ماسوله و قلعه رودخان نامی آشنا برای گردشگران خارجی و داخلی/ از کلوچه‌های خوشمزه فومن تا مجسمه‌های رنگارنگ

شهرستان فومن با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همه‌ساله میزبان خیل عظیمی از مسافران است که ماسوله و قلعه رودخان آن در کنار کلوچه‌های فومن و مجسمه‌های رنگارنگش چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ماسوله و قلعه رودخان نامی آشنا برای گردشگران خارجی و داخلی/ از کلوچه‌های خوشمزه فومن تا مجسمه‌های رنگارنگ

به گزارش هشت دی، شهرستان فومن ازجمله شهرستان‌های استان گیلان است که وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن زبان زد عام و خاص بوده و با بردن نامش در هر جای ایران نامی از شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان به ذهن خطور می‌کند.

با ورود به شهرستان از محور رشت به فومن تونلی سبز با پوشش درختان چنار که قدمتی بسیار کهن‌دارند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و زیبایی‌های فومن را از بدو ورود به رخ همگان می‌کشد.

ماسوله و قلعه رودخان دو جاذبه تاریخی و طبیعی شهرستان فومن هستند که سرگل جذب مسافران و گردشگران در شهرستان محسوب می‌شوند و سالانه در تراز ورود گردشگر به گیلان سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

معماری تپه‌ای و طبقه‌ای شهرک ماسوله ازیک‌طرف و قرار گرفتن آن در دل کوه و منطقه کوهستانی باعث شده این شهرک در نوع خود بی‌نظیر باشد.

در کنار معماری سنتی و بومی ماسوله و صنایع‌دستی زنان روستا وجود یک امام‌زاده عظیم‌الشأن در ماسوله به نام امام‌زاده عون ابن علی خودنمایی می‌کند و به این شهرک تاریخی بعد معنوی و مذهبی بخشیده است.

مرقد مطهر شهید سید جواد موسوی از شهدای دوران دفاع مقدس از دیگر جاذبه‌های مطرح در شهرستان بوده که در روستای شنبه‌بازار این شهرستان سالانه میزبان هزاران نفر از گردشگران از سراسر میهن است و این منطقه را به یک روستای گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

از دیگر جلوه‌های گردشگری شهرستان فومن وجود موزه مردم‌شناسی در شهر جدای از مجسمه‌های رنگارنگ هست که سالانه پای مسافران و گردشگران را به خود باز می‌کند و موردتوجه علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و محلی منطقه فومنات قرار می‌گیرد.

شهرستان فومن ازنظر طبیعی جاذبه‌های بسیاری دارد که کوهپایه‌ها و رودخانه‌هایش سرآمد هستند و قله شاه معلم که یکی از قله‌های معروف در استان گیلان است گردشگران زیادی را ازجمله ورزشکاران به این منطقه می‌کشاند.

شهرستان فومن در کنار باغات چای همیشه‌سبز در ایام بهار به دلیل تلاش و کوشش زنان و مردان برای آماده‌سازی مزارع شالی‌کاری به قطب گردشگری کشاورزی تبدیل‌شده است و بر جاذبه‌های این شهرستان افزوده است.

خوراکی‌ها و شیرینی‌های خاص در شهرستان فومن برای گردشگران و مسافران آشنا است که از نمونه‌های آن کلوچه‌های محلی و نان‌ها و خوراکی‌های خوشمزه علی‌الخصوص کلوچه‌های سنتی فومن است که توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند.

از دیگر جلوه‌های شهرستان فومن که امروزه بیش از هرزمانی برجسته‌تر شده وجود روستاهایی همچون گسکره است که از معماری‌های خاص بومی و محلی برخوردارند و درگذر زمان همچنان پابرجا هستند.

علاوه بر واحدهای بومی و محلی در فومن در حال حاضر نیز واحدهایی از منازل روستایی به‌عنوان واحدهای نمونه بوم گردی در روستاهای مذکور ایجادشده‌اند و آماده استقبال و پذیرایی از مسافران هستند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه