۵۴ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات خبرگان و مجلس/ آمار دقیق و دیده نشده در انتخابات

یکی از مهم ترین مسائلی که در انتخابات های مختلف دارای اهمیت است میزان مشارکت و همچنین تعداد افرادی است که می توانند در انتخابات شرکت کنند.

۵۴ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات خبرگان و مجلس/ آمار دقیق و دیده نشده در انتخابات

به گزارش ۸دی، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تا کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در انتخابات های مختلف دارای اهمیت است میزان مشارکت و همچنین تعداد افرادی است که می توانند در انتخابات شرکت کنند.

این آمار به دلیل پایش هایی سیاسی و اجتماعی همواره مورد توجه مسئولان و همچنین رسانه های داخلی و خارجی قرار داشته است.

در دوره های مختلف انتخابات های مجلس شورای میزان افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات مختلف به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی (که در این دوره با انتخابات خبرگان همزمان شده است) با توجه به افزایش جمعیت کشور تغییرات قابل توجهی داشته است.

بر اساس آمار های بدست آمده در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس و با توجه به جمعیت ۷۸ میلیونی کشور، حدود ۵۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند.

بر اساس این آمار، در استان تهران حدود ۸ تا ۸.۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات پیش رو هستند.

در ادامه این گزارشی آماری از تعداد افراد واجد شرایط رای دهی در دوره های پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

اولین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۴ اسفند سال ۵۸ برگزار شد و از بین ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار ۳۹۱ نفر واجدان شرایط شرکت در رأی‌گیری تعداد ۱۰ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۹۶۹ نفر در انتخابات شرکت کردند و میزان مشارکت مردم در این دوره از مجلس، که مجلس ملی نامیده می‌شد ۵۲ و ۱۴ دهم درصد بود.

در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  که از ۲۶ فروردین‌ماه سال ۶۳ آغاز شد که ۱۵ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۰۶ نفر از ۲۴ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹۶ نفر واجد شرایط حضور در انتخاب آراء خود را برای انتخاب نمایندگان اصلحشان به صندوق‌ها ریخته و مشارکت ۶۴ و ۶۴ دهم درصدی را رقم زدند.

سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در  ۱۹فروردین سال ۶۷  برگزار شد که از میان ۲۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۷۳۶ واجد شرایط، ۱۶ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۸۱ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

در دوره چهارم از انتخابات مجلس شورای اسلامی، از میان ۳۲ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۵۵۸ نفر واجد شرایط، تعداد ۱۸ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۴۲ نفر در چهارمین دوره از انتخابات که ۲۱ فروردین‌ماه سال ۷۱ برگزار شد حضور یافتند.

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۸ اسفندماه سال ۷۴ برگزار شد و  ۲۴ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۳۸۶ نفر از میان ۳۴ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر واجد شرایط، در انتخابات شرکت کرده و مشارکت  ۷۱ و ۱۰ دهم درصدی را ثبت کردند.

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۹ بهمن سال ۷۸ برگزار شد که در این دوره از میان ۳۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۳۱ واجد شرایط، تعداد ۲۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۷ نفر پای صندوق‌های رأی رفته و نمایندگان خود را انتخاب کردند.

هفتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اول اسفندماه سال ۸۲ برگزار شد که در این دوره ۴۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۲ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که ۲۳ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۶۷۷ نفر در انتخابات شرکت کرده و مشارکت ۵۱ و ۲۱ درصدی را رقم زدند.

هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در ۲۴ اسفندماه سال ۸۶ برگزار شد که تعداد واجدین شرایط در این دوره ۴۳ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۲۵۴ نفر بود که از این تعداد ۲۴ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۱۷ نفر در انتخابات شرکت کردند و بدین ترتیب مشارکت ۵۵ و ۴۰ درصدی رقم خورد.

نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند هم ۱۲ اسفند سال ۹۰ برگزار شد که طی آن ۳۰ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۴۶۲ نفر از ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر واجدان شرایط در رأی‌گیری شرکت کرده و نمایندگان اصلحشان را انتخاب کردند و انتخاب نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۶۳ و ۸۷ درصدی مردم به کار خود پایان داد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه