روز شمار تاریخ گیلان / 8 آذر؛

تجاوز نیروهای ایرانی به خاک روسیه / ترور ۲ کارگر در صومعه سرا توسط منافقین

در چنین روزی، دو کارگر صومعه سرایی توسط عناصر آمریکا در سازمان منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

تجاوز نیروهای ایرانی به خاک روسیه / ترور ۲ کارگر در صومعه سرا توسط منافقین

به گزارش ۸دی، هشتم آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، کنسول روس از تجاوز نیروهای ایرانی به خاک این کشور و خلع سلاح آنها توسط نیروهای روس خبر داد. سرهنگ عزت الله خان، رئیس ارکان حرب تیپ شمال، به وزارت جنگ نوشت که در دیدار امروز خود با کنسول شوروی از او شنید که عده زیادی از قشون ایران به خاک شوروی تجاوز نموده، توسط روسها خلع سلاح شده و به ایران بازگردانده شده اند. کنسول گفت که ادامه این وضع صورت خوشی نخواهد داشت. البته تغییر رفتار شورویها در گیلان محدود به این موضوع نبود. «مقدار زیادی اشیاء ماهیگیری وارد (بندر) پهلوی نموده و حقوق بلدیه آن را نداده اند و راجع به پلی که برای هیدروپلان ساخته میشود پس از این که مبالغی خرج شده اینک ادعا می کنند که پل مزبور مانع عبور بارکاس ماهیگیری و نفط و صید ماهی است(۱).

هشتم آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، گاومیری در لاهیجان شیوع پیدا کرد. وزارت داخله به وزارت فواید عامه خبر داد که بیماری گاومیری در لاهیجان شایع شده، لازم است هر چه زودتر سِرُم ارسال شود تا شروع به تزریق دامها کنند(۲).

هشتم آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، هفت ارمنی کمونیست جاسوس از زندانی در رشت آزاد شدند. منابع انگلیسی گزارش دادند که هفت ارمنی کمونیست که پس از بلوای نان (اوایل مهر) بازداشت و به رشت تبعید شده بودند با اشاره رضا خان آزاد شدند و در حال بازگشت به تهران هستند. «این عده مأموران فعال بلشویک هستند و دست کم یکی از آنها در امور سری خبره است. این منبع در خبر دیگری آورده است که چهار ارمنی که اخیراً همراه سورن آراکلیان از قفقاز به تهران آمده اند به شدت مورد سوءظن ارامنه داشناک هستند. داشناکها معتقدند این عده برای مأموریت مهمی به ایران آمده اند(۳).

هشتم آذر ماه ۱۶۰ شمسی، اله بداشت گلپور از رزمندگان شهرستان رودبار گیلان به شهادت رسید.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، منوچهر برزو در صومعه سرا ترور شد و به شهادت رسید. وی ۷ دی ماه ۱۳۱۹ در شهرستان صومعه سرا متولد شده بود و در مغازه میوه و تره بار خود در صومعه سرا ترور شد.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، مسلم بشاش از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه عملیاتی جولانگیر به شهادت رسید. وی متولد ۲ تیر ماه ۱۳۴۰ دهستان ضیابر شهرستان صومعه سرا بود و از  پایگاه پنجم شکاری امیدیه به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای ضیابر تدفین شد.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، علی سبحانی در منطقه عملیاتی بستان به شهادت رسید. وی متولد ۵ آبان ماه ۱۳۳۶ در روستای قصابسرا  صومعه سرا بود و از لشکر ۱۶ زرهی قزوین به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید قصابسرای صومعه سرا تدفین شد.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک کارگر بنایی در صومعه سرا ترور شد. بهمن کاکاعلی ۲۸ خرداد ماه ۱۳۳۵ در شهرستان صومعه سرا متولد شد و ۸ آذر ماه ۱۳۶۰ در حالی که بنا و معمار بود در صومعه سرا توسط سازمان منافقین ترور شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در بقعه آقا مهدی آقای صومعه سرا تدفین شد.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، احمد وارد آبکنار از رزمندگان شهرستان انزلی در عملیات طریق القدس  در سوسنگرد به شهادت رسید. وی متولد ۱ فروردین ۱۳۴۰ انزلی بود و از نزاجا به سوسنگرد اعزام شده بود.

هشتم آذر ماه ۱۳۶۶ شمسی، ابوعلی سینا جلالیان از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۷ روستای میرمحله ماسال بود و در عملیات نصر ۸ در ماووت عراق با اصابت تیر و ترکش از ناحیه سر و گردن در سن ۱۹ سالگی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای ماسال تدفین شد.

 هشتم آذر ماه ۱۳۶۶ شمسی، خیرالله‌ صیادی‌ سیدآبادی‌ از رزمندگان شهرستان فومن به شهادت رسید. وی در‌ سال‌ ۱۳۴۳ در روستای‌ سیدآباد شهرستان فومن متولد شد و‌ در هشتم‌ آذر ۱۳۶۶ پس‌ از چندین‌ بار عزیمت‌ به‌ جبهه‌ و میادین‌ نبرد، در منطقه‌ ماووت‌عراق‌ در عملیات‌ نصر ۸ بر اثر اصابت‌ ترکش‌ به‌ شهادت‌ رسید و آسمانی‌ شد.‌ مزار این شهید در گلزار شهدای سیدآباد قرار دارد.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۴۶۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵٣، صص ١١٣ و ١١۵. وزارت جنگ خلعس لاح نظامیان ایران توسط قوای شوروی را تکذیب کرد. (همان، ص ١١۴)

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۴۶۳؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ١٩۶٧، ص ٢.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۴۶۴؛  اسناد وزارت امور خارجه، ۶ و ۵-٣١-٣٧-١٣٠۴.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه