گذری بر تاریخ؛

وقتی آلمان ها می خواستند در شرکت نفت ایران نفوذ کنند / پرونده ی جاسوسان آلمانی

به گزارش ۸دی، سید یوسف مرادی نوشت: نتیجه ی تحقیقات (کتابهای کوچِ کوچ، سپیده دم در ایران و اسنادِ سازمان جاسوسی بریتانیا) نشان می دهد، محمد بهمن بیگی، که (طبق خاطرات ملک منصورخان قشقایی) خود عاملِ اصلی سفرِ جاسوسان آلمانی، در اوجِ جنگِ دوم جهانی به جنوب ایران بود، بعد از شکست های پی در […]

به گزارش ۸دی، سید یوسف مرادی نوشت:

نتیجه ی تحقیقات (کتابهای کوچِ کوچ، سپیده دم در ایران و اسنادِ سازمان جاسوسی بریتانیا) نشان می دهد، محمد بهمن بیگی، که (طبق خاطرات ملک منصورخان قشقایی) خود عاملِ اصلی سفرِ جاسوسان آلمانی، در اوجِ جنگِ دوم جهانی به جنوب ایران بود، بعد از شکست های پی در پی آلمانها از متفقین و به گروگان گرفته شدنِ دو نفر از فرزندانِ صولت الدوله قشقایی توسط انگلیسی ها در استانبولِ ترکیه و انتقالِ آنها به مصر، جاسوسانِ آلمانی را از بویراحمدی ها پس گرفته و پس از آنکه دست و پای آنها را در روستایی در سپیدانِ فارس بست، یکی از بزرگترین ضربه های تاریخ جنگِ دوم جهانی به آلمانها را وارد کرده و آنها را تحویل سرویس امنیتی بریتانیا داد.

شکستِ جاسوسانِ آلمانی باعث شد آلمانها نتوانند از ارتشِ صد هزارنفری قشقایی و بویراحمد در جنوب ایران استفاده کنند.

انگلیسی ها به راحتی از طریقِ جنوب وارد ایران شدند، راه آهنِ ایران به دست انگلیسی ها افتاد و اتحاد جماهیر شوروی از محاصره خارج شد.

هدفِ سکونت آلمانی ها در جنوبِ ایران استفاده از نفوذِ قشقایی ها در شرکتِ نفت ایران و تسلط آنها بر جنوب بود.

آنگونه که در خاطرات و اسناد آمده است، هیتلر حسابِ زیادی بر حضورِ هولتس و یارانش در ایران کرده و امیدوار بود در زمانِ مناسب از طریق ایران محاصره ی شوروی را کامل کند.

پرونده ی جاسوسانِ آلمانی یکی از پیچیده ترین پرونده های جاسوسیِ جنگ دوم جهانی بود که بارها در سریالهای مختلف (در چشم باد و …) به آن پرداخته شده است.

آلمان ها بارها طی چند دهه گذشته، تحقیقاتِ مفصلی در خصوصِ راهبردی ترینِ عملیاتِ جاسوسی نازی ها در ایران انجام داده اند.

مطالعه ی کتاب های کوچِ کوچ، سپیده دم در ایران، اسنادِ سازمانِ جاسوسی بریتانیا و همچنینِ تحقیقاتِ ارزشمندِ سعیدِ پایدار (ایرانشناس) می تواند در این مسیر مفید باشد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه