نوید نادری
نقدی کوتاه بر سریال پریا؛

شکست تیم ملی صدا و سیما با گل به خودی پریا

گاهی طرف مان در نفوذ فرهنگی می شود رسانه ملی که با نفوذ تفکرات التقاطی همان افکار GEM TV را نرمتر و موجهتر به خوردمان می دهد و همان تفکرات دستمایه سریالی به نام پریا می شود.

شکست تیم ملی صدا و سیما با گل به خودی پریا

به گزارش ۸دی، نفوذ یعنی حرکتی موریانه وار که پایه ها و ستون ها از داخل خورده می شود و تا به خودت می آیی می بینی تمام سقف بر روی سرت آوار شده است و در نفوذ فرهنگی آنقدر آرام قورباغه پزمان می کنند که متوجه دگردیسی فرهنگی مان نمی شویم.
وقتی صحبت از ماهواره می شود تکلیف مان روشن است که چه کسانی و چگونه ارزشها را نشانه گرفته اند و با دشمن جلی طرفیم و می دانیم که دیش های ماهوراه کاسه های گدایی فرهنگی ست که به سمت دشمن گرفته ایم و از ماهیت سریالهای ترکیه ای آگاهیم که با عادی سازی خیانت، غیرت و وفاداری را نشانه گرفته اند.
اما گاهی طرف مان می شود رسانه ملی که با نفوذ تفکرات التقاطی همان افکار GEM TV را نرم تر و موجه تر به خوردمان می دهد و همان تفکرات می شود دستمایه سریالی به نام پریا که ابتدا در قسمت های ابتدایی سریال رعایت نکردن حریم محرم و نا محرم سبب دلبستگی کیوان به پریا می شود.
پریا ، زنی که تجربه طلاق در زندگی گذشته اش را  نیز پشت سر گذاشته اکنون آن چنان با کیوان صمیمانه رفتار می کند تا جایی که او را محرم رازهای مگویی می کند که حتی به مادرش نگفته است و به گفته خودش با او درد دل می کند.

amirarman-20160728-0002-480x330
اما آنچه که به شیوه ای مشمئز کننده خصوصا در قسمت پایانی سریال به تصویر کشیده شد، روابط بعد از طلاق و هم زیستی مسالمت آمیز حبیب همسر سابق و کیوان همسر کنونی پریا بود.
پریا در ماه های اخر بارداری به همراه کیوان به خانه همسر سابقش می رود و ما شاهد عشوه های همسرانه آن دو با یکدیگر در برابر حبیب هستیم و پریا خطاب به همسر سابقش بارها پا را از حریم ها و‌ حرمت ها خارج می گذارد و انگار نه انگار  ، در نهایت نیز پریا در منزل همسر سابقش وضع حمل می کند در حالی که پدر شوهر سابق و کنونی پریا در کنار حبیب و کیوان مسرور و شاد از طلوعی جدید در زندگی هستند .صحنه هایی که هنگام دیدن آن انسان احساس شرم می کند.
گاهی برنامه سازان فکر می کنند که اگر تنها پوشش ظاهری را در صدا و سیما رعایت کنند، دیگر تکلیفی در برابر افکاری که به مخاطب منتقل می شود و حیا و عفت درونی و غیرت را زخمی میکند، ندارند.

gal493
همچون شبکه من و تو ، که زمانی با معرفی ارمیا سعی در القای این تفکر داشت که زن با حجاب می تواند خواننده شود، هرچند که گویی رسالت سریال واکاوی مشکلات بیماران مبتلا به اچ ای وی بوده اما سر از ناکجاآباد درآورد و  درد آنجائیست که اسلام امریکایی از تریبون رسانه ملی نشر پیدا کند.
اگرچه سال هاست دیده شده بعضا صدا و سیما گل به خودی به فرهنگ ایرانی اسلامی زده و مبلغ اسلام آمریکایی و مصرف گرایی غربی و پلولاریسم شده است و تنها اندک امیدی به تغییر مدیران میانی، عوامل نفوذی سکولار و لیبرال دخیل در این سازمان وجود دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محسن
اره واقعا ..من قسمت پایانی رو ندیدم ولی وقتی شنیدم واقعا احساس خجالت کردم!
بیتا در پاسخ به محسن
من تا حالا جم و شبکه های ماهواره ای نگاه نکردم اما اوصاف فیلمها و سریالهاشو‌ خوندم‌و شنیدم. به جرآت میتونم‌بگم قسمت آخر، در جمهوری اسلامی ساخته نشده بود و ما خیلی شوکه شدیم و به صورت هم نگاه می کردیم....
ناشناس
وقتی مدیران میانی به توصیه نمایندگان انتخاب می شوند و یا به صورت دلبخواهی و تخصص و تعهد هیچ نقشی در انتخاب شدن انها ندارد نتیجه همین می شود.
ناشناس
باید همه تصویب کنندگان فیلمنامه مذکور از مدیریت برکنار شوند تا در جلسات بعدی به جای فکر کردن درباره حق جلسه به متن فیلمنامه توجه کنند.
در حاشیه