مالکان خودرو این خبر را حتما بخوانند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کاهش سن معاینه فنی به ۴ سال برای وسایل نقلیه شخصی موافقت کردند و جریمه ۳۰ میلیون ریالی برای مراکز معاینه فنی متخلف در نظر گرفتند.

مالکان خودرو این خبر را حتما بخوانند

به گزارش ۸دی، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۵ فروردین) این لایحه را با ۱۴۳ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضردر صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

قانون معاینه فنی تا پیش از این به مدت ۵ سال از آغاز تولید خودرو بود که با تصویب نمایندگان به ۴ سال کاهش یافت.

در ماده ۶ این لایحه ذکر شده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان الزامی است.

همچنین در تبصره ۱ این ماده دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال تعیین شد و دوره‌های انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینات بر اساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران می رسد تعیین می شود.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری نماید، ضمن متوقف نمودن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام نماید.

همچنین در تبصره ۴ این ماده مقرر شد، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین کند.

در تبصره ۶ نیز فروشندگان خودرو مکلف شدند در هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام نمایند.

خودروهای داخلی و خارجی باید ۲ سال گارانتی شوند
همچنین نمایندگان مجلس خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی را مکلف به گارانتی محصولات خود تا دو سال تمام کردند.
در ماده ۵ این لایحه آمده است: تمامی خودروسازهای داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی مکلفند خودروهای مشتریان خود را تا حداقل دو سال تمام یا ۴۰ هزار کیلومتر ضمانت (گارانتی) کامل کنند.

کلیه قطعات، لوازم و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، هشداردهنده و تعویضی متعلق به خودروها که وظیفه کنترل انتشار آلاینده‌های خودرو را برعهده دارند در طی این مدت مشمول ضمانت کامل می‌باشند و در صورت خرابی‌،‌ هزینه اصلاح‌، تعمیر‌، تنظیم و تعویض قطعه به صورت رایگان حسب مورد بر عهده خودروساز داخلی یا نمایندگی خودروساز خارجی است.

در تبصره این ماده آمده است: واردکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی مکلفند علاوه بر رعایت حداقل ضمانت مندرج در این ماده سایر خدمات و ضمانت‌های مازاد شرکت سازنده را نسبت به بهره‌برداران داخلی اعمال نمایند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه