بررسی حواشی این روزهای گیلان

عیار امر به معروف و نهی از منکر گیلان تنها با سفر رفیعی به گیلان مشخص شد/ صداهای مقابله با بدحجابی را خفه نکنید!

با آنکه حجت الاسلام رفیعی از وضعیت حجاب در منظر یک مبلغ دینی انتقاد کرد اما اعتراض این روحانی بعنوان یک مبلغ مورد اعتراض عده ای قرار گرفت.

عیار امر به معروف و نهی از منکر گیلان تنها با سفر رفیعی به گیلان مشخص شد/ صداهای مقابله با بدحجابی را خفه نکنید!

سرویس اجتماعی ۸دی؛

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی در ۱۸ خرداد در جمع نمازگزاران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) طی سخنرانی اظهار کرده بود که برخی از خیابان‌ها با اروپا فرق ندارد و برخی با بی‌حجابی محض و لباس‌های نیمه عریان حضور دارند.
وی با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در گیلان با بیان اینکه چرا باید وضع استان گیلان اینگونه باشد؟ امر به معروف زبانی تعطیل شده است، گفته بود که کنترل نیروی انتظامی که روی کمربند و سرعت دارد، ۱۰ درصد هم روی حجاب بگذارد.
استاد حوزه و دانشگاه در جای دیگر بیانات خود از عملکرد دولت نیز انتقادی کرده بود و گفته بود که دولت فرهنگ را در کشور رها کرده است و این مسئله بسیار خطرناک است و برای نظام جمهوری اسلامی چنین شرایطی خوب نیست.
این انتقادات و اظهارات رفیعی با واکنش هایی مواجه شد و منجر به این گردد تا اشخاص مثلا” صاحب نظر حقیقی و حقوقی اظهاراتی را بر رد این مسئله مبنی بر اینکه استان گیلان اصلا بی حجابی ندارد و شخصی که خارج از استان است و فقط به درس و مشق مشغول بوده نمی تواند چنین اظهار نظری کند، وارد آورند.
گر چه حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفتگو با رسانه ها گفته که قصدش درباره برخی ناهنجاری ها در بعضی از استان ها بوده است.
این استاد حوزه در ادامه گفتگوی خود بیان داشته که قصدش توهین نبوده، بلکه مرادش برخی مسافران است که در ایام تعطیلات به این استان ها می روند و شئون اسلامی و دینی را رعایت نمی کنند.
رفیعی همچنان تاکید کرده که این تذکر به خاطر درخواست برخی مردم متدین گیلان از آن بود و تقاضایش هم از مردم این بود که برای این قضیه فکری کنند تا در حد تبلیغات و نیروهای امر به معروف و نهی از منکر فکری به حال موضوع شود.
صحبت های صحیح اما تند رفیعی جدای اینکه رسانه های اصلاح طلب و اپوزوسیون از آن برداشت منفی نمودند در گفتگو با شخصیت ها و اقشار مختلف جامعه همراه با واکنش های مثبت بوده است.
جامعه متدین و اسلام مدار گیلان در گفتگو های مستقل با خبرنگاران ۸دی در سراسر استان ضمن حمایت از بیانات حجت الاسلام رفیعی خواستار اقدام انقلابی دولت و ابزارهای نظارتی بر حفظ و عفاف جامعه شدند.
جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی نسبت به اظهارات حجت الاسلام رفیعی گفتند: رفیعی مردی بوده است که در استان دیگر دغدغه گیلانیان را گفته اما برخی از صاحب نظران ما هنوز در خواب غفلت به سر می برند.
این دانشجویان یا اشاره بر اینکه آنهایی که نسبت به مواضع صادق و صریح رفیعی واکنش نشان داده اند، از جنس هنجارشکنان جامعه هستند، گفتند: بی شک باید کسانی را که در مقابل حقایق جبهه می گیرند را در صفحه باطل جست و جو کرد.
دانشجویان دغدغه مند دانشگاه گیلان بی حجابی را معضل بزرگ دانشگاه ها دانستند و گفتند: کسانی که صدای امثال رفیعی ها را خفه می کنند، بی شک در مقابل حرفها ی ما هم می ایستند و صدای ما را نیز خفه می کنند.
جمعی از خواهران طلبه حوزه علمیه با اشاره بر اینکه حجاب یادگار حضرت زهرا (س) است و باید مجریان حکومت اسلامی منادی و پرچمدار حجاب جامعه باشند، گفتند: حجاب در جامعه تنها به حوزویان و بسیجیان جامعه موکول شده در صورتی که کل زنان و مردان ایرانی باید محجبه باشند.
خواهران حوزوی با اشاره بر اینکه چرا کسی که منادی امر به معروف شده و از یک معضل اجتماعی صحبت کرده صدایش سرکوب می شود، گفت: برخی ها می خواهند ارزش های اسلامی را سیاسی کنند و مشکلات جامعه را در دوران خدمتیشان پنهان نگه دارند.
خواهرانی که دغدغه چادر دارند و نسبت به هنجار شکنی حریم حیا و عفت بارها اعتراض نموده اند می گویند: اگر یک لااوبالی در جامعه فعلی ما موضعی را ابراز کند، هزار کمپین و گروه و صدا از جای جای منطقه بلند می شود، اما کسی که دغدغه مردم گیلان را از یک تریبونی بیان کرده است، سرکوب می شود که این فضا از فضای طاغوت نیز بد تر است.
حجت الاسلام سعید مهدوی نیز در پاسخ به اظهارات برخی از مسوولان که رفیعی را به دادستانی تهدید کرده اند، اظهار کرد: سفارش ما به مدعیانی که تهدید نموده اند فیعی را به دادستانی می کشانند، این است که شما اگر می توانید بخشی از مفسدین اداری را هم به دادستانی بکشانید؟
وی در بیانی دیگری گفت: شخصیت آقای رفیعی نشان داده شده است که بارها در حوزه حجاب در سطح ملی و برنامه های تلویزیونی به خطر ولنگاری و بدحجابی در کل کشور متذکر شده اند.
مسوول سابق نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های گیلان همچنین در خصوص  این شیوه ی برخورد که بر اساس بی انصافی است بیان داشت: با اینگونه برخرد کردن جلوی امر به معروف و نهی از منکر را می گیرد و این سنت را از بین می برد.
حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه انتظار ما از بزرگان فرهنگی استقبال از خیرخواهی و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر است نه نفی واقعیت های موجود گفت: در اینکه مردم گیلان اهل ولایتمداری هستند شکی نیست اما اینکه در جمعیت چند میلیونی گیلان تعداد معدودی در فضاهای عموم تظاهر به فسق می کنند قابل نفی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از اقدام های دشمن را شیوع فرهنگ بد حجابی عنوان کرد و گفت: مسئولین مربوطه باید با تیزهوشی مواظبت کنند که یک عده سو استفاده گر باعث نشوند امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود و کسی جرات نکند از این به بعد واقعیت ها را بیان نماید.
جبار کوچکی نژاد نیز ضمن اینکه از طرف حجت الاسلام رفیعی از بیان حرف های متناقض وی عذر خواهی می کند، گفت: انتقاد حجت الاسلام رفیعی از وضعیت حجاب گیلان اشتباه بود و وی بارها در رسانه ها و در تماس با من عذر خواهی کرده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید مواضع خود را به گونه ای بیان کنیم که هنجار شکنی در جامعه زیاد شود، گفت: در مقابل با هنجار شکنان جامعه باید ایستاد و باید مانع از گسترش بی حجابی ها شد.
وی همچنین در بیانات خود از مسوولین استانی و متولیان امر در وزارت کشور خواست تا بدحجابی مقابله کنند، و در مقابل کسانی که می خواهند به فرهنگ ما لطمه بزنند یا تحرکات غیر متعادلی از خود بروز دهند، با آنها برخورد کنند.
واکنش برخی از مردم و مسولین بلند پایه استان نسبت به این انتقاد استاد حوزه و دانشگاه که بیاناتش از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بوده جایی بسیار تاسف و درنگ دارد.
برخی اظهارات و مواضع نسنجیده و ضد مفاهیم اسلامی برخی افراد که در حکومت جمهوری اسلامی بر مناسب نیز تکیه زده اند باعث می شود تا تزلزل بین نیروهای ارزشی و انقلابی پدید آورد چرا که همین مدیران و مسوولان استان باید از انتقادات و توصیه های نخبگان دین و جامعه بهره ببرند اما مشاهده می شود، دیدگاهشان نسبت به این مسایل بسیار پیش پا افتاده است.
با توجه به اینکه رهبر انقلاب بارها فرموده اند نگران اوضاع فرهنگی کشور هستند و در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس گفتند که من از ولنگاری فرهنگی نگرانم، چرا عده ای مواضعشان نسبت به کسانی که دغدغه دین دارند اینقدر تند و تیز است و بجای اینکه از مواضع و انتقاد این استاد علوم دینی بهره ببرند، صدایشان را خفه می کنند.
براستی مدیران و مسوولان اجرای کشور و استان گیلان که با درایت نصف و نیمه خود این استان را به دهانه منجلاب برده اند به جای بزرگ کردن مساله باید بکوشند تا حجاب در جامعه گسترش یابد و ناهنجاری ها کم شود.
این سرکوب کردنها در حالی رخ می دهد که برخی مراجع از موضع حجت الاسلام رفیعی به خاطر اینکه  تذکری به خاطر تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر بیان شد، تشکر کردند.
صاحبان نظر و دیگاه و همچنین مردم فهیم این استان ولایتمدار باید این تذکر را در قالب نصیحت بکار گیرند، چون این صدای رسای ملتی است که نسبت به بی حجابی بارها فریاد زده اند و این صدای آشنا به گونه ای بیان درد اجتماعی بوده است.
درباب سوالی که فرمودید: وضعیت فرهنگی وخصوصاحجاب وبدپوششی درگیلان نگران کننده است.بایدمسئولان مربوطه تدبیر کنند.اینکه ازخودمان تعریف کنیم دردی رادرمان نمی کند..ماازنزدیک مشاهده می کنیم دشمنان ماچه بر سرفرهنگ دینی استان ولایی ما می اورند.بایدبه دنبال راه حل باشیم.قدردانی ازخونهای پاک شهداءخصوصاشهیدان مدافع حرم که خالصانه جان عزیزشان رانثار می کنندپاسداری ازارزشهاوفرهنگ دینی وانقلابی است که این عزیزان برای ان فداشدند.قدردانی از امنیتی که ثمره خون شهداست ایجادامنیت فرهنگی است…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی! این "جمعی" نام و نشان ندارن؟!
ناشناس
دوستان عزیز طاعات و عبادات قبول درگاه حق/// نکنه در فتنه جدیدی که برخی راه انداختند تا دوباره موج سواری کنند روی موج جبهه بی بندباری و اراذل ساکت باشیم و بی تفاوت /// همانطور که در مطالب اخیر می بینید حجت الاسلام دکتر رفیعی عزیز که همه با سخنرانی های ناب و کم نظیرش در برنامه های سیما اشنایید درسفر به رشت اعتراضی محترمانه به یک منکر داشتند و چون صدای ایشون شنیده میشد برخی که بعضا تا دیروز در جریان دیگری میچریدند امروز خودشون دلسوز بی بندوباری عده ای محدود از مردم می دونند اما چه کسی می تونه منکر عمق فساد اخلاقی و بدحجابی بشه به ویژه در استان ما و رشت/// نیازی نیست کنار دریا بریم خیابون مطهری و شهرداری وگلسار کافیه تا متوجه عمق فاجعه بشیم/// متاسفیم که 80هزار نفر خام نماینده ای شدند که در خیلی از حرفها و رفتارها و روابطش شک هست و تردید و بوی زد و بند و رابطه بازی و اعمال فشار در عزل و نصب های استان /کسی که ادعاش گوش اسمون کر کرده و الان یه مشت بی بندوبار ناموسش شدندباید به اینها گفت اقایون بی شعور برید برخورد کنید با اونهایی که مثل رضا خان چادر از سر ناموس ما برداشتند در امتحانات و المپیاد هاو ادارات و... یه کم از شهداء خجالت بکشید و کمتر با بازی با کلمات خودتون دلسوز جوونا جلوه ندید. خدا عاقبت ما رو با شما ها ختم به خیر کنه ای مسئولین بی شعور و سیاست باز و ...
مهدی
کسی صدای مقابله با بد حجابی رو خفه نکرده و کسی هم با امربه معروف مشکل نداره ،اما کار دکتر رفیعی کار اشتباهی بود که مشکلات گیلان رو در استانی دیگه بیان کرد و در ذهن مستمعان خودش گیلان رو اروپای ایران بیان کرد و باتوجه به لطیفه ها وجوکهای مزخرفی که درباره ی گیلانی و رشتی و کلا شهرستانی ها وجود داره کار اشتباهی بود فقط همین ،بعدشم خواهشا تریپ دلسوزی به بهتر شدن اوضاع برندارید و خودتون رو مدعی انقلابی گری واسلام ندونید که اصلا بهتون نمیاد چون اگه از روی ریا وچیزای دیگه نبود خدا دل رو می دیدو همون رو صورت میداد بعدشم خود آقای دکتر عذرخواهی کردند وهمه چیز تموم شد حالا شما دیگه چرا کاسه داغتر از آش میشیدو....انشاالله که گیلان ما با تدابیر مسئولان فرهنگی استان عزیزمون وضع خوبی رو پیدا کنه به حق همین روزها وشبهای عزیز، و ازخداوند براتون آرزوی دیدن حقایق بدون خواست و میل جناحی رو دارم.یاعلی
در حاشیه