درخواست شهروندان آستانه‌اشرفیه از شورای شهر: ریه‌های شهرمان را نابود نکنید

در قسمتی از این نامه آمده است: به‌راستی اجرای این طرح به از دست دادن بخشی از ریه‌های شهرمان می‌ارزد.

درخواست شهروندان آستانه‌اشرفیه از شورای شهر: ریه‌های شهرمان را نابود نکنید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از آستان‌خبر، شورای شهر اسلامی آستانه‌اشرفیه چندی پیش به‌منظور رفع مشکل ترافیک مسیر میدان فردوسی تا میدان امام خمینی (ره) (خیابان شهیدبهشتی) اقدام به تصویب طرح قطع درختان مسیر این خیابان را کرد.

تصویب این طرح واکنش‌های مختلفی را از سمت مردم همراه داشت تاجایی که فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی حاصل از اجرای طرح با ارسال نامه‌ای به استانداری خواستار توقف اجرای این طرح تا بازبینی مجدد فنی و اجتماعی شد.

از طرفی مردم آستانه‌اشرفیه نیز با اقدام‌های مختلف از جمله تشکیل کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور منصرف کردن شورای شهر یا  اعضای شورای شهر گفتگو کردند که اصرار شورای شهر برای اجرای طرح آنها را وادار به ارائه درخواست کتبی و مستدل برای جلوگیری از قلع‌وقمع درختان سطح شهر را کرد.

این نامه در حالی همچنان به امضای اقشار مختلف شهر می‌رسد که شورای شهر مدعی است که اکثر مردم با اجرای این طرح موافق‌اند.

نکته حائز اهمیت درباره این موضوع اصرار عجیب شورا برای اجرا و سواستفاده برخی جریان‌ها برای سیاسی نشان دادن این دخواست مردمی است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است.

بسمه‌تعالی

اعضای محترم شورای شهر آستانه‌اشرفیه
سلام‌علیکم

این روزها خبری در شهر آستانه‌اشرفیه دهان‌به‌دهان پیچیده است با این مضمون که شورای محترم اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه باهدف کاهش ترافیک خیابان شهید بهشتی تصمیم به تعریض این خیابان دارد.

این خبر از یک‌سو به دلیل توجه شورای شهر به مشکلات شهری باعث مسرت شهروندان شد اما از سوی دیگر به دلیل قطع ۷۰ اصله درخت چنار با عمر بیش از ۴۰ سال نگرانی‌هایی را به وجود آورد.

لذا ما جمعی از شهروندان آستانه‌اشرفیه با دغدغه پیشرفت، توسعه و آبادانی شهرمان در سایه همدلی و هم‌زبانی مردم و مسئولین، بر آن شدیم تا مباحثی در این زمینه به محضر شورای محترم شهر برسانیم تا شاید در سایه این همدلی، به نتایجی پربارتر دست بیابیم.

اجرای طرح تعریض خیابان شهید بهشتی ۲ و نیم متر به عرض خیابان اضافه می‌کند اما معایبی دارد که از مهم‌ترین این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ به محیط‌زیست و منابع طبیعی آسیب جدی وارد می‌شود یعنی عمر هر درخت را ۴۰ سال در نظر بگیریم ۲۸۰۰ سال طول عمر درختان است (البته این دلیل کافی است که این طرح اجرا نشود)
۲٫ تأثیر نامناسب روانی بر روی شهروندان و مسافران به دلیل از بین رفتن زیبایی سیمای شهری، عدم توازن در دو طرف خیابان (یک‌طرف با درختان بلند و طرف دیگر با درختان تازه کاشته شده) و هویدا شدن ساختمان‌هایی با نماهای نامناسب.
۳٫ این طرح در داخل طرح تفصیلی نیامده است، زیرا طرح تفصیلی عرض خیابان را ۲۰ متر پیش‌بینی کرده است؛ که با این طرح تنها ۲ و نیم متر به خیابان اضافه می‌شود و خیابان ۱۲ و نیم متر می‌شود.
۴٫ با اجراشدن این طرح حجم ماشین‌های ورودی از سمت لاهیجان به دلیل تعریض خیابان بیشتر می‌شود و این حجم ماشین در حرم به بن‌بست می‌خورد و گره ترافیکی بدتری ایجاد می‌شود.
۵٫ وقتی راه‌های بی‌ضررتر و کم‌هزینه‌تری وجود دارد که می‌توان استفاده کرد، چرا باید هزینه گزاف پرداخت کرد.
۶٫ طرح‌های نیمه کاری مهم‌تری در شهر وجود دارد که بهتر است آن طرح‌ها در اولویت قرار گیرد و این هزینه هنگفت صرف زودتر اجراشدن آن‌ها گردد.
۷٫ اصولاً ترافیک این خیابان آن‌قدر شدید نیست که شهروندان بهای به این سنگینی (از دست دادن بخشی از ریه‌های شهرمان) برای رفع آن بپردازند.
۸٫ برای اجرای این طرح دلایل موجهی وجود ندارد و شورا بهتراست ابتدا کار کارشناسی بیشتری انجام بدهد.
۹٫ شورا یکی از دلایل مهم اجرای این طرح را مزاحمت درختان برای پیاده‌رو و سیم‌های برق عنوان کرده است که اصلاً منطقی نیست چراکه ما بایستی با همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت خودمان را هماهنگ کنیم نه اینکه منابع طبیعی را از بین ببریم و در ضمن هر نوع فضای سبزی که بعداً کاشته شود نیز در طی سالیان همین مشکلات را به وجود خواهد آورد.

این طرح باهدف رفع معضل ترافیک طراحی‌شده است، بنابراین به نظر می‌رسد ابتدا دلایل این ترافیک بررسی شود که بر اساس نظر ما تهیه‌کنندگان این نامه مهم‌ترین علت‌های ترافیک در این مسیر موارد زیر است (البته با توجه به این مسئله که ترافیک خیابان شهید بهشتی اصلاً ترافیک سنگین و گره‌خورده‌ای نیست و فقط عبور و مرور وجود دارد):
۱٫ پارک خودروها در دو طرف خیابان از ساعت هفت صبح تا ده شب و عملاً اشغال دائمی در دو لاین از خیابان، به‌طوری‌که هر ماشینی برای سوار یا پیاده کردن مسافر و سرنشین، باعث توقف زنجیره‌ای ماشین‌های پشت سر می‌شود.
۲٫ اتصال ۹ خیابان فرعی به خیابان شهید بهشتی مانند کوچه سپاه، محمد منتظری، پشت مسجد جامع و … که هر ماشینی با گردش‌به‌چپ از این خیابان‌ها توقف حرکت در هر دو لاین را سبب می‌شود.
۳٫ دور زدن ماشین‌ها در هر نقطه از خیابان که باعث توقف عبور و مرور در هر دو لاین می‌شود.
۴٫ ورودی و خروجی‌های کوچک در میدان فردوسی و حرم که خروج از این خیابان را کند می‌کند.
۵٫ بی‌سروسامانی تاکسی‌ها که اکثراً به‌صورت تک‌سرنشین و گاهی بی‌سرنشین از این خیابان عبور می‌کنند و به‌جای جابجا کردن مسافران اکثراً در یکی دو ایستگاه تجمع کردند.
۶٫ عدم پوشش دهی تاکسی‌ها به‌صورت دائم در این مسیر از میدان امام حسین، خیابان فردوسی و یا از میدان امام رضا تا حرم که باعث ورود ماشین‌های شخصی تک‌سرنشین به این خیابان می‌شود.
۷٫ عدم وجود تابلو راهنمای راه‌های فرعی و منتهی به پارکینگ برای هدایت مسافرین و مهمانان حرم و آسفالت‌های نامرغوب خیابان‌های فرعی.
۸٫ عدم وجود پارکینگ در خیابان اصلی تا مغازه‌داران بتوانند ماشین خود را با اطمینان در آنجا پارک کنند.
۹٫ کم‌عرض بودن خیابان برای هر دو کاربری عبور و مرور و پارک خودرو

حال با توجه به موارد مطرح‌شده، بر اساس همفکری‌های امضاکنندگان این نامه راهکارهایی هم برای کاهش ترافیک ارائه می‌شود.
۱٫ جلب مشارکت بخش خصوصی و ایجاد طرح‌های تشویقی (مثل معافیت عوارض، یا مشارکت در ساخت) برای سرمایه‌گذاران در جهت احداث پارکینگ.
۲٫ شناسایی زمین‌هایی که در کوچه‌های اطراف هستند و سال‌هاست بدون استفاده‌اند و تبدیل کردن آن‌ها به پارکینگ با مشارکت مالکین زمین‌ها (همچون تجربه شهر رشت)
۳٫ اجرای طرح پارک مطلقاً ممنوع با همکاری پلیس، با استفاده از جریمه و حمل با جرثقیل در دو طرف خیابان
۴٫ گردش‌به‌چپ ممنوع کردن کوچه‌های فرعی و بعضاً یک‌طرفه کردن بعضی از آن‌ها.
۵٫ باز کردن ورودی خروجی‌های منتهی به خیابان فردوسی و حرم.
۶٫ مدیریت بیشتر و ساماندهی تاکسیرانی شهر که با نارضایتی مردم همراه است و عدم رغبت استفاده از سرویس حمل نقل عمومی را به وجود آورده است.
۷٫ نصب تابلوهای راهنما برای جایگزینی مسیرهای فرعی به سمت حرم و نیز به سمت پارکینگ‌های موجود و تمرکززدایی ماشین‌ها از خیابان اصلی.
۸٫ فعال‌تر کردن حضور مأموران راهنمایی و رانندگی در خیابان برای ایجاد نظم بخصوص در دور زدن‌ها با هزینه اندک.
۹٫ کوچک کردن پیاده‌رو بدون قطع درختان و ایجاد پارکینگ‌های مورب برای حل مشکل پارک ماشین‌ها.
۱۰٫ طرح تعویض ماشین با دوچرخه در پارکینگ‌های ابتدای هر دو طرف شهر.
۱۱٫ ساماندهی خیابان‌های موازی خیابان اصلی اعم از آسفالت کردن و نصب علائم مناسب برای هدایت کسانی که مقصدشان به سمت میدان معین یا حرم است و در میانه مسیر توقف ندارند.

لذا با تشکر از حسن توجه اعضای محترم شورای شهر و با توجه به موارد عنوان‌شده ما امضاکنندگان این نامه از شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه تقاضا داریم در اجرای مصوبه مذکور تجدیدنظر نمایند و با پرهیز از قطع درختان خیابان شهید بهشتی بر روی راهکارهای ارائه‌شده در این نامه یا راهکارهایی که ممکن است توسط کارشناسان ارائه شود و هزینه کمتری برای مردم شهر دارد تمرکز نمایند.

با تشکر
جمعی از شهروندان آستانه‌اشرفیه

پیوست: امضای جمعی از شهروندان آستانه‌اشرفیه

photo_2015-07-19_21-58-30

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه