در کمیسیون حمل و نقل شورا مطرح شد؛

افزایش نرخ کرایه مینی بوس های رشت در صورت تصویب در صحن شورا

افزایش نرخ کرایه های مینی بوس در خطوط داخلی و رینگی شهر رشت مورد موافقت اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای این شهر قرار گرفت تا در صورت موافقت در صحن شورا، اجرایی شود.

افزایش نرخ کرایه مینی بوس های رشت در صورت تصویب در صحن شورا

به گزارش ۸دی، در صد و یکمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت که ظهر یکشنبه برگزار شد، اعضای کمیسیون با افزایش نرخ کرایه مینی بوس ها در سطح این شهر موافقت کردند.

با این اعلام موافقت و در صورت رای آوردن آن در صحن شورا، نرخ کرایه مینی بوس های فعال در داخل سطح شهر از ۴۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان و در حاشیه (کمربندی) شهر نیز از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش می یابد.

در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری رشت با بیان اینکه بنا بر مطالعات مشاور طرح جامع ترافیکی این شهر، نرخ کرایه ها بیشتر از مبالغ فوق تنظیم شده بود، اظهار کرد: با نظر کمیسیون و اصلاح مبالغ، تلاش شده علاوه بر جلب رضایت شهروندان، رضایت رانندگان این خطوط نیز جلب شود.

مرتضی شریفی افزود: نرخ گذاری به نحوی تنظیم شده است که تمایل شهروندان برای استفاده از خودروهای انبوه بر، افزایش یابد و ماهیت تاکسی ها به عنوان خوردوهای لوکس حفظ شود.

وی سیاست این سازمان در نرخ گذاری با هدف افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را بدین ترتیب اعلام کرد: بیشترین افزایش به ترتیب شامل تاکسی ها، مینی بوس ها و ون ها و پس از آن نیز اتوبوس ها شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری رشت تاکید کرد: با توجه به سیاست های فوق، به نظر می رسد که هم اکنون نسبت به سال گذشته استقبال شهروندان از مینی بوس ها بیشتر شده است.

شریفی گفت: سازمان اتوبوسرانی تلاش دارد راهکارهایی برای بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر بیابد و این مهم از اولویت های این سازمان است.

برنامه ریزی برای حل ترافیک رشت

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت نیز در این باره با بیان اینکه مشکل ترافیک خیابان های رشت با برنامه ریزی و توسعه حمل و نقل عمومی قابل حل است اظهار کرد: آنچه که باید مدنظر قرار گیرد این است که ناوگان حمل و نقل عمومی را برای شهروندان جذاب کنیم و با برنامه ریزی و اجرای سیاست های جدید، جایگزینی مناسب برای انبوه تاکسی های درون شهری بیاندیشیم که هم اکنون مازاد بر نیاز شهر در سطح شهر هستند.

رضا رسولی افزود: مطمئنا در تمامی شهرهای دنیا، تاکسی ها به عنوان خودروهای لوکس فعال هستند که متاسفانه در شهر رشت این ماهیت خود را از دست داده اند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای کشور نیز راهکارهایی اندیشیده شده که علاوه بر حفظ جایگاه تاکسی ها، ناوگان حمل و نقل عمومی شامل مینی بوس و اتوبوس توسعه یافته و وظیفه اصلی جابجایی شهروندان بر عهده این ناوگان ها است.

این عضو شورا تاکید کرد: رشت باید به سمتی برود که شهروندان را به استفاده از خودروهای انبوه بر، متمایل کند و در عین حال جایگاه تاکسی ها و تاکسی داران را ارتقا دهد تا علاوه بر ارتقای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگاه تاکسی ها تعریف مجدد و فضایی جدید برای بهره مندی شهر از تاکسی ها مهیا شود.

وی ادامه داد: می توان با تعریف خانه تاکسی و جانمایی تاکسی ها در ترمینال ها و بیمارستان ها فضایی جدید برای کاربری تاکسی های شهر اندیشید.

رسولی به تعداد ناکافی مینی بوس و اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی رشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیاز رشت به مینی بوس و اتوبوس به شدت احساس می شود و متاسفانه طی ماه های گذشته با وجود حساسیت شورا نسبت به این موارد، هنوز خبری از نوسازی این ناوگان ها و افزوده شدن تعداد آن ها در سطح شهر نیست.

ضرورت ساماندهی وضعیت تاکسی داران

در ادامه این جلسه، عضو دیگر شورا، کاهش رغبت استفاده شهروندان از تاکسی ها را نگران کننده دانست و گفت: بیش از شش هزار تاکسی در شهر رشت مجوز فعالیت دارند که با کاهش رغبت مردم برای استفاده از آن ها باید از هم اکنون نگران بود.

اسماعیل حاجی پور ادامه داد: چنانچه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تراموا نیز به ثمر برسد وضعیت تاکسی داران نگران کننده می شود و از هم اکنون باید راهکارهایی برای بهبود معیشت تاکسی داران و فعالیت آن ها در سطح شهر اندیشید.

وی تاکید کرد: سازمان تاکسیرانی باید با مطالعه، راهکارهایی مناسب برای این وضعیت بیابد و با تصویب شورا، علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، معیشت تاکسیداران را نیز مورد توجه قرار دهد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه