معدوم‌سازی دو هزار قطعه طیور آلوده به ویروس آنفولانزا فوق حاد پرندگان و پرداخت غرامت ۴۵ میلیون تومانی در گیلان

علیرغم تلاش‌ها و اقدامات پیشگیرانه و حتی معدوم‌سازی پرندگان از سوی دامپزشکی و محیط‌ زیست برخی‌ها معتقدند بیماری آنفولانزای فوق‌ حاد پرندگان نه‌تنها مهار نشده بلکه در ماه‌های اخیر روبه افزایش بوده و سازمان دامپزشکی به دنبال اجرای طرح واکسیناسیون است.

معدوم‌سازی دو هزار قطعه طیور آلوده به ویروس آنفولانزا فوق حاد پرندگان و پرداخت غرامت ۴۵ میلیون تومانی در گیلان

به گزارشهشت دی، در راستای مقابله با ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان دامپزشکی‌ها با تشدید اقدامات پیشگیرانه، کانون یابی، معدوم‌سازی کانون‌های آلوده، بعضاً استفاده از واکسیناسیون اضطراری و توصیه به مالکین مزارع مرغ داری‌ها برای ارتقاء موازین امنیت زیستی توانسته‌اند رخدادها را کاهش دهند.

همچنین سازمان دامپزشکی در برنامه پایش هماهنگ خود با سازمان محیط‌زیست در بهمن‌ماه باهدف محافظت از بهداشت عمومی، محافظت از بهداشت دام در منطقه بوجاق کیاشهر ویروس H5N6 را در پرندگان وحش شناسایی و ازنظر آزمایشگاهی مرجع تشخیص ورود ویروس از طریق پرندگان مهاجر به داخل کشور مورد تائید قرار گرفت.

علیرغم تلاش‌ها و اقدامات پیشگیرانه و حتی معدوم‌سازی پرندگان از سوی دامپزشکی و محیط‌زیست برخی از دستگاه‌های نظارتی همچون کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقدند بیماری آنفولانزای فوق‌ حاد پرندگان نه‌تنها مهار نشده بلکه در ماه‌های اخیر روبه افزایش بوده و سازمان دامپزشکی به دنبال اجرای طرح واکسیناسیون است.

سهراب عاقبتی شامگاه دوشنبه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت اظهار کرد: در استان گیلان تا امروز هفت کانون مربوط به پرندگان روستایی شناسایی و حدود ۲۰۰۰ قطعه طیور معدوم شده‌اند.

وی بابیان اینکه غرامت طیور معدوم شده پرداخت‌شده افزود: از اعتبارات ملی سازمان ۴۲ میلیون تومان به صاحبان طیور غرامت پرداخت‌شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان گیلان مراقبت فعال و پایش ها در گیلان همچنان ادامه دارد و آخرین کانون مشاهده‌شده در استان ۱۴ اسفند بوده است.

محمد عباسی نیز درباره ابعاد بهداشتی موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت بیشترین اپیدمی بیماری آنفولانزا را در ماه‌های بهمن و اسفند و اوایل بهار نام برد و اظهار کرد: در یک ماه گذشته ما اعلام کردیم که با توجه به در پیش بودن فصل بهار و شیوع احتمالی بیماری آنفولانزای فصلی مردم برای مقابله به بیماری واکسن موردنیاز را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی بابیان اینکه در فصل بهار مخصوصاً ماه‌های فروردین و اردیبهشت یک اپیدمی بیماری به دلیل ازدحام مردم و دیدوبازدیدها وجود دارد افزود: توصیه ما این است که مردم مراقب باشند و حتی‌المقدور از روبوسی کردن‌های عیدانه بپرهیزند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: واکسن زدن در این برهه از زمان گرچه ضرر ندرد اما نمی‌تواند کارا نیز باشد چون برای اینکه واکسن در بدن جذب شود و بتواند مقدار کافی پادتن تولید کند حدود دو ماه طول می‌کشد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه