نسبت به ادبیات گیلکی کم‌کاری شده‌است

رئیس هیئت مدیره خانه فرهنگ گیلان گفت: نسبت به ادبیات گیلکی کم‌کاری شده و حتی در برنامه‌هایی با این موضوع توجه چندانی به آن، صورت نمی‌گیرد.

نسبت به ادبیات گیلکی کم‌کاری شده‌است

به گزارش ۸دی، پرویز فکرآزاد امروز با اشاره به فعالیت خانه فرهنگ گیلان اظهار کرد: خانه فرهنگ گیلان در سال ۸۰ در یک مکان اجاره‌ای در رشت فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی سمیعی مکان فعلی خانه فرهنگ گیلان است، تصریح کرد: خانه سمیعی با کمک‌های مردمی و گیلانیان ساکن تهران و کارآفرینان این استان خریداری و به نام خانه فرهنگ گیلان دایر شده‌است.

این مسئول خانه فرهنگ گیلان را یک موسسه غیرانتفاعی دانست و گفت: این خانه هیچ درآمدی ندارد و از محل دریافت حق عضویت و کمک علاقه‌مندان به فرهنگ گیلان اداره می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های خانه فرهنگ گیلان، تصریح کرد: گروه‌های شعر، تئاتر، موسیقی، داستان گیلکی و … در خانه فرهنگ گیلان مشغول به فعالیت هستند و معمولا در طول روزهای هفته به اجرای برنامه‌های خود می‌پردازند.

فکرآزاد با اشاره به فعالیت کارگاه داستان‌نویسی به زبان گیلکی، یادآور شد: در سال ۱۳۵۸ نخستین داستان گیلکی توسط محمود اسلام‌پرست نگارش شد و کارگاه داستان‌نویسی گیلکی در خانه فرهنگ گیلان فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس خانه فرهنگ گیلان ۹۵ درصد برنامه‌های این خانه را عمومی عنوان کرد و متذکر شد: پنج درصد بقیه کارها که عمومیت ندارد مربوط به جلسات داخلی است.

وی با بیان اینکه باید توجه بیشتری به ادبیات گیلکی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: درباره ادبیات گیلکی کم‌کاری شده و حتی در برنامه‌هایی که با این موضوع برگزار می‌شود توجه چندانی به آن، صورت نمی‌گیرد.

فکرآزاد ادامه داد: روز پنجشنبه گذشته در صومعه‌سرا برنامه‌ای با موضوع شعر مادر برگزار شد اما به زبان گیلکی در این برنامه توجه چندانی نشده‌بود.

وی به شرح وظایف قانون درباره مساعدت دستگاه‌های دولتی با موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و یادآور شد: در قانون کمک به موسسات غیرانتفاعی توسط دستگاه‌های دولتی اشاره شده اما برخی از دستگاه‌های دولتی از این موضوع خودداری می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره خانه فرهنگ گیلان با قدردانی از اداره برق این استان، گفت: اداره برق گیلان در زمینه بهای مصرفی برق با خانه فرهنگ براساس مصوبات قانونی مساعدت می‌کند و امیدواریم دیگر دستگاه‌های خدماتی نیز به این موضوع توجه بیشتری داشته‌باشند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خانه فرهنگ گیلان خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی نقاشی، داستان‌نویسی و … از دیگر فعالیت‌های خانه فرهنگ گیلان است.

به گفته آزادفکر، ۱۵۰ نفر هنرمند عضو خانه فرهنگ گیلان هستند که با داشتن شناسنامه هنری در گروه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه