معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

پیشنهاد افزایش ۱۵ تا ۱۸درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۷

جلسات بررسی و چانه‌زنی برای تعیین دستمزد سال ۹۷ از اواخر مهرماه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال بنابر اعلام معاون وزیر کار حقوق کارگران حداقل بگیر و سایر سطوح نسبت به دستمزد سال گذشته افزایش بیشتری داشته باشد.

پیشنهاد افزایش ۱۵ تا ۱۸درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۷

به گزارش هشت دی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر که تصمیم مجلس برای افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی حقوق زیر
۲ میلیون کارمندان دولت روی دستمزد کارگری هم اثرگذار خواهد بود، گفت: سال آینده بیشتر روی مزد مبنای کارگری متمرکز خواهیم بود و افزایش بن خواربار منتفی است.
احمد مشیریان در حاشیه نشست تخصصی گفت‌ و گوی اجتماعی سه‌جانبه با حضور در جمع خبرنگاران از تأثیر مصوبه مجلس درباره افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی حقوق کارمندان با حقوق کمتر از ۲ میلیون روی تصمیمات شورای عالی کار خبر داد و گفت: وقتی‌ که مجلس برای کارمندانی که زیر ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی تصویب می‌کند قطعاً این موضوع روی تصمیمات شورای عالی کار برای افزایش مزد کارگری اثرگذار خواهد بود. وی افزود: افزایش بن خواربار کارگری در سال ۹۷ منتفی است و بیشتر روی حداقل حقوق و مزد مبنا متمرکز خواهیم شد.
وی همچنین درباره روند افزایش دستمزد در ۴ سال گذشته گفت: با وجود اینکه تورم ۴ سال گذشته ۴۵ درصد بود، اما افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم یعنی ۷۵ درصد افزایش یافت. مشیریان درباره نشست‌های شورای عالی کار گفت: پیش از شروع نشست‌های شورای عالی کار ، کارگروه‌هایی برای بررسی هزینه‌های تأمین سبد معیشت کارگری با حضور کارفرمایان و کارگران برگزار شد و نتایج آن در شورای عالی کار بررسی خواهد شد. به‌ گزارش فارس، مشیریان در حالی از منتفی شدن افزایش بن خواربار کارگری در سال ۹۷ پیش از تصمیم‌گیری در شورای عالی کار خبر داده است که تمام بندهای مزدی در سال ۹۷ باید به تصویب نمایندگان کارگران با کارفرمایان برسد.
مزد عادلانه محور  گفت‌وگوی اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیشنهادات ۱۰ گانه برای ایجاد نهادسازی‌های اجتماعی گفت: مزد عادلانه از دیگر پیشنهادات من برای گفت‌و‌گوی اجتماعی است.
علی ربیعی در نشست تخصصی گفت‌و‌گوی اجتماعی سه جانبه با بیان اینکه ما نیاز داریم در بسیاری از مسائل در گفت‌و‌گوهای اجتماعی نظراتمان به یکدیگر نزدیک شود، گفت: منظور مواضع مشترک نیست بلکه منافع مشترک است یعنی نقطه‌ای که همه از آن نفع ببرند. وی با اشاره بر لزوم گفت‌و‌گوهای اجتماعی بر ضرورت نهاد‌سازی برای این گفت‌و‌گوها تأکید کرد و افزود: باید در دل تشکل‌ها و اتحادیه‌ها مذاکرات افقی و عمودی شکل بگیرد و نتیجه این مذاکرات راهکارهایی برای خروج از مشکلات باشد. در ایران سنت دیرین قانون کار و تشکل‌های کارگری وجود دارد اما هنوز نهاد‌سازی مناسب برای گفت‌و‌گوی اجتماعی شکل نگرفته است و در این زمینه باید تالارهای گفت‌و‌گو درست کنیم و در کنار اتحادیه‌ها و تشکل‌ها جایگاهی برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر ایجاد کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در جامعه باید بیشتر از تعداد خروجی‌ها از محیط کار، ورودی به بازار کار داشته باشیم، تصریح کرد: اتحادیه‌ها، صنوف و تشکل‌ها باید شرایط جذب نیروی کار را بیشتر فراهم کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه یکی از این نهادها شورای عالی کار است که این شورا باید مؤثرتر عمل کند، افزود: شورای عالی اشتغال و شورای عالی حفاظت فنی نیز از شوراهای عالی‌ دارای ظرفیت نهاد‌سازی برای گفت‌و‌گوی اجتماعی هستند ضمن اینکه هیأت امنای تأمین اجتماعی نیز در این زمینه دارای ظرفیت است.
ربیعی یادآور شد: امیدوارم در سال ۹۷ در خصوص گفت‌و‌گوی اجتماعی، آنچنان نهاد‌سازی کنیم که دستخوش تغییر نشود و من این کار را وظیفه اخلاقی خود می‌دانم؛ امیدوارم گفت‌و‌گوهای اجتماعی ذیل این چهار نهادی که گفتم به‌عنوان یادگاری از ما باقی بماند. در این جلسه علی ربیعی پیشنهادات ۱۰ گانه خود را برای نهادینه شدن گفت‌و‌گوهای اجتماعی ارائه کرد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه