امینی خواه

حصر خطاکاران به قلم مرحوم هاشمی رفسنجانی

مسلمانان ، پس از جنگ تبوک به دستور پیامبر اعظم ، این سه نفر را تحریم ارتباطی کردند که مرحوم هاشمی رفسنجانی در تفسیر راهنما ، این حرکت را «محاصره متخلفان» می نامد.

? در آیه ۱۱۸ از سوره مبارکه توبه به ماجرای تخلف
«کعب» ، «مراره بن الرّبیع» و «هلال بن أمیّه» از دستور پیامبر ص برای حضور در جنگ تبوک اشاره شده است.
مسلمانان ، پس از جنگ تبوک به دستور پیامبر اعظم ، این سه نفر را تحریم ارتباطی کردند که مرحوم هاشمی رفسنجانی در تفسیر راهنما ، این حرکت را «محاصره متخلفان» می نامد.
بخش هایی از عبارات آن مرحوم عینا آورده می شود:

? تنگ شدن عرصه زندگى بر سه مسلمان متخلف از جنگ تبوک، در اثر رو به رو شدن با پیامدهاى عمل خطایى که کرده بودند.
حَتَّى إِذا ضاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَت‏

? تحریم ارتباط با متخلفان از جنگ تبوک و انزواى اجتماعى آنان از سوى مسلمانان‏
ضاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ‏
مطلب یاد شده با توجه به شأن نزول است. که تنگ شدن زندگى بر متخلفان از جنگ تبوک را، ناشى از قطع رابطه مسلمانان با ایشان معرفى کرده است.

? مبارزه منفى و تحریم روابط با خطاکاران، از روشهاى مؤثر و سازنده در برخورد با آنان‏
ضاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ … وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ‏
برداشت یاد شده با توجه به شأن نزول آیه شریفه است که مسلمانان، با متخلفان از جنگ تبوک، قطع رابطه کردند.

? تنگناهاى اجتماعى و روحى، از زمینه‏هاى التجاى انسان به درگاه الهى‏
ضاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ … وَ ضاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ‏
با توجه به شأن نزول که محاصره اجتماعى متخلفان را از سوى مسلمانان زمینه التجاى آنان به خداوند شمرده است، این برداشت استفاده مى‏شود.

?تفسیر راهنما، ج‏۷، ص: ۲۲۹ – ۲۳۰

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه