نماینده‌ی مردم صومعه سرا در صحن علنی مجلس:

آیا امیدوار کردن مردم با عدد تقریباً غیرواقعی به اعتماد و امید مردم لطمه نخواهد زد؟

نماینده ی مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در صحن علنی مجلس باتاکید بر اینکه رشد ۸ درصدی با شرایط کنونی کشور ممکن نخواهد بود، گفت: آیا امیدوار کردن مردم و مجلس با این عدد تقریباً غیرواقعی به اعتماد و امید مردم لطمه نخواهد زد؟

آیا امیدوار کردن مردم با عدد تقریباً غیرواقعی به اعتماد و امید مردم لطمه نخواهد زد؟

به گزارش ۸دی به نقل از واران نیوز، کاظم دلخوش در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی طرح این پرسش که الزامات عینی، عملی و آماری رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصادی چیست، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی چطور این الزامات را عملیاتی خواهد کرد در حالی که بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی و سایر مراجع بین‌المللی ایران رشد ۳٫۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. حال تحقق رشد ۸ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم چطور انجام خواهد گرفت؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا امیدوار کردن مردم و مجلس با این عدد تقریباً غیرواقعی به اعتماد و امید مردم لطمه نخواهد زد؟

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم از هر دری سخن گفته شده است، افزود: از قدیم در برنامه ها احکام آمده اما اجرایی نشده است و قانون بودجه و برنامه همیشه ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات داشته است.

دلخوش تصریح کرد: درخواست ما از سازمان مدیریت این است که بودجه و برنامه را ازحالت سنتی شدن به سمت عملیاتی شدن ببرد و الزامات علمی و آماری برای تحقق اهداف را فراهم کند.

وی با اشاره به پیش بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی ایران گفت: بانک جهانی پیش بینی کرده که رشد ایران ۳٫۶ باشد اما باید بدانیم با این احکامی که در برنامه آمده نمی توانیم به ۳٫۶ برسیم و تحقق ۸ درصدی به هیچ وجه ممکن نخواهد بود.

دلخوش گفت: تمام اقتصادهای پیشرفته با پایداری منابع و کاهش هزینه های خود به توسعه رسیده اند، وقتی ما در سال ۷۵ بودجه کشورمان با ۵۲ هزار میلیارد بسته می شود و در سال ۹۵ به ۹۷۰ هزار میلیارد می رسد با این وضعیت و رشد حبابی و بادکنکی بودجه به هیچ وجه رشد ۸ درصدی محقق نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: دولت باید بگوید برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه اقدامی کرده و برای پایداری منابع چه برنامه ای دارد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد ۸ درصدی ، ۷۲۴ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم، تصریح کرد: ما امروز اگر تعهدات و دیون را حساب کنیم هزار میلیارد تومان می شود در حالی که همین تعهدات را دولت بدهکار است.

دلخوش ادامه داد: برخی از احکام مانند استفاده  ۳۰ درصدی از صندوق توسعه ملی و تخفیف های مالیاتی وجود دارد اما باید بدانیم وقتی قوانین بالادستی ما دچار مشکل است چطور می توانیم آنها را محقق کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز جمعیت بسیار کثیری در دستگاه های مختلف وجود دارد. دولت باید به طور مشخص بگوید چه برنامه ای برای استخدام آنها دارد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه