واکنش کاربران گیلانی به تهدیدات پوچ ترامپ؛

تکرار داستان «چماق و هویج» در سیاست خارجی آمریکا علیه ایران/ رئیس جمهور مواضع عزتمندانه را تکرار کند

کسانی که اندک آشنایی با سیاست بین الملل داشته باشند متوجه خواهند شد چماقی که آمریکا آن را بر سر ایران بلند کرده و قصد زدن دارد هویجی بیش نیست که با اقدامات رسانه ای و هیجانی سعی دارد آن را چوب سنگین علیه منافع ایران معرفی کند.

تکرار داستان «چماق و هویج» در سیاست خارجی آمریکا علیه ایران/ رئیس جمهور مواضع عزتمندانه را تکرار کند

به گزارش خبرنگار ۸دی، داستان «چماق و هویج» در سیاست خارجی آمریکا علیه ایران همیشه در حال تکرار است، این بار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خود به میدان آمده و اظهارات همیشگی جان بولتون را تکرار می کند، آمریکا از یک طرف در حال جنگ اقتصادی شدید علیه ایران بوده و تهدید کرده نمی گذارد ایران حتی یک قطره نفت بفروشد از طرف دیگر هم ایران را به جنگ نظامی تهدید می کند تا بتواند از این شرایط سواستفاده مورد نظر خود را انجام دهد.

کسانی که اندک آشنایی با سیاست بین الملل داشته باشند متوجه خواهند شد چماقی که آمریکا آن را بر سر ایران بلند کرده و قصد زدن دارد هویجی بیش نیست که با اقدامات رسانه ای و هیجانی سعی دارد آن را چوب سنگین علیه منافع ایران معرفی کند، در آخرین نمونه از چماق های هویجی ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان روحانی در روز یک شنبه در توئیتر خود نوشت؛ « دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است. ما دیگر کشوری نیستیم که صحبت‌های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. محتاط باش».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعت ها بعد از توئیت تهدید آمیز علیه ایران گفت که نگران تشدید تنش ها میان واشنگتن و تهران نیست. وی به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید در پاسخ سوالی درباره اینکه آیا به خاطر تحریک کردن ایران نگران نیست، گفت: «نه اصلا» ( نگران نیستم ). ولی در حقیقت او از ایران به شدت هراس دارد، و تهدیدهای او از سر ترس از قدرت روز افزون ایران در ژئوپلوتیک و دست گرفتن منطقه بوده و می خواهد با این اقدامات جلوی قدرت ایران را بگیرد.

رئیس جمهور ایران در اظهاراتی عزتمندانه روز یکشنبه در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفته بود: «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است».

واشنگتن پست درباره لفاظی‌های اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران نوشته تئوری موسوم به «مرد دیوانه» که او احتمالاً در حال اجرای آن است روی ایران جواب نمی‌دهد.

اقدامات غیرقابل پیش‌بینی و جنجالی ترامپ، برخی را بر آن داشته که او در حال پیش بردن تئوری «مرد دیوانه» ( madman theory ) است.

«مرد دیوانه»، یک نظریه و تئوری در نظریه سیاسی است که بیشتر به سیاست خارجی ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اشاره دارد.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها، نیکسون و دولت او سعی می‌کردند که این تصویری را از او در ذهن کشور‌های عضو بلوک سابق کمونیستی ایجاد کنند: یک مرد بی‌منطق و بی‌ثبات.

طبق این تئوری، رهبران دیگر کشور‌ها از ترس اقدامات غیرقابل پیش‌بینی آمریکا، از انجام اقدامات تحریک آمیز و مخالف منافع واشنگتن پرهیز می‌کردند.

روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی روز دوشنبه نوشت: «زمانی به نظر می‌رسید که ترامپ می‌تواند تئوری مرد دیوانه ریچارد نیکسون را موفق‌تر از او در روابط بین‌الملل اجرا کرده و با هراساندن سایر کشور‌ها باعث شود که آن‌ها نرمش نشان دهند.»

واشنگتن‌پست نوشته است: «اما رویکرد ترامپ با کره شمالی شکست خورد و هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوان تصور کرد که درباره ایران کارساز شود».

این روزنامه با توجه به مواضع آتشین اولیه ترامپ علیه رهبر کره شمالی و بعداً توصیف او به عنوان فردی «باهوش» یا «محترم» و برخی صفات مثبت دیگر نوشته در صورتی که بتوان گذشته را ملاک پیش‌بینی آینده در نظر گرفت او اقدام مشابهی را هم درباره رئیس‌جمهور ایران انجام خواهد داد.

واشنگتن‌پست نوشت: « اگر گذشته را بتوان ملاک گرفت، شاید ترامپ سال آینده افتخار جلوگیری از جنگ با ایران را به خودش نسبت بدهد و رئیس‌جمهور روحانی را با الفاظی مانند مستعد، شوخ‌طبغ، باهوش و مسئولی باهوش که مردمش را دوست دارد».

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در نشست خبری درباره رویداد‌های مهم بین‌المللی و توئیت‌های تهدید آمیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران به اظهار نظر پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تهدید‌های ترامپ علیه ایران گفت: «چین همیشه بر این باور است که همه کشور‌ها باید روابط بین خود را بر اساس پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز و دیگر اصول بنیادین روابط بین‌الملل حل و فصل کرده و اختلاف‌ها را از طریق گفتگو و مشاوره بر طرف کنند».

دیپلمات چینی در این نشست خبری گفت: « به آمریکا توصیه می‌کنیم که آرامش خود را حفظ کند و رویه‌ای منطقی اتخاذ کند.» چین پیشتر نیز درباره برجام و خروج یکجانبه دولت آمریکا از این توافق بین‌المللی اعلام کرده بود تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیرد.

از سویی دیگر رئیس جمهور محترم بهترین مواضع را در این زمان از خود نشان داده و در این زمان بهترین راه برای غلبه بر تزویر آمریکایی همین مواضع بوده و باید ادامه دار باشد.

در این بین کاربران گیلانی توییتر و اینستاگرام نیز به اظهارات غیرمنطقی ترامپ واکنشی قابل تأمل و بعضا طنزآمیزی داشته اند که در ادامه بخشی از آن ها را مشاهده می کنید:

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد حسن یحیی پور
آقای ترامپ هر کاری که دلش میخواهد میتواند شروع کند اولا ما ترسی نخواهیم داشت دوما پایانش دست ماست
در حاشیه