ملک سلیمان، تک ستاره آسمان سینمای استراتژیک ایران + تصاویر

ملک سلیمان فیلمی تاریخی و سبب موضوع خاص آن زمان نیازمند ساخت در سبکی متفاوت بود، برگرفته از آیات قرآن که متاسفانه کمتر فیلمسازی در سینمای ایران رغبت می کند که به چنین ژانری روی آورد.

ملک سلیمان، تک ستاره آسمان سینمای استراتژیک ایران + تصاویر

به گزارش سرویس سینمایی ۸دی، فیلم سینمایی ملک سلیمان/The Kingdom of Solomon به کارگردانی شهریار بحرانی محصول ۱۳۸۷ بوده ، فیلمی متفاوت که بودجه آن از طریق مجلس تصویب شد. مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بود که مجلس تصویب کرد و ۶۰۰ میلیون سازمان اوقاف و امور خیریه به اضافه ۸۰۰ میلیون تومان، جمعا ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه این فیلم شد.

داستان فیلم بدینگونه رقم می خورد که خداوند به وسیله نشانه‌هایی به سلیمان نشان می‌دهد که باید از شرایط سختی برای رسیدن به یک جامعه آرمانی عبور کند. اما سلیمان برای بدست آوردن چنین حکومتی باید جهان اجنه و شیاطین را تحت سلطه ی خود در آورد. در این بین فتنه‌هایی در سه شهر اورشلیم، اریحا و زبولون به نمایش در می‌آید.

فیلمی تاریخی و سبب موضوع خاص آن زمان نیازمند ساخت در سبکی متفاوت بود، برگرفته از آیات قرآن که متاسفانه کمتر فیلمسازی در سینمای ایران رغبت می کند که به چنین ژانری روی آورد.

این فیلم متوسل به سه قسمت و داستان است که حتی بنا بود که قسمت های بعدی آن نیز تولید گردد که هنوز بعد از گذشت هفت سال مسئولین سینمای ایران همتی در این قضیه نگمارده اند و نقد و بررسی این فیلم جهت یادآوری خالی از لطف نیست.

milk

نقد فنی فیلم:

در ملک سلیمان به لحاظ استفاده از لوکیشن های خاص و جلوه های ویژه و به دلیل استفاده از سیستم های تصویربرداری دیجیتالی از عوامل غیر بومی نیز بکار گرفته شد.

در جلوه های ویژه مقداری مصنوعی بودن کار مشخص می شد منتهی منظور داستان را به مخاطب منتقل می کرد.

در دکوپاژ فیلم خبری از عجله و کات های بی موقع نبود که باعث سردرگمی بیننده شود.

278877_344

موسیقی زیبای فیلم توسط هنرمند چینی چان کونگ-وینگ ساخته شده است.

ریتم فیلم به سبب تازگی در انتخاب موضوع در سینمای ایران از ضرب آهنگ و هیجان خاصی برخوردار است. گرچه دریافت اصل مطلب یک مقدار دیرتر در ذهن مخاطب نقش می بندد.

در بیست و هشتمین جشنواره فجر با نامزدی در ۹ رشته توانست رکورددار نامزدی ها شود.

با نامزدی در ۹ بخش برنده جوایز زیر شد:

  • بهترین چهره پردازی برای سعید ملکان
  • بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای برای لئو لو
  • بهترین صداگذاری برای کینسون چانگ
  • بهترین موسیقی متن برای چان کونگ وینگ
  • بهترین نقش مکمل مرد برای مهدی فقیه

شاید این فیلم از لحاظ جلوه های ویژه نتواند با فیلمهای هم نوع خود در سینمای غرب رقابت کند اما از لحاظ محتوا توانسته است که انتظارات را برآورده نماید.

9fd15b005a

نقد محتوایی فیلم:

فیلم مقطعی از زمان حضرت سلیمان(ع) را نشان میدهد که دنیای شیاطین و اجنه به انسان نزدیک شده بود و شیطان میتوانست به طور مستقیم بر انسان اثر بگذارد. جامعه ای که توسط احکام غلط توسط عالمان سود جوی آن موقع به مردم منتقل میشد; دریچه های نفوذ شیطان را فراهم میکرد.

این اتفاق در منطقه اورشلیم بود که نهایتا با نبردی که صورت گرفت به دستور خدا تمامی رمز و رموز جادویی و جن گیری توسط حضرت سلیمان جمع آوری گردید و زیر تختش پنهان شد و همه اجنه نیز تحت فرمانروایی حضرت سلیمان درآمده بودند.

این فیلم برشی از تاریخ است اما حساس ترین نقطه از تاریخ که باعث رقم خوردن بسیاری از مکاتب در جهان امروز نیز شده است. به طوریکه بعد از جدا شدن دنیای اجنه با انسان ها طبق شواهد تاریخ حضرت سلیمان تمامی رمز و رموزهای مربوط به جن گیری و احضار ارواح را در معبد خود پنهان می کند که چنصد سال بعد در زمان جنگهای صلیبی عده ای به سرزمین اورشلیم( فلسطین اشغالی اکنون) رفته و با حفاری در آن مناطق موفق به کشف آن اسناد شده و مکتب کابالا و شیطان پرستی را پایه گذاری می کنند و حتی با تحریف دین اصلی یهود دست به تعیین قوانین جدیدی می زنند.

d8jp9osex25jtw9h8o9

این در حالی است که اکثر اقدامات اسرائیل در آن منطقه و حکومت های استکباری که دست به جنایات و اسلام هراسی ها می زنند ، نتیجه دستورات و برنامه هایی است که با الهام از شیطان صورت می گیرد.

آنان معتقدند که حضرت سلیمان نه به عنوان پیامبر خدا بلکه به عنوان جادوگری بزرگ شناخته می شود. از این رو معتقدند که مکان مسجد الاقصی باید تخریب شده و معبد سلیمان در آنجا دباره ساخته شود و از آن مکان شیطان ظهور کرده و حکومت خود را برپا کند.

حتی در بخشی از فیلم سلیمان به موعود آخرالزمان اشاره میکند و اینکه موعود در آخرالزمان شیطان را گردن خواهد زد که در پایان فیلم در دیالوگی توسط حضرت سلیمان بیان می شود.

24714894183652211618319220710910522518944209

اشاره حضرت سلیمان به جادوگر در فیلم به طرز خوبی گنجانده شده بود که توسط عالمان یهودی آن موقع خطاب می گردید. اما در این بین کارگردان به خوبی توانسته بود فرق میان جادو و معجزات را نشان دهد. توکل و راز ونیاز های مداوم حضرت سلیمان(ع) با خداوند یکتا که اتفاقات و معجزات محیرالعقولی که رخ می دادند بعد از توکل پیامبر به خداوند بوده و در سوی دیگر داستان افراد شرور را نشان می داد که چگونه و با چه اقداماتی قصد ضربه زدن غیر مستقیم به پیامبر را داشته اند، از نکات قوت فیلم است که مرز بین جادو و معجزه را به تماشاگر فیلم القا می کند.

21885_387

سکانس زیبای معجزه خداوندی و سوار بر باد شدن کشتی حضرت سلیمان و همچنین دیگر سکانس هایی که نشان می داد شیاطین و اجنه چگونه و از چه طریقی وارد انسان می شدند، به نحوه ای نشان داده می شود که مخاطب این فیلم با اینکه فیلم تاریخی با دکور و لباس های تاریخی مواجه است اما اشارات محتوایی و کنایه ها به زمان حال را نیز کاملا متوجه می شود.

کارگردان به خوبی توانسته بود که پیوندهای و نقاط اتصال بین زمان فیلم و زمان مخاطب را برقرار کند و بادیدن ژانری تاریخی ، درسی به روز و متناسب با حال فعلی خودش را دریافت می کند.

با اینکه این فیلم برشی از تاریخ بود اما در عین حال نیز از اشارات شعاری در ماجرا پرهیز می کرد و اتفاقاتی که در حول آن قضایا توسط حضرت سلیمان رقم می خورد با ارائه مستندات و منطق بوده است. حتی می توان این عدله را از نحوه نوشتن فیلمنامه این اثر کشف کرد.

17587_680

برای به تصویر کشیدن فیلم ملک سلیمان نیازمند مستنداتی بودند که تحقیقات اولیه جهت جمع‌آوری اطلاعات تاریخی برای مجموعه در حدود ۱ سال و نیم به طول انجامید. بعد از این مرحله شهریار بحرانی، مجتبی فرآورده و حمید قدیریان اقدام به نوشتن فیلم‌نامه مجموعه کردند. در انجام تحقیقات مجموعه سعی شد علاوه بر استفاده از منابع اسلامی و قرآنی، از منابع تاریخی و کتب دینی قوم یهود نیز استفاده شود. در نهایت فیلم‌نامه‌ای ۱۵۰ صفحه‌ای به رشته تحریر درآمد که با ۳۹ بار بازنویسی به حدود ۵۱ صفحه رسید. نوشتن فیلم‌نامه فیلم در حدود ۶ ماه به طول انجامید.

Talking

فیلم ملک سلیمان در ژانری تاریخی قدم برمی دارد اما جلوهی ای زیبا از بروز مفاهیم ارزشی به مانند نبوت، هجرت یک قوم برای دوری از گناه ، ولایت پذیری است. مفاهیمی که امروزه اسلام هراسان نبردی رسانه ای برای کدر کردن آن رقم زده اند و همینطور که رسانه ای قوی به مانند سینما در ایران و در سالهایی که فیلمهایی فمنیستی و اسلام لیبرالی به مانند درباره الی و فریاد مورچگان تولید می شود، ملک سلیمان اثری به موقع و ارزشی است که احیاگر سینمای دینی در سینمای ایران بود.

در حقیقت نوع به تصویر کشیدن این فیلم و نوع اتفاقات تاریخی زمان حضرت سلیمان(ع) به گونه ای بود که در زمان حال روی داده است ؛ روایتی از تاریخ که در آینده نیز تکرار می شود و یا بهتر بگوییم روایت آخرالزمان و استقرار حکومت امام مهدی(ع) که از بهانه ی ملک و حکومت حضرت سلیمان(ع) استفاده شده است. نه تنها بهانه بلکه نمایش ارتباط تنگاتنگ این دو رویداد تاریخی در جهان بشریت است.

هوشمندی و زیرکی کارگردان در این فیلم بسیار خوب به کار برده می شود چراکه ساختار فیلم به گونه ای است که حتی صهیونیست ها و جریاناتی که دست به تحریف وقایع تاریخی آن زمان زده اند نمی توانند این فیلم و مفاهیم آن را نیز به نفع اهداف خود مصادره نمایند. زیرا مرزبندی ها و قائل شدن تفکیک های به جا از مفاهیم خیر و شر در روایت داستان ، تمثیل نشانه ها و کدهای گنجانده شده در فیلم را به خوبی در زمان حال، برای مخاطبل قابل قیاس می کند.

Molkesoleyman

میلیاردها تومن پول صرف فیلمهایی در ژانرهای اجتماعی و فرهنگی در سینمای ایران میشه به نیت ایجاد و ارائه فرهنگسازی و اثر گذاری….منتهی سالانه شاید فیلمهای کمی مناسب باشد و بقیه جزء هجو چیزی ندارند که اگر یک دهم این هزینه ها صرف سینمای مهدویت و بنیان های حکومت الهی در آخرالزمان گردد; هم ناهنجاری های اجتماعی و اعتقادی جامعه رفع شده و هم زودتر به مقصد نهایی خواهیم رسید.
حال که سینمای ایران جرات میکند تا از زمینه تاریخی این مکاتب پرده برداری کند و همچنین فیلم ملک سلیمان تحت یک مجموعه ی سه فصلی برنامه ریزی می گردد، پس می توان گفت که اولین گام محکم نهاده شده است ولی برای تکامل و شفاف سازی و اثر بخش بودنش نیاز به ادامه این موضوع در تولیدات دیگر است که این ضعف مدیریتی سینمای ایران است که توجه ای به پیشبرد این ماجرا در زمان حال نکرده اند که البته گمانه زنی هایی از آماده بودن فیلمنامه فصل های بعدی آن شده بود که امیدواریم هرچه زودتر جلوی دوربین برود.

لازم به ذکر است ملک سلیمان از معدود آثاری است که می توان لفظ استراتژیک را به آن اطلاق نمود ، در حقیقت این دست آثار که مبانی تفکر شیعی و اسلامی را در محتوای خود به نمایش می گذارد بسیار اندک و تقریبا نایاب است و از همین رو تماشای این فیلم با اینکه هفت سال از زمان تولید آن می گذرد باز هم توصیه می شود.

منتقد: محمد جواد فلاح

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
میخوامت....خوب
در حاشیه