مدیرکل شیلات گیلان:

صید ماهی در گیلان ۷۵ درصد افزایش یافت

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به صید ۵۸۰ کیلویی صیادان گیلانی گفت: سال گذشته تا مدت مشابه، میزان صیادی ۳۳۵ کیلو بود که امسال ۷۵ درصد صید بیشتر شده و دلیل آن‌هم شرایط آب و هوایی مناسب امسال است.

صید ماهی در گیلان ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش ۸دی، اسحاق شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال فصل صیادی پنج روز زودتر آغاز شد اظهار کرد: آغاز زودتر فصل صیادی کمک خوبی به صیادان کرده زیرا تاکنون صیدهای آنان افزایش پیداکرده است.

وی با اشاره به صید ۵۸۰ کیلویی صیادان گیلانی افزود: سال گذشته تا مدت مشابه، میزان صیادی ۳۳۵ کیلو بود که امسال ۷۵ درصد صید بیشتر شده و دلیل آن‌هم شرایط آب و هوایی مناسب امسال است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تکثیر طبیعی در گیلان صفر است گفت: علی‌رغم عدم وجود تکثیر طبیعی در گیلان، تکثیر مصنوعی در گیلان رواج دارد و تکثیر برای ماهیان استخوانی و خاویاری انجام می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای ماهیگیری و صیادی نبوده بیان کرد: امسال ۱۱۵ میلیون انواع ماهیان خاویاری و استخوانی تکثیر و راهی دریا می‌شود اما سال گذشته سال خوبی برای تکثیر و صیادی نبود.

وی با اشاره به موضوع بیمه صیادان افزود: بیمه در جامعه صیادی یک معضل بوده و صیادان ما همیشه با آن مشکل‌دارند زیرا تنها ۵۰ درصد صیادان ما توانستند خود را بیمه کنند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه سه هزار صیاد از مزایای تخفیف بیمه بهره‌مند شده‌اند گفت: ۱۷ درصد از صیادان بیمه را خود صیادان و ۱۰ درصد دیگر را نیز دولت پرداخت می‌کند.

شعبانی با بیان اینکه با پیگیری مسئولان ۱۰ درصد بیمه صیادان کاهش پیداکرده تصریح کرد: تاکنون ۲۴ پره تعدیل‌شده‌اند و حدود دو هزار و ۳۲ نفر صیاد نیز از این مصوبه استفاده کرده‌اند و از جامعه صیادی خارج شدند اما مابقی پره‌ها فعال هستند و ساماندهی آن‌ها در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به سازمان‌دهی صیادان بیان کرد: سازمان‌دهی صیادان به معنی توانمندسازی صیادان برای انجام فعالیت‌های بیشتر در کار صید و صیادی است و این موضوع اکنون در برنامه شیلات استان قرار دارد.

مدیرکل شیلات گیلان آبزی‌پروری را از وظایف مهم شیلات عنوان کرد و گفت: صیادی از فعالیت‌های اجباری شیلات است و در بخش آبزی‌پروری تمامی استعدادها و شرایط این کار در گیلان وجود دارد.

شعبانی با اشاره به اینکه امکانات و استعدادهای زیادی برای فعالیت شیلات وجود دارد افزود: وجود ۱۸ هزار هکتار تالاب، دریا، هشت هزار هکتار آب‌بندان و سد سپیدرود بیانگر استعدادهای گیلان درزمینهٔ شیلات است.

وی برآورد تولید آبزی‌پروری شیلات در سال را ۱۵۰ هزار تن تخمین زد و بیان کرد: محیط‌زیست اجازه فعالیت آبزی‌پروری را در تالاب به دلیل آلودگی به ما نمی‌دهد و در آب‌بندان‌ها متولی خاصی وجود ندارد و این‌ها مانع توسعه فعالیت شیلات گیلان شده است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه