رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک ایران :

سالانه ۲۵ میلیون لیتر سموم شیمیایی وارد کشور می‌شود

رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک ایران گفت: طبق آمار رسمی در کشور ایران سالانه ۲۵ میلیون لیتر سموم شیمیایی وارد که علاوه بر خروج ارز سبب سمی شدن خاک و محصولات کشاورزی و باقی ماندن سموم در خاک و آب و غذا می‌شود که تهدیدهای بسیار جدی برای سلامت بشر دارد.

سالانه ۲۵ میلیون لیتر سموم شیمیایی وارد کشور می‌شود

به گزارش هشت دی، امروزه با توجه به افزایش جمعیت تأمین نیازهای اولیه بشر جزء اولویت‌های کره خاکی است.

تامین غذا از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده و هست در این میان برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی در دهه‌های اخیر کاربرد سموم و کودهای شیمیایی بیشتر و بیشتر تا جایی که این خودخواهی بشر سبب نابودی بسیاری از حشرات مفید در مزارع و باغات شد که درواقع دشمنان طبیعی برای آفات نباتی بودند.

نابودی حشرات مفید و عدم فعالیت آن‌ها سبب طغیان آفات نباتی شد که امروز متأسفانه در حوزه کشاورزی هرروز سموم جدید و قوی‌تری نیز وارد بازار شده و تهدید جدی برای سلامت انسان و جامعه هست.

در همین راستا با مهندس احمد همت‌آبادی که با اکثریت مطلق آراء برای دومین بار به مدت سه سال به سمت رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک ایران در امده است گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مبارزه بیولوژیک در سطح  هزار هکتار از اراضی و باغات کشور

 ابتدا در مورد تاریخچه مبارزه بیولوژیک در ایران توضیحی بفرمایید؟

از ۲۵ سال پیش این بحث در کشور به وجود آمد و در سطح چند هکتار به‌صورت عملیاتی آغاز شد که بعد از گذشت این سال‌ها حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی و باغات سطح کشور تحت مبارزه بیولوژیک هست.

 در مورد انجمن ملی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک ایران توضیحی بفرمایید؟

از سال ۹۱ این انجمن طبق ماده ۱۰ احزاب سیاسی وزارت کشور تأسیس شد و یک دوره ۳ ساله بنده به‌عنوان رئیس این انجمن انجام‌وظیفه کردم، در دو ماه پیش مجمع عمومی در گیلان برگزار شد و هفت نفر به‌عنوان هیأت‌مدیره از استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، کرمانشاه، خراسان و همدان انتخاب شدند و بنده به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره، علی بهارلو از مازندران نائب رئیس هیأت‌مدیره، افشین اسماعیل‌پور از گیلان به‌عنوان خزانه دارد و بقیه عضو هیأت‌مدیره انتخاب شدند.

ایران سالانه ۲۵ میلیون لیتر سموم شیمیایی وارد می‌کند

 آقای مهندس در مورد آمار سموم کشاورزی ایران توضیحی بفرمایید؟

طبق آمار رسمی در کشور ایران سالانه ۲۵ میلیون لیتر سموم شیمیایی وارد می‌شود که علاوه بر خروج ارز سبب سمی شدن خاک و محصولات کشاورزی می‌شود و باقیمانده سموم در خاک، آب و غذا تهدیدهای بسیار جدی برای سلامت بشر است. تنها راه برون‌رفت از این مشکل رجوع به رفتار طبیعت بوده و امروز کنترل بیولوژیک یعنی استفاده از عوامل مفید مثل زنبورها و کفشدوزک‌ها و‌ غیره با آفات که در کل جهان در دستور کار سیاستمداران بخش کشاورزی هست که می‌تواند سهم به‌سزایی در کاهش مصرف سموم داشته باشد.

وجود ۱۴۰ مرکز تولید عوامل کنترل بیولوژیک در کشور

 آماری از تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک ایران در دست رس هست؟

در کشور جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۴۰ مرکز تولید عوامل کنترل بیولوژیک هست که سالانه با تولید میلیون‌ها عدد حشره و عوامل بیولوژیک حدود ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع و باغات را تحت پوشش کنترل بیولوژیک قرار می‌دهند.

 درکل این طرح‌ها موردحمایت دولت‌ها هست آیا در ایران یارانه‌ای در این مورد پرداخت می‌شود؟

این طرح‌ها به خاطر تأثیر مستقیم بر سلامت محصولات کشاورزی و مردم و جامعه درکل جهان موردحمایت دولت‌ها هست بسیاری از کشورها مانند ترکیه به این موضوع یارانه پرداخت می‌کنند در ایران اعتبارات از محل یارانه حذف سموم که به‌صورت بسیار جزئی و ناپایدار هست که چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان درکل کشور هست.

در برنامه توسعه ششم آیا پیش‌بینی درباره حذف سموم از برنامه غذایی مردم شده است؟

در برنامه پنج ساله توسعه پیش‌بینی قانون این بوده است ۲۵ درصد کل اراضی زیر کشت محصولات باغی و زراعی تحت مبارزه غیر شیمیایی آورده شود که متأسفانه در برنامه پنجم کمتر از سه درصد رشد داشته‌ایم در برنامه ششم اشاره‌ای نشده است چه مقدار هکتار ولی تأکید شده است

 آمار عوامل بیولوژیک در ایران و جهان چگونه است؟

در کل جهان ۲۰۰ عامل میکرو و ماکرو در حال تولید است و این آمار در ایران به کمتر از ۱۰ عامل می‌رسد.

 آیا امکان صادرات این عوامل وجود دارد؟

برای تولید عوامل بیولوژیک بازار بین‌المللی خیلی خوبی وجود دارد ولی شرایط لازم برای صادرات این محصولات در کشور فراهم نیست چون موجود زنده است بحث گمرک و صادرات به‌خوبی حل‌نشده است و یکی از عواملی که نتوانستیم وارد بازی‌های بین‌المللی بشویم همین نکته هست.

کدام استان‌ها در کشور از عوامل بیولوژیک استفاده می‌کنند و سهم خراسان رضوی چقدر است؟

بیشترین تمرکز در استان‌های شمالی کشور هست، مازندران، گیلان و گلستان سهم خراسان رضوی حدود ۵ هزار هکتار اراضی و باغات هست که اغلب برای آفت‌های کرم سیب کرم، گلوگاه انار، کرم گوجه فرهنگی، پسیل پسته، شته‌ها و آفات گلخانه‌ای کرم ساقه خوار برنج، شپشکهای مرکبات مورداستفاده قرارگرفته است.

 کیفی‌سازی و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها

 برنامه شما برای آینده انجمن چیست؟

 کیفی‌سازی و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها از اهداف انجمن است با صندوق حمایت و توسعه کشاورزی جلساتی داشته‌ایم قرار شد به این واحدها تسهیلاتی پرداخت شود، از دیگر از برنامه‌های انجمن با توجه به ارتباطات که با مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی ایجادشده و استفاده از تجربیات کشورهای همچون ترکیه به دنبال افزایش تعداد گونه‌ها و سطوح توسعه بدهیم نظارت بر تولید و رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها درکل کشور از برنامه‌های این انجمن هست.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه