صادرات غیرنفتی ضرورت کشور است

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط امروزی صادرات غیرنفتی یک توصیه نیست بلکه یک الزام برای کشور است.

صادرات غیرنفتی ضرورت کشور است

به گزارش ۸دی، عباس خالقی‌تبار عصر دیروز در مراسم آغاز به‌کار نمایندگی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت و معدن و تجارت در گیلان، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که گفت‌وگوهای دانشگاهی کشور تبدیل به مهارت شود.

وی با بیان اینکه پیگیری اقتصاد کلان بدون نفت جزو خواسته‌های مهم مقام معظم رهبری است، افزود: امیدواریم روزی برسد که بتوان درب چاه‌های نفت را بست و اقتصاد کلان را بدون نفت پیگیری کرد.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه علومی که در دانشگاه‌ها آموزش می‌دهیم پاسخگوی افراد در صنعت و تجارت نیست، تصریح کرد: با تاسیس مراکز آموزشی و ارائه دوره‌های تقاضامحور که سازمان‌ها به آن نیاز دارند، می‌توانیم فعالان این عرصه‌ها را توانمندتر کنیم.

این مسئول درباره اجرای برجام، افزود: با اجرای برجام فعالان اقتصادی نمی‌توانند مدعی‌شوند که تحریم‌ها مانع از فعالیت اقتصادی آنها است.

وی گیلان را استانی راهبردی خواند و گفت: گیلان به دلیل همجواری با کشور روسیه می‌تواند به عنوان یک درگاه اقتصادی بسیار عالی عمل کند و درگاه ورود به کشورهای CIS باشد.

خالقی‌تبار با اشاره به اینکه گیلان در امر توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند نقش موثری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی صادرات غیرنفتی یک توصیه نیست بلکه یک الزام برای کشور است.

وی ادامه داد: اخیراً جلسه‌ای با حضور متولیان امر در مسکو و یک بار با حضور متولیان مسکو در ایران برگزار و در آن به بررسی نیازهای متقابل بین تجار ایرانی و تجار روس پرداخته شد.

این مسئول گفت: روسیه ارتباط تجاری فراوانی با ترکیه داشت که به دلیل درگیری‌های اخیر این مسئله دچار تنش شد و در چنین شرایطی گیلان می‌تواند به جای ترکیه تأمین‌کننده بخشی از ملزومات روسیه باشد.

وی با تصریح بر اینکه فعالان اقتصادی باید بهتر عمل کنند و از فرصت ایجاد شده بهره‌برداری لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر در بحث صادرات کالا احساس شود که به موضوع کیفیت و بسته‌بندی باید پرداخته شود حتما این قضیه را پیگیری می‌کنیم.

خالقی‌تبار اظهار کرد: بازار کشورهایی از جمله عراق، ترکمنستان، آذربایجان و … می‌توانند برای ما نقش موثری در عرضه محصولات داشته باشند و مصرف‌کننده عراق شباهت‌های فراوانی با مصرف‌کننده ایرانی دارد و از این نظر می‌توانیم صادرات به عراق را افزایش دهیم.

به گفته وی، باید به طرفی حرکت کنیم که ایران تنها یک بازار مصرفی برای اروپا نباشد و در حوزه تولید مشترک با همکاری اروپایی‌ها در منطقه عمل کنیم که با ادامه این روند نیروی انسانی بیشتری جذب می‌شود.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت معدن تجارت اضافه کرد: اگر بخواهیم چرخه اقتصادی بچرخد باید از نیروی انسانی استفاده کنیم و اکنون بسیاری از کارخانه‌های کشور به دلیل نبود بازار مناسب با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و اگر بتوانیم بازاریابی مناسب برای اجناس انجام دهیم قطعاً بسیاری از مشکلات تولیدی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح سی‌وپنجمین نمایندگی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گیلان، یادآور شد: این اقدام‌ها موجب فراهم شدن بسترهای مناسب برای تعامل و دیدارهای تجار با یکدیگر می‌شود.

خالقی‌تبار خاطرنشان کرد: اگر یک واحد اقتصادی بخواهد خودش برای تعامل با واحد اقتصادی و یا یک کشور ورود کند هزینه‌های هنگفتی باید تقبل کند بنابراین با ایجاد نمایندگی‌ها در کل کشور و چنین همایش‌هایی نشست‌های تجاری فراهم می‌شود که یقیناً اثرات مثبتی در امر اقتصادی به همراه دارد.

وی توجه به موضوع کیفیت و بسته‌بندی کالا را ضرورت دانست و تصریح کرد: در کشورهای همسایه از جمله روسیه، آذربایجان و … می‌توانیم یک بازار پایدار و دائمی داشته باشیم.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت معدن تجارت یادآور شد: در گیلان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زیادی هستند که اگر هر کدام از آنها بتوانند فعالیت‌های اقتصادی را پیگیری کنند، این استان می‌تواند در حوزه صادرات کالای غیر نفتی در کشور پیشرو باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه