روز شمار تاریخ گیلان / 25 آبان؛

تصمیم جدید درباره راه آهن پیله بازار به رشت / شهادت ۲ گیلانی توسط تروریست‌ها

در چنین روزی، شاهزاده قلی میرزا جهت رفع معایب راه آهن پیله بازار به رشت مأمور شد که از این مسیر بازدید به عمل آورد.

تصمیم جدید درباره راه آهن پیله بازار به رشت / شهادت ۲ گیلانی توسط تروریست‌ها

به گزارش ۸دی،  ۲۵ آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، مهاجرین گیلان از دولت جهت بازگشت به استان تقاضای مساعدت کردند. نمایندگان دویست خانوار از مهاجرین گیلان که در زمان جنگ در گیلان به اردبیل فرار کرده بودند، برای بازگشت خود به گیلان از دولت تقاضای مساعدت کردند(۱).

۲۵ آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، شاهزاده قلی میرزا جهت رفع معایب راه آهن پیله بازار به رشت مأمور شد. با توجه به آنکه، راه آهن پیله بازار به رشت، پس از واگذار شدن آن از سوی روس ها به دولت ایران، به حالت تعطیل مانده و راه کوچصفهان(۲) واقع در گیلان که در گذشته نیز استیجاری بود در وضعیت نامطلوبی به سر می برد و نیاز به تعمیر داشت وزارت فواید عامه، شاهزاده شاه قلی میرزا را مأمور کرد تا به اتفاق مهندس راهسازی به مناطق مذکور رفته و میزان نواقص راه آهن و راه شوسه مذکور را گزارش دهند تا هرچه زودتر نسبت به رفع معایب و نواقص آن اقدام شود(۳).

 ۲۵ آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، رئیس اداره مالیه گیلان انتخاب شد. میرزا حسن خان ناصر از کارمندان وزارت مالیه به حکم آن وزارت خانه به سمت ریاست مالیه گیلان انتخاب شد. وی امروز به همراه افرادی اندک برای اداره کردن مالیه گیلان به رشت عزیمت کرد(۴).

۲۵ آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، یک ایتالیایی متخصص امور کشاورزی از تهران به سمت گیلان عزیمت کرد. روزنامه ایران در شماره امروز خود اطلاع داد که دکتر پاویرانی، اهل ایتالیا و متخصص در امور کشاورزی که اخیراً وارد تهران شده برای مطالعه زمین های زراعتی و فلاحتی گیلان عازم این منطقه است تا گزارش کاملی به دولت ارائه دهد(۵).

۲۵ آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، نمایندگان ترشیز، رشت و همدان به مجلس شورای ملی راه پیدا کردند. گزارش رسیده از ترشیز میگوید که عبدالحسین تیمورتاش،  وزیر فواید عامه، و میرزاعلی بزرگنیا به نمایندگی مجلس مؤسسان انتخاب شدند. همچنین گفته می شود ناصر ندامانی، میرزاعلی چایچی، معتمدالاسلام، کیاستوان و محمودآقا از گیلان به مجلس یادشده راه یافته اند. روزنامه ایران ضمن چاپ این اخبار افزود که میرزاحسن خان مخبر فرهمند، رئیس تلگراف خانه، حسن علی خان فرمند (ضیاءالملک)، نصرت الله خان قراگوزلو و آقاشیخ علی ثقه الاسلام به نمایندگی از همدان راهی مجلس مؤسسان شدهاند(۶).

۲۵ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، محمد حسن افشاری از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه عملیاتی سردشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۳ مهر ماه ۱۳۴۰ بود و از نزاجا به این منطقه اعزام شده بود.

۲۵ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، مهدی اسماعیلیان از رزمندگان شهرستان لاهیجان در جبهه کردستان و در یک هجوم مسلحانه ترور و به شهادت رسید. محمد و ابراهیم اسماعیلیان دو برادر دیگر این شهید نیز در دفاع مقدس به شهادت رسیده اند. سه برادر دیگر این شهید نیز از جانبازان جنگ تحمیلی هستند و سه برادر دیگر نیز دارای سوابق زیاد در جبهه های جنگ تحمیلی هستند.

۲۵ آبان ماه ۱۳۶۲ شمسی، سیف الله شیخی دانش آموز گیلانی بود که در یک حمله مسلحانه در کردستان ترور و به شهادت رسید. شهید سیف الله شیخی در سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۴۷ در روستای قاسم آباد سفلی از توابع رودسر بود. وی در سال ۱۳۵۹ عضو بسیج شد و به دفاع از کشور در برابر دشمنان داخلی پرداخت و با شروع جنگ تحمیلی با توجه به کمی سن، دوره آموزشی را طی کرد و برای اولین بار در ۱۸ مرداد سال ۱۳۶۱راهی مناطق جنگی کشور شد و در لشکر ۲۵ کربلا در واحد تخریب مشغول به خدمت شد. این رزمنده لحظه‌های ایثار و شهادت از جبهه‌های جنوب، برای سرکوب ضد انقلاب و حمایت از محرومان کردستان به این منطقه اعزام شد و در حین پاک‌سازی میادین مین در محور دیوان‌دره توسط مزدوران کومله و دمکرات در ۲۵ آبان سال ۶۲ به کاروان سرخ مولا و مقتدایش پیوست و مردانه شاهد مقصود را در آغوش کشید و نام خود را در تاریخ جاودانه کرد(۷).

۲۵ آبان ۱۳۶۳ شمسی، محمدرضا خانواده گیگاسری از رزمندگاه شهرستان صومعه سرا در منطقه عملیاتی مریوان به شهادت رسید. وی متولد اول خرداد ۱۳۴۵ در روستای کلاشم پایین صومعه سرا بود و از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای کلاشم پایین تدفین شد.

 پی نوشت:

۱- روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱؛ روزنامه ایران ، ۲۵/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۲.

۲-  کوچصفهان در نزدیکی رشت و سر راه رشت به رامسر واقع شده است. این منطقه از شمال به لشت نشا و از جنوب به سنگر و از شرق به سفیدرود و از غرب به بخش مرکزی رشت محدود است.

۳- روزنامه ایران ۲۵/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۲.

۴- روزنامه ایران، ۲۵/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۲.

۵- روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ روزنامه ایران، س ٩، شم ١٩۵۵، ص ٢.

۶- روزنامه ایران

۷- خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه