عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان:

ماهیت مواد شیمیایی ریخته شده در تالاب باید شفاف سازی شود/ هر اتفاق ناخوشایند در تالاب انزلی نابودی جامعه را در پی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان، گفت: مشاور طرح بایوجمی ابتدا از مواد شیمیایی به نام نانو دی اکسید کربن تیتانیوم نام برده و سپس مواد دیگری به نام دی اکسید کربن و بایوجمی را مطرح کرد که این عدم شفاف‌سازی جای بررسی دارد زیرا اگر بررسی‌های دقیق توسط یک فرد بی‌طرف انجام شود شاید مواد شیمیایی دیگری نیز در انجام این طرح شناسایی شو‌ند‌.

ماهیت مواد شیمیایی ریخته شده در تالاب باید شفاف سازی شود/ هر اتفاق ناخوشایند در تالاب انزلی نابودی جامعه را در پی دارد

به گزارش خبرنگار هشت دی، محمد دهدار در نشست علمی با موضوع “احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها” در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد لاهیجان، با بیان اینکه هر اتفاق ناخوشایند در تالاب نابودی جامعه را در پی دارد اظهار کرد: بسیاری از استان ها کم آب هستند اما گیلان درگیر آلودگی آب های خود است.

وی با بیان اینکه از ۵۴شهر تنها شهرهای رشت با ۱۰ درصد لاهیجان با ۳۰ درصد و انزلی با حدودا ۳۰ درصد دارای تصفیه خانه است اذعان کرد: دو رودخانه رشت پذیرای تمام شیرابه سراوان است و ۱۰درصد تصفیه شده و ۹۰ درصد آن بدون تصفیه شدن وارد تالاب می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با تاکید بر اینکه تالاب مثل یک سیستم زنده مراحل نوجوانی، جوانی، بلوغ و پیری دارد افزود: طبیعی است که تالاب ثابت نباشد و روند سال های خود را طی کند اما ما باعث رشد سرعت به کهولت رسیدن تالاب انزلی هستیم.

دهدار با اشاره به نوسانات آب دریای خزر و تاثیر آن بر کاهش عمق تالاب انزلی گفت: آب دریای خزر هر چند سال یک‌بار نوسان و عقب نشینی دارد و تمام آب تالاب را به سمت خود کشیده و باعث کاهش آب تالاب انزلی می‌شود.

** بدترین اتفاق برای تالاب انزلی کم شدن آب آن است

وی با تاکید بر اینکه بدترین اتفاق برای تالاب انزلی کم شدن آب آن است ابراز کرد: عمر تالاب در حال کم شدن است و این یک بهانه ای برای شرکت نانو صنعت پرشیا در اصفهان شد تا به گفته خودش عمر تالاب را زیاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه سال ۹۶ قراردادی بسته شد و از مهر ۹۶ سه استخر پرورش ماهی را مورد امتحان قرار دادند افزود: اولین نشست پس از این اتفاق ۲۲مرداد ۹۷ در تهران با مجری طرح برگزار شد که ابهامات زیادی داشت و کسی مجاب نشد.

وی با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه ابتدا آموزش، پژوهش و اکنون بحث اشتغال و حل مشکلات جامعه است ادامه داد: بررسی‌های دانشگاهی در احیای تالاب انزلی مؤثر است‌ و باید دانشگاهیان در این خصوص ورود کنند زیرا دارای ظرفیت علمی بسیار زیادی هستند.

دهدار با ابراز نگرانی برای اثرات اجرای این طرح در جوامع انسانی انزلی و روستاهای اطراف گفت: ماهیت ماده استفاده شده در تالاب باید مشخص شود وقتی مجری و مشاور طرح ماهیت این ماده را مشخص نکرده اند طرح دچار ابهام می شود و مجری طرح وظیفه شفاف سازی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان وی با تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های دیگر در مسئله احیای تالاب انزلی، بیان کرد: زمانی که هنوز آزمایشات تمام نشده و ماده ناشناخته را وارد تالاب کردند ماهیت این طرح زیر سوال می رود.

وی با بیان اینکه همیشه برای احیای تالاب از لایروبی استفاده می کنند و هیچ جایی از کشور بحث استفاده از مواد شیمیایی در تالاب ها مطرح نیست افزود: پیش از اجرای بایوجمی باید طرح‌های دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

دهدار در ادامه تصریح کرد: مشاور طرح بایوجمی ابتدا از مواد شیمیایی به نام نانو دی اکسید کربن تیتانیوم نام برده و سپس مواد دیگری به نام دی اکسید کربن و بایوجمی را مطرح کرد که این عدم شفاف‌سازی جای بررسی دارد زیرا اگر بررسی‌های دقیق توسط یک فرد بی‌طرف انجام شود شاید مواد شیمیایی دیگری نیز در انجام این طرح شناسایی شو‌ند‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه ابتدا این طرح را در ۳استخر کناره تالاب امتحان کردند ابراز کرد: شرایط استخر و تالاب شبیه به هم نیست و تاثیر مواد مختلف در استخر نیز قابل قیاس با تالاب نیست زیرا تالاب دارای اکوسیستم زنده نظیر گیاه و ماهی است که به راحتی هر ماده ای در آن وارد تغذیه عموم می شود.

وی با انتقاد از تقسیم‌ بندی تالاب انزلی برای انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی گفت: تالاب انزلی یک پهنه آبی است که با تقسیم‌بندی این تالاب به ۶ قسمت و انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی، نابود می شود و با کوچک‌ترین بارانی این مواد شیمیایی کل تالاب را در بر گرفته و برای محیط زیست و مردم خطر ساز می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه