پروفسور عسگرخانی در گفتگو با 8دی:

گذرگاه خونینی در دنیا وجود دارد/ کمک کنیم جمهوری اسلامی با کمترین هزینه از این جنگ و آشوب رد شود

عسگرخانی گفت: باید تئوری بدهیم برای حاکمیت تا بتواند از این گذرگاه خونین و پر از جنگ و آشوبی که در دنیا وجود دارد، با هزینه کمتر رد شود.

گذرگاه خونینی در دنیا وجود دارد/ کمک کنیم جمهوری اسلامی با کمترین هزینه از این جنگ و آشوب رد شود

به گزارش ۸دی، در حاشیه همایش “تکیه بر توهم” که صبح دیروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان برگزار شد گفتگویی را با پرفسور ابومحمد عسگرخوانی  که یکی از سرشناس ترین اساتید ایران در حوزه روابط بین الملل در جهان است، داشتیم که می توانید متن کامل آن را در ذیل مشاهده کنیم.

۸دی: ضمن عرض ادب،هدف از برگزاری چنین همایش هایی را چه می دانید؟
من معتقدم که این در درجه اول مانند آنچه غربی ها می گویند “اصل شفافیت “است. به نظر من جامعه باید به سوی شفافیت برود و مشارکت دانشجویان با اساتید برای روشن کردن و شفاف شدن مسائلی که در سطح بین المللی و داخلی وجود دارد باید صورت بگیرد.

۸دی: با چه هدفی در حوزه رشته روابط بین الملل مظالعه و فعالیت می کنید؟

من بارها در کلاسهایم از دانشجویان می پرسم :برای چه روابط بین الملل می خوانید؟ و بلافاصله می گویم که ما روابط بین الملل را با ۴ هدف می خوانیم.

یکی از اهداف تلاش انسان برای خود یابی خودش است و باید خودم  را بشناسم و پیدا کنم، به این دلیل این رشته را انتخاب کردم و به دانشگاه آمدم.

در درجه دوم وظیفه ام این است تحولاتی که در دنیا اتفاق می افتد را برای جامعه ای که مرا تغذیه می کند تبیین کنم، وقتی پدری، مادری، عابری در خیابان می پرسد صحبت کنم و اتفاقاتی را که به فرض در آن طرف دنیا می افتد بیان کنم، باید در روزنامه، مطبوعات و تلویزیون گفته شود که نتیجه اش کمک به جامعه است.

سومین هدف این است که تئوری بدهیم برای حاکمیت تا بتواند از این گذرگاه خونینی که در دنیا وجود دارد رد شود، بتواند هر چه سالمتر و با هزینه کمتر از این گذرگاه پر از جنگ و آشوب و دشواریها رد شود و اگر ده تئوری غلط باشد، یکی ممکن است درست باشد.

چهارمین هدف که من همیشه بیان می کنم این است که ما نه تنها به عنوان مسلمان بلکه به عنوان انسان در دنیا برای رسیدن به کمال درجه انسانیت، بتوانیم  پیشنهادهایی را بدهیم که انسان به سوی کمال درجه انسانیت برسد.
۸دی: چه عاملی باعث شده بین سیاست گذارها و دانشگاه فاصله ایجاد شود؟

دو عمل ضد و نقیض وجود دارد، یکی اینکه به دانشگاهی ها نوعی بدبینی وجود داشته است و از طرف دیگر دانشگاهی ها معتقد بودند در حق آنها اجحاف شده است، باید تلاش شود این تناقص و سوء برداشت که وجود دارد بین دانشگاه و جامعه رفع شود، یکی از کارهایی که رسانه انجام می دهد این است که کمک می کند این بدبینی بین سیاست گزارها و دانشگاهی ها رفع شود.

۸دی: سپاس از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه