برای مذاکره مجدد و توافق نهایی با آمریکا ایجاد کنند.

 

 

** قاچاق گوشت یک پدیده ساختگی است

سراج در نگاه به شرایط اقتصادی، گفت: اکنون می بینید که می‌گویند گرانی گوشت به عامل قاچاق برمی‌گردد اما برخی‌ها معتقدند قاچاق گوشت یک پدیده ساختگی است و واقعیت ندارد و نمی‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت گوشت بگذارد یا مثلاً در حوزه آرد، در توزیع آرد دست‌کاری انجام شد آن‌هم در آغاز دهه فجر در برخی از استان‌ها که زود برای پیشگیری اقدام شد.

وی افزود: اما در حوزه گسل امنیتی بخشی‌اش برمی‌گردد به اینکه سلطنت‌طلب‌ها و منافقین بتوانند سوار بر اعتراضات اجتماعی شوند.

 

** پرهیز از دوقطبی شدن فضای سیاسی و بازخوانی تجربه تاریخی برجام

سراج با بیان اینکه این تصویری است که از سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود، با طرح این سوال که در این زمینه اما باید چه بکنیم؟!، بیان کرد: در حوزه سیاسی باید به جد پرهیز کنیم از دوقطبی شدن فضای سیاسی و درعین‌حال تلاش کنیم برای بازخوانی تجربه تاریخی برجام.

 

وی تصریح کرد: مکرر باید در جامعه تجربه تاریخی برجام را بازخوانی کنیم با ادبیاتی کاملاً متین و اقناعی؛ جامعه باید این تجربه تاریخی را درک و فهم کند و تبدیل به یک ادراک بشود؛ باید بگوییم برجام برای چه بود چه مزیت‌هایی دادیم و چیزهایی که به دست آوردیم را باید نقد کنیم.

 

سراج گفت: باید از تجربه قبلی‌مان بگوییم تجربه های دهه ۶۰ دهه ۸۰، تجربه‌های متعددی که غرب‌گرایان در اعتماد به آمریکا داشتند را بیان کنیم، تجربه دیگر ملت‌ها را هم بیان کنیم سودان، لیبی، روسیه و این کاری است که رهبر انقلاب شروع کردند.

 

وی با بیان اینکه موفقیت جریان انقلابی بستگی دارد به  اینکه چقدر بتوانیم در مواجهه با افکار عمومی این فرایند را کامل کنیم و ادراک سازی کنیم، گفت: یک تذکر هم بدهم کاملاً باید با مردم بامتانت حرف بزنیم و قدرت اقناعی داشته باشیم، از ادبیات پرخاشگرایانه پرهیز کنیم چون طرف مقابل را در موضع مظلومیت می‌اندازد.

 

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی ادامه داد: در حوزه اجتماعی، همبستگی اجتماعی را فعال کنیم با استفاده از عواطف مردم، و عِرقی که مردم به مردم‌دارند در یک کار بزرگ ملی، مردمِ برخوردار را سازمان‌دهی کنیم به کمک مردمی که از نظر معیشتی مشکل‌دارند برسند؛ نیروهای انقلابی اینجا باید رویکردشان یک مقدار اجتماعی بشود.

 

 

وی تصریح کرد: از مدت‌ها قبل بر این موضوع تأکید می‌کنیم که جریان انقلابی باید اجتماعی بشود؛ اجتماعی؛ به این معنا که بتوانیم با طبقات و آحاد مختلف مردم ارتباط بگیریم و آن‌ها را بیاوریم پای‌کار مردم محروم و مستضعف با استفاده از گروه‌های جهادی و خیریه‌ها سازمان‌دهی کنیم و تبدیل کتیم به یک جریان ملی در کشور، این کار امیدآفرینی دارد همبستگی ملی ایجاد می‌کند و می‌تواند گام مهمی در مقابله با آن گسل اجتماعی باشد.

وی افزود: کار دیگر این است که جدول دشمن را پر نکنیم، در مسیر سیاه نمایی قرار نگیریم، قلم و بیان مان منجر به ناامید سازی نشود؛ مردم اگر ناامید شوند اگر سیاه نمایی بر ذهنشان حاکم شود گسل اجتماعی زودتر فعال خواهد شد.

 

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی  با بیان اینکه آمریکایی‌ها انتظار دارند که این گسل در اواخر فرودین و اردیبهشت حتماً فعال شود و مثل پروژه تابستان داغ و زمستان داغ خواب‌های آشفته‌ای را دارند تعبیر می‌کنند، افزود: اقدام اجتماعی شدن جریان انقلابی خیلی مهم است. مردم باید متوجه شوند که جریانی وجود دارد که بی‌منت خدمت می‌کند و می‌شود برای تغییر وضع موجود به آن تکیه کرد. اگر این ادراک برای مردم ساخته بشود؛ مردم از این شرایط سخت به امید تغییر وضع موجود عبور می‌کنند.

 

وی بیان کرد: در این صورت انتخابات ۹۸ می‌شود تبدیل به گام اول برای تغییر وضع موجود و نیروی اجتماعی آن‌هم می‌شود جریان انقلابی؛ مردم اگر این امید و ادارک برای شان ایجاد بشود که بتوانند به نیروی انقلابی اعتماد و اتکا کنند ما از این موانع و از این دامی که دشمن برای مردم چیده عبور کنیم و در فضای انتخابات می‌توانیم آن دوربرگردان سیاسی را رقم بزنیم.

 

سراج ادامه داد: اگر در انتخابات نتیجه لازم به وجود بیاید آن‌وقت گام‌های محکم‌تری در مقابل اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برداشته می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی با تأکید بر اینکه به جوانان و دغدغه مندان می‌گویم که داشتن دغدغه نباید ما را در یک بازی از پیش تعیین‌شده بیندازد به این معنی که به‌جای اینکه برویم در جامعه ادارک سازی کنیم در خودمان دچار فرسایش بشویم.

 

سراج تأکید کرد: فرسایش خودی ها و جند دسته شدن نیروهای انقلابی خطرناک است این حرکت‌های احساسی تصویر ما را در ذهن مردم مخدوش می‌کند که باید از آن به‌شدت پرهیز شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه